kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

کوتاه از سراسر جهان



افغانستان
ساندی گاردین: طالبان با اشاره به اقدامات آمریکا و پاکستان علیه این گروه اعلام کرده که آمریکا به داعش در افغانستان کمک مالی و نظامی می‌کند زیرا زمانی که مردم علیه داعش دست به سلاح می‌برند و آنها را محاصره می‌کنند، هواپیماهای آمریکایی به کمک این گروه تروریستی می‌شتابند. در همین رابطه سخنگوی طالبان تاکید کرده «داعش حضور قابل توجهی در افغانستان ندارد و شرایط نیز به نفع این گروه تروریستی نیست.»
مصر
اسکای نیوز عربی: منابع قضایی در مصر از صدور حکم حبس ابد از سوی دادگاه کیفری استان الشرقیه برای 19 اخوانی دیگر به جرم «تجمع»، «تخریب» و «راه‌اندازی راهپیمایی‌ علیه دولت» خبر داده‌اند. این احکام به صورت غیابی برای متهمان که یک زن هم در میان آنهاست، صادر شده است. این دادگاه چند متهم دیگر این پرونده را هم که در دادگاه حضور داشتند به سه سال حبس محکوم کرده است. این اتهامات به راهپیمایی‌هایی مربوط هستند که حامیان اخوان المسلمین در اعتراض به برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر در اواسط سال 2013 به راه انداخته بودند.
مالی
فارس: افراد مسلح به «کمپ کانگابا» که مکان تفریحی مورد علاقه توریست‌های خارجی در «نزدیکی باماکو» پایتخت مالی است، حمله‌ور شده‌اند. هنوز از حضور اتباع غربی در محل حادثه و تلفات احتمالی این حمله خبری در دست نیست. برخی منابع محلی از به گروگان گرفته شدن چند نفر در داخل این «متل» خبر می‌دهند. برخی شاهدان هم گفته‌اند که دود غلیظی از کانگابا به آسمان می‌رود و کاروان نیروهای ارتش در حال حرکت به سمت محل شنیده شدن صدای تیراندازی هستند.
فیلیپین
ایسنا: دولت فیلیپین اعلام کرده عملیات‌ علیه شبه‌نظامیان کمونیست در این کشور را به منظور تمرکز در مقابله با اقدامات تروریست‌های وابسته به داعش در شهری در جنوب این کشور، به حالت تعلیق درمی‌آورد. هدف این اقدام دولت «پیشرفت مذاکرات برای توافق آتش‌بس» و «رسیدن به توافق صلحی با شورشیان کمونیست» موسوم به ارتش مردم جدید عنوان شده است. نظامیان ارتش فیلیپین این روزها همزمان با شورشیان کمونیست و شبه‌نظامیان وابسته به داعش در جنوب این کشور درگیر بوده‌اند.
ترکیه
آناتولی: وزیر دفاع آلمان اعلام کرده نظامیان کشورش که در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر هستند تا پایان ماه ژوئن (تیر)که از این پایگاه خارج می‌شوند، به ماموریت خود ادامه خواهند داد.وی در مصاحبه با نشریه آلمانی بیلدآم زونتاگ افزود، قرار است هواپیمای سوخت‌رسان آلمان نیز تا اواسط ژوئیه(مرداد) به پایگاه هوایی ازرق در اردن منتقل شود. وزیر دفاع آلمان همچنین گفته، براساس برنامه‌ریزی ما هواپیمای شناسایی در ماه اکتبر خدمت‌رسانی را آغاز خواهد کرد.