kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
برای بخش دولتی و خصوصی مقرر شد

افزایش ۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال ۹۶

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هیئت دولت با افزایش پنج درصدی تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی و بخش خصوصی موافقت کرد.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد آقاجانی در نشست خبری گفت: پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به شورای عالی بیمه آذر پارسال داده شد که رشد ۱۵ درصدی مد نظر بود، اما در بهار امسال بانک مرکزی متوسط رشد خدمات و کالا‌ها برای ۱۲ ماه امسال را  9/8 درصد اعلام کرد و با توجه به منابع بیمه‌ها در نهایت رشد پنج درصدی برای تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی و خصوصی اعلام شد.
افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی سرانه پزشک خانواده
آقاجانی با بیان اینکه در جلسه یکشنبه هیئت وزیران همچنین  بازنگری کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت نیز تصویب شد، افزود: وظیفه شورای عالی بیمه این بوده است که این کتاب را هر ساله مورد بازنگری قرار دهد که تا سال ۹۳ هیچ بازنگری در آن نشده بود، اما از سال ۹۳ در دولت یازدهم این بازنگری اتفاق افتاد و تأکید دولت این بود که بار مالی جدیدی برای شورای عالی بیمه ایجاد نشود.
 وی ادامه داد: مصوبه دیگر جلسه هیئت وزیران در خصوص طرح پزشک خانواده و سرانه پزشک خانواده بود که بین ۵ تا ۱۰ درصد رشد سرانه پزشک خانواده در سال ۹۶ تصویب شد و این مهم با هدف تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع صورت گرفت.
نرخ‌گذاری خدمات پرستاری
 در منزل برای نخستین‌بار
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در این جلسه، هیئت دولت نرخ‌گذاری خدمات پرستاری در منزل را برای نخستین‌بار تعیین کرد که براساس آن تکلیف خدمات ارائه شده توسط گروه‌های پرستاری روشن می‌شود و تعادل و تنظیم بازار اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: پس از پیگیری‌های سه ساله وزارت بهداشت برای نخستین‌بار خدمات پرستاری نرخ‌گذاری و ۳۰ نوع خدمت پرستاری تعرفه‌گذاری شده است.
آقاجانی با اعلام اینکه یکی دیگر از مصوبات این جلسه هیئت دولت تعیین سهم بیمه‌گذار خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی بود، افزود: براین اساس سهم بیمه‌گذار خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی برای بیماران شهرنشین ۱۰ درصد و برای بیماران عشایر و روستایی پنج درصد در نظر گرفته شده است که با هدف ایجاد وحدت رویه بین سازمان‌های بیمه‌گر پایه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین تعرفه خدمات درمانی و تشخیصی در سال ۹۶ چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی رشد ۵ درصدی خواهد داشت و تمام مراکز دولتی و خصوصی مجری قانون خواهند بود.
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: حال که رشد تعرفه‌ها فقط پنج درصد اعلام شده است این انتظار از سازمان‌های بیمه‌گر می‌رود که فاصله ارائه خدمات و پرداخت را کاهش دهند تا دیگر شاهد مشکلات ناشی از معوقات سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی نباشیم.
پوشش بیمه‌ای 4 داروی جدید
برای بیماران رماتیسمی
آقاجانی گفت: همچنین براساس مصوبه هیئت وزیران چهارداروی جدید بیولوژیکی و گران‌قیمت ویژه بیماران رماتیسمی تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت.
وی افزود: همچنین تکلیف ۵۳ قلم دارو از نظر پوشش بیمه‌ای مشخص شد که از این پس همه بیمه‌های پایه این ۵۳ قلم دارو را پوشش می‌دهند.
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: از دیگر مصوبات هیئت وزیران تکلیفی است که دولت بر عهده بیمه سلامت گذاشته تا افرادی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی نیستند با معرفی این دو نهاد از پوشش بیمه سلامت رایگان برخوردار شوند.
آقاجانی گفت: اجرای ۵۰ راهنمای بالینی در جهت استاندارد‌سازی خدمات پزشکی و جلوگیری از ارائه خدمات غیرضروری از دیگر مصوباتی بود که برای بیمه سلامت تصویب شد.