kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
آیت‌الله مکارم شیرازی در واکنش به اظهارات روحانی:

برخی فقط یک صفحه نهج‌البلاغه را دیده‌اند!

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید و استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام با رأی مردم انتخاب نمی‌شود گفت: یکی از دولتمردان گفته است مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج‌البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.




آیت‌الله ناصر مکارم ‌شیرازی در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به سخنان مطرح شده در خصوص ولایت امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج‌البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.
وی ادامه داد: ولی را باید خداوند تعیین کند و آیات در خصوص ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج‌البلاغه را دیدید و بحث کردید، یکی از مسلمات مذهب شیعه است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند، ما با اهل سنت برادروار زندگی می‌کنیم، اما مذهب رسمی کشور شیعه است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که تعیین جانشین من با خداست و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است و نباید با یک صفحه نهج‌البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.
چگونه چشمان انسان بر خورشید بسته می‌شود؟!
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: در زمان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران کسی که شخصیت برجسته کشور حساب می‌شود می‌گوید مشروعیت حکومت علی(ع) به رأی مردم بود و جلوتر از آن حق نداشت بر مردم حکومت کند و خود حضرت گفته هرچه مردم بگویند و مردم به هرکس رأی بدهند رأی امام نیز اینگونه است.
به گزارش رسا، استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر ابراز داشت: حضرت فرمودند «مسلمانان بعد از پیامبر با هم اختلاف و نزاع پیدا کردند، هرگز به ذهن من خطور نمی‌کرد که بعد از پیامبر من را بگذارند و به سراغ کس دیگری بروند، هیچ‌گاه خیال نمی‌کردم عرب چنین کاری کند، ناگاه دیدم مردم با کسی بیعت کردند» آیا این یعنی علی(ع) فرموده مردم به هرکس رأی دهند من هم همان کار را می‌کنم؟
وی عنوان کرد: آن فرد این فرمایشات را دیده و چنین سخنی می‌گوید، واقعا چگونه می‌شود که گاهی چشمان انسان بر خورشید بسته می‌شود آفتاب را هم نمی‌بیند، حضرت می‌فرماید دیدم که مردم بیعت می‌کنند اما دست خود را کشیدم و بیعت نکردم تا این که داستان ارتداد پیش آمد و در زمان خلیفه اول گروه گروه از دین برگشتند و رسما اعلام کردند که اسلام را از بین خواهیم برد، از این رو امر دایر شد که اسلام به نابودی برود یا این که حضرت از حق الهی خود صرف‌نظر کند تا اصل اسلام محفوظ بماند.
رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حضرت می‌فرمایند ترسیدم اگر کنار باشم مصیبتی به اسلام وارد شده یا این که اسلام کاملا از بین رود، مردم باید بدانند که وضعیت چگونه بوده است؛ حضرت امام از ابتدا می‌فرمودند که اسناد انقلاب را حفظ کنید که ممکن است بعدا مردم فراموش کنند؛ علی(ع) این مسائل را نوشته و کسانی که مدعی پیروی علی(ع) هستند می‌گویند حضرت فرموده هرکاری مردم انجام دادند انجام می‌دهند، اگر حضرت مسائل را بیان نمی‌کردند چه می‌شد؟
گفتنی است حسن روحانی رئیس‌جمهور در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان اظهار داشت: امیرالمومنین به مردم گفتند اگر شما فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود.
روحانی همچنین مدعی شد: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی(ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود.