kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴

واکنش تند روسیه به سرنگونی جنگنده سوری از سوی آمریکا

آمریکا با سرنگون کردن یک فروند جنگنده سوری در استان «رقه»، عملاً وارد نبرد با ارتش سوریه شد که با انتقاد تند مسکو مواجه شده است.


به گزارش ایسنا، یک فروند جنگنده ارتش سوریه از نوع «سوخو- 22» ساعت حدود شش و 40 دقیقه عصر یکشنبه اهدافی را در استان رقه و در نزدیکی «نیروهای دموکراتیک سوریه» (شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا» بمباران کرد. اما پس از این بمباران، یک فروند جنگنده مافوق صوت «اف-18» آمریکایی وارد عمل شد و جنگنده سوری را هدف قرار داد و سرنگون کرد.
این اتفاق ساعاتی قبل از حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به مواضع داعش در استان «دیرالزور» سوریه رخ داده است.
البته، نکته ظریف این ماجرا، تماس مقامات ائتلاف آمریکایی ضدداعش با نظامیان روس مستقر در سوریه بود تا جلوی واکنش روسیه گرفته شود.
ائتلاف مذکور طی بیانیه‌ای، رسماً اعلام کرده که جنگنده سوری توسط جنگنده این ائتلاف سرنگون شده است. در بیانیه فوق حمله به جنگنده سوری اینگونه توجیه شد که این جنگنده به مواضع نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا حمله کرده بود!
واکنش ارتش سوریه
فرماندهی ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای، ادعای آمریکا در مورد حمله جنگنده سوری به مواضع شبه‌نظامیان کرد را رد و اعلام کرد که این جنگنده مواضع داعش را در رقه هدف قرار داده و عناصر داعش را بمباران کرده بود.
در بیانیه وزارت دفاع سوریه نیز آمده است، این تجاوز علنی، واقعیت آمریکا را در حمایت از تروریسم، برملا می‌کند و این را نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد بر قدرت ارتش سوریه تأثیر منفی بگذارد... این حمله نشان داد که آمریکا با داعش‌ هماهنگ بوده و نیات پلیدی را تحت پوشش مبارزه با تروریسم در سر دارد و از آن، به نفع طرح صهیونیستی- آمریکایی در منطقه استفاده می‌کند. ارتش سوریه این اقدام را «شرم‌آور» دانست و آن را شدیداً محکوم کرد.
منطقه‌ای که جنگنده سوری در آن سرنگون شد، «الرصافه» نام دارد. این منطقه با شهر رقه 50 کیلومتر و با شهر «الطبقه» 30 کیلومتر فاصله دارد. بر اساس گزارش شبکه العالم، خلبان این جنگنده جان سالم به در برده‌است.
واکنش روسیه
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، در واکنش به این اقدام آمریکا، ادعای ائتلاف آمریکایی مبنی بر حمله جنگنده فوق به کردها را رد و اعلام کرد که این جنگنده در حال انجام مأموریتی علیه تروریست‌های داعش بود. لاوروف از آمریکا خواست به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.
«آلکسی پوشکوف» رئیس کمیته امور بین‌الملل دولتی روسیه نیز گفت که این اقدام آمریکا نشانه یک جنگ علنی علیه ارتش سوریه است. وی افزود: «کجای این اقدام [آمریکا] تدافعی است؟ رقه شهری در داخل خاک سوریه است نه شهری آمریکایی!»
پیش از این پیش‌بینی می‌شد که آمریکا جنگ علیه دولت سوریه را علنی کند. به خاطر همین جدی‌تر شدن آمریکا، موشکباران دیرالزور توسط سپاه نیز اقدامی کاملاً بجا و به موقع بوده است. اولین پیام این موشکباران متوجه شخص ترامپ است تا از این پس، قبل از دست زدن به هر اقدام نسنجیده‌ای، پیامدهای آن را دقیق‌تر از قبل، بسنجد. در ارتباط با حمایت از تروریسم، خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» هم گزارش داده، رژیم صهیونیستی برای تروریست‌های فعال در سوریه، کمک ارسال می‌کند.