kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

وزارت صنعت مبدأ آشفتگی در واردات خودرو است

دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو گفت: بازار خودروی وارداتی ما از آشفتگی وحشتناکی رنج می‌برد و بی‌شک مبدأ این آشفتگی، وزارت صنعت است.



مهدی دادفر در گفت‌و‌گو با قدس آنلاین درباره دلایل و تبعات افزایش واردات خودرو اظهار کرد: این روزها به راحتی می‌توان با نگاهی به آمار واردکنندگان خودرو متوجه شد که بازار ایران  پر از خودروهای خارجی است اما سوال اصلی این است که آیا این خودروها به فروش می‌رسند؟ سیستم گروگان‌گیری مشتری باب شده و سازمان‌ها در کار یکدیگر دخالت می‌کنند. از یک‌سو یک برند موتورسازی داخلی، یک خودرو را می‌فروشد و برند دیگر برای فروش همان خودرو مجوز گرفته است. در واقع مشخص نیست بازار در دست چه کسانی است و آیا مجوزها تایید شده است یا نه؟
وی با بیان اینکه بازار خودروی وارداتی ما از آشفتگی وحشتناکی رنج می‌برد، ادامه داد: بی‌شک مبداء آشفتگی بازار واردات خودرو، وزارت صنعت است. با اینکه یکی از شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری کلانی در امر واردات خودروهای خارجی کرده است اما هنوز موفق به فروش خودروهای ۲۰۱۴ خود نشده و همچنان در حال فروش این مدل‌ها هستند. با اینکه تنها معضل کنونی کشور مشکل خودرو  و واردات آن نیست اما سازمان‌ها و نهادهای بی‌ارتباط با صنعت خودرو بدون بررسی و عدم اطلاع از قوانین بازاریابی اقدام به واردات تعداد زیادی خودرو کرده‌اند که توان فروش آن را ندارند و سرمایه مملکت را در واردات خودروهای خارجی بلوکه کرده‌اند.
دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو با انتقاد از اینکه سازمان‌ها و نهادها مردم را به تجمل‌گرایی تشویق می‌کنند افزود: این در حالی است که مقام معظم رهبری همواره بر عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند. این دوگانگی اتفاقات وحشتناکی را در عرصه اقتصاد کشور رقم می‌زند. متاسفانه نهادهای مسئول به جای ارزیابی نیازهای اقتصادی کشور روز به روز مردم  را به سمت اشرافی‌گری هدایت می‌کنند و با واردات خودروهای خارجی ضربه دیگری به اقتصاد کشور وارد می‌کنند.
دادفر با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی اظهار داشت: سوء مدیریت در بازاریابی منجر به خارج شدن ارز و سرمایه‌های مورد نیاز از کشور می‌شود. در هیچ جای دنیا چنین رویه‌ای مشاهده نمی‌شود که مردم در حالیکه گرفتاری‌های اقتصادی زیادی دارند ماشینی را چند برابر قیمت معمول خود خریداری کنند. مردم ما با  پول یک مرسدس بنز یک هیوندا تهیه می‌کنند که به معنای گروگان‌گیری مشتری در صنعت خودرو کشور است. 
دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو افزود: برخی از مونتاژکنندگان داخلی  قطعات جانبی و یدکی را چهار برابر گرانتر از قیمت واقعی کمپانی مادر به مشتری ارائه می‌دهند چرا که انحصار کمپانی  دست این وارد‌کننده است. تا زمانی که برای واردات کشور بسترسازی درستی نشده است نمی‌توان انتظار داشت که وارداتی هدفمند و مناسب با نیازهای کشور داشته باشیم. تا زمانی که کشور با مشکل سوء مدیریت مواجه است نمی‌توان انتظار داشت ارزش افزوده‌ای وارد کشور شود. پلیمر را با کیلویی پنج هزار تومان به ترکیه صادر می‌کنیم و ترکیه از آن یک کیلو، ۱۲۵ مسواک پنج هزار تومانی به ما می‌فروشد دراصل ما ۱۲۴ تا پنج هزار تومان به آنها هدیه داده‌ایم!!
دادفر با اشاره به این موضوع که مسئولین اهتمامی به نیازهای بازار و  اولویت‌های اقتصادی کشور ندارند خاطرنشان کرد: تضعیف تشکیلات بزرگ خودرویی و عدم تمرکز بر روی خطوط تولیدی که می‌توانند برند قابل توجه و با کیفیتی باشند منجر به آشفته بازاری شده است که بازار واردات و تولید خودروی کشور را در نابسامانی عجیبی فرو برده است.