kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
معاون وزیر صنعت:

خودروسازان درخواست افزایش قیمت داده‌اند


 معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که آیا خودروسازان تقاضایی برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارایه کرده‌اند؟ گفت: در مورد برخی خودروها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارایه شده که در دست بررسی است.
به گزارش خبرگزاری فارس، محسن صالحی نیا در یک نشست خبری با اشاره به آغاز اجرای ابلاغیه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بانکی 30‌هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی اظهار داشت: 10 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به 10 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته است.10 هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام در شش‌هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شده و علاوه بر این، تسهیلاتی بابت به‌روز رسانی و نوسازی پنج هزار واحد تولیدی پیش‌بینی شده است. تولیدکنندگان متقاضی دریافت این تسهیلات می‌توانند در سامانه مربوطه ثبت نام کنند.
وی با اشاره به تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته به تولیدکنندگان، اظهار داشت: متوسط تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و معدنی یک‌میلیارد و 100 میلیون تومان و در واحدهای کشاورزی 327 میلیون تومان بوده است.معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که آیا خودروسازان تقاضایی برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارایه کرده‌اند؟ گفت: در مورد برخی خودروها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ارایه شده که در دست بررسی است. این درخواست طبق روال معمول باید با توجه به آیتم‌هایی مانند کیفیت و نرخ تورم بخشی خودرو بررسی شود.
صالحی‌نیا در پاسخ به این سؤال که با توجه به صحبت‌های ضد و نقیضی که در مورد توقف تولید پراید مطرح شده است، چه برنامه‌ای در این مورد در وزارت صنعت وجود دارد؟ اظهار داشت: سیاست‌های اجرایی در این مورد در جلسات و با هماهنگی خودروسازان مشخص شده و طبق برنامه ریزی انجام شده خودروهای تولیدی باید از دی 97 مطابق استانداردهای 81 گانه عرضه شوند.وی تأکید کرد: چگونگی به‌روز‌رسانی تولید خودروها با خودروسازان است اما در مورد تغییرات ساختاری یا مرحله‌ای برای توقف تولید پراید و پژو 405 هنوز برنامه‌ریزی نشده است. اما بر اساس استانداردهای جدید در مورد تولید خودروهای قدیمی تصمیم‌گیری خواهد شد. اگر پراید و خودروهای دیگر نتوانند به لحاظ اقتصادی یا فنی اصلاح شوند، تولیدشان متوقف خواهد شد.
معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که چه شرایطی برای از رده خارج کردن خودروها وجود دارد؟ گفت: یکی از این شروط آن است که یک خودرو از مقبولیت در بین مشتریان بیفتد و شرط دیگر نیز به الزامات استانداردی مربوط می‌شود.
صالحی نیا در مورد میزان داخلی سازی پژو 2008 اظهار کرد: تولید این خودرو با داخلی‌سازی 30 درصدی آغاز شده و در این مورد 80 قرارداد با قطعه‌سازان امضا شده و به مرحله ابلاغ رسیده است.
وی با اشاره به آغاز همکاری شرکت هیوندای با کرمان موتور گفت: تولید مشترک این دو شرکت با داخلی سازی 30 درصدی شروع خواهد شد.
معاون وزیر صنعت از جایگزینی 51 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از خرداد سال گذشته تاکنون خبر داد.صالحی‌نیا در مورد وضعیت شرکت ارج گفت: مذاکره سهامداران اصلی ارج با خریداران ادامه دارد.