kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

بی‌برنامگی دولت در مقابل هنجارشکنی‌ها


  لطف‌ا... فروزنده
 
  یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه کنونی ما هنجارشکنی است، از جمله این هنجارشکنی‌ها ترویج بی‌حجابی و بی‌بندوباری است، متاسفانه رفتار دولتمردان بهره‌برداری سیاسی است و طرح و برنامه روشنی برای حفظ هنجارهای اسلامی ندارند.
به اسم آزادی بستر بی‌بندوباری را فراهم می‌کنند، هر روز شاهدیم، عده‌ای عامداً یا سهواً با لباس و مدل خاص در جامعه ظاهر می‌شوند و علنا هنجارشکنی کرده و به ارزش‌های انقلاب اسلامی جسارت می‌کنند و فرهنگ منحط و فساد غربی را ترویج می‌کنند.
در این شرایط وظیفه نیروهای مومن و انقلابی چیست؟ آیا سکوت در این شرایط جایز است، آیا باید فریضه امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کرد؟ آیا باید اجازه داد، با بی‌تفاوتی ما روز به روز ارزش‌ها در جامعه کم‌رنگ شود؟ بله همه معضلات، بی‌حجابی و بی‌بندوباری نیست، معضل بیکاری،گرانی، نرخ رشد خلاق، رانت‌خواری فساد اداری هم وجود دارد باید با آنها هم مبارزه کرد. اما ترویج فساد اخلاقی که بی‌بندوباری مقدم آن است، اخلاق را در جامعه ضایع می‌کند، بنیاد خانواده را سست می‌کند، اعتماد عمومی را آسیب می‌زند، نرخ طلاق را افزایش می‌دهد، جامعه را در یک کلام بی‌غیرت و بی‌تفاوت می‌کند، تاریخ نشان می‌دهد در قضیه آندولس با ترویج فساد اخلاقی، روابط غیراخلاقی زن و مرد و بی‌بندوباری قدرت و استحکام مسلمانان را به ضعف و سستی تبدیل کردند. دشمن هجوم فرهنگی را با همین هدف طراحی و اجرا می‌کند، حال که دستگاه‌های مسئول بویژه دولت و مجلس نه تنها احساس مسئولیت برای جلوگیری از این حرکت خاموش مخرب فرهنگی (ترویج بی‌حجابی) نمی‌کنند، بلکه برای کسب رای و تثبیت قدرت تشویق هم می‌کنند باید نیروهای اصیل انقلابی وارد عمل شوند و با این پدیده شوم فرهنگی مبارزه کنند. اما باید بدانیم، مبارزه در این صحنه سخت‌افزاری و فیزیکی نیست، البته با جریان‌ها و باندهای فساد و وابسته به دشمن باید نهادهای ذی‌ربط امنیتی، اطلاعاتی برخورد لازم را انجام دهند اما آحاد مردم انقلابی بایستی حرکت نرم‌افزاری داشته باشند.
در این ارتباط چند نکته قابل توجه است:
1- باید نخبگان فرهنگی ایجاد این پدیده شوم فرهنگی و اجتماعی را شناخته و برنامه راهبردی کارآمدی را برای آن طراحی کنند.
2- مسئله حجاب و رعایت عفت و غیرت از مسلمات دین مبین اسلام است، باید ضرورت حجاب به عنوان یک مصونیت با مجاهدت و ارتباط سینه به سینه برای نسل جوان خوب تبیین شود.
 3- متدینی از مسئولان و مدیران مسلمان آموزش و پرورش به طور جدی آگاهی‌سازی دانش‌آموزان را مطالبه کنند.
4- صداوسیما ابعاد و زیان‌های بی‌بندوباری و بی‌حجابی را برای خانواده‌ها در قالب هنر به طور مستقیم و غیرمستقیم ترویج کند.
5- از هرگونه رفتار احساسی و فیزیکی تند و تیز باید خودداری کرد، باید باور کرد اکثریت افراد بی‌حجاب مشکلی با دین و نظام ندارند، منتهی مسائل خوب و دقیق برای آنها تبیین نشده است باید با روش‌های مناسب و به روز، سؤالات و ابهامات آنها پاسخ داده شود و با رویکرد اقناعی، آنها را نسبت به مسئله حجاب و عفت و رعایت اخلاق توجیه کرد.
6- از همه خانواده‌ها خواسته شود که در جهت استحکام نهاد خانواده، ترویج دین مداری و اخلاق در خانواده، روابط حسنه و صمیمی با فرزندان در خانواده اهتمام جدی بکنند، هر خانواده‌ای نسبت به آینده فرزندش نگران است باید چسبندگی فرزندان به خانواده را افزایش دهد، باید بچه‌ها را مومن و اخلاقی تربیت کنند. هر جوانی به زیور تقوی آراسته شد مصون خواهد ماند.
7- حزب‌الله با مدیریت نیروهای نخبه و متدین فرهنگی در صحنه رسانه‌ای و میدانی حضور پیدا کنند و با بحث و استدلال فرهنگ عفت و اخلاق اسلامی را ترویج کنند.
بدانیم اگر هرچه زودتر از حالت انفعال خارج نشویم و جلوی بی‌بندوباری و بی‌حجابی را نگیریم، درمان این معضل سخت‌تر و ارزش‌ها کم‌رنگ خواهد شد.