kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
پس لرزه‌های تنش‌های اعراب با دوحه ادامه دارد

نیروهای قطری از بحرین خارج می‌شوند

تداوم تنش در شبه جزیره عربی باعث شده نظامیان قطری آماده خروج از پایگاه آمریکا در بحرین شوند.


با وجود گذشت بیش از 2 هفته از محاصره قطر از سوی ائتلاف چهارجانبه(عربستان، امارات، بحرین و مصر) این بحران همچنان ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. فشارهای این ائتلاف بر قطر تاکنون نه تنها کارگشا نبوده بلکه باعث شکست ائتلاف‌سازی ریاض در جهان نیز شده است. اکنون و در ادامه این بحران خبر رسیده نیروهای نظامی قطر از بحرین خارج می‌شوند. روز یکشنبه یک منبع نزدیک به پرونده قطر در دوحه اعلام کرد به نظامیان قطری که در چارچوب تشکیلات موسوم به «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» در بحرین مستقر هستند گفته شده طی 48 ساعت این کشور را ترک کنند.
بنابر اعلام این منبع آنها همچنان در پایگاه هستند اما در دو روز آینده(تا سه‌شنبه) این محل را ترک می‌کنند. این منبع رسمی مستقر در دوحه اعلام کرده این نیروها از سال 2014 در بحرین حضور داشته‌اند. ناو سنت که در بحرین مستقر است، بخشی از مرکز فرماندهی آمریکا به شمار می‌آید که منطقه مداخله آن از منطقه خاورمیانه تا آسیا را دربر می‌گیرد. علاوه بر وظیفه عملیاتی این مرکز، از پایگاه هوایی العدید به عراق، سوریه و افغانستان حمله می‌شود.
ورود نیروهای ترکیه به قطر
از سوی دیگر، اداره ارشاد وزارت دفاع قطر از ورود اولین گروه از نیروهای ترکیه‌ای به دوحه خبر داده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری روسیا الیوم، این اداره با اشاره به ورود اولین گروه از نیروهای ترکیه‌ای به دوحه، اعلام کرده این نیروها اولین تمرینات نظامی خود را در گردان «طارق بن زیاد» در شهر دوحه انجام دادند و در آن از تانک استفاده کردند. پیشتر پارلمان ترکیه با اکثریت آرا با برپایی یک پایگاه نظامی در قطر و استقرار سربازان ترکیه‌ای با تعدادی که دو کشور در مورد آن به توافق برسند، موافقت کرده بود. بحران میان عربستان و کشورهای متحد آن با قطر در پی اتهام دوحه به حمایت از تروریسم و برهم زدن ثبات کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز شد. در این بحران ترکیه و ایران بیش از سایر کشورها از قطر حمایت می‌کنند.