kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
نخست‌وزیر عراق:

اگر فرمانروایی تمام دنیا را هم به ما بدهند با ایران دشمنی نخواهیم کرد

نخست‌وزیر عراق می‌گوید: «اگر فرمانروایی تمام دنیا را به ما بدهند و عراق را مجانی بازسازی کنند، حاضر نیستیم با ایران دشمنی کنیم.»


سرویس خارجی-

در شرایطی که آمریکا و عربستان تلاش می‌کنند در منطقه جبهه‌بندی کنند و کشورها را در دو جبهه حامیان آمریکا و حامیان مقاومت و ایران مقابل هم قرار دهند، نخست‌وزیر عراق سخنانی را بر زبان رانده که در واقع، سیلی محکمی به این جبهه‌بندی تلقی می‌شود.
پیش از این «ایاد علاوی» نخست‌وزیر سابق عراق که به سعودی‌ها تمایل دارد، علیه ایران و قطر سخنانی را بر زبان راند، تا خشنودی کشورهایی مثل عربستان و مصر را جلب کند.
اما، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق به این اظهارات تفرقه‌انگیز واکنش نشان داد و اظهار داشت «اگر فرمانروایی تمام دنیا را به ما بدهند، یا اگر وعده بازسازی مجانی عراق را بدهند، حاضر نیستیم با ایران دشمنی کنیم.»
این اظهارات صریح عبادی، تلویحا نشان می‌دهد که رژیم ریاض و استکبار جهانی بغداد را در ارتباط با ایران، با تهدید و تطمیع و نفوذ دادن چهره‌هایی مثل علاوی به درون حاکمیت عراق، تحت فشار قرار داده‌اند.
در ارتباط با یارگیری سعودی‌ها علیه ایران و حتی قطر طی یک ماه گذشته خبرهای زیادی منتشر شده و البته حاصل تلاش‌های عربستان هم نهایتا، چندان رضایتبخش نبوده است.
اما، اظهارات عبادی نشان می‌دهد که عراق هم تحت فشار است تا به ویژه با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا همراه شود. در پی پیروزی اخیر نیروهای بسیج مردمی عراق و ارتش سوریه و مقاومت و پیوند آن دو در مرزهای مشترک دو کشور، دشمنی آمریکا نیز علیه ایران شدت گرفته است. از نگاه مقامات کاخ سفید که اتفاقا عین واقعیت نیز هست، پیروزی فوق، یک محور ضد اسرائیلی از ایران تا فلسطین اشغالی ایجاد کرده و ایران از این پس به راحتی می‌تواند تا مرزهای رژیم اسرائیل را پوشش بدهد.
عبادی در ادامه سخنانش تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم که عراق میدان درگیری میان ایران و آمریکا شود و یا خاک عراق مکانی برای دشمنی با ایران باشد.
نخست‌وزیر عراق پس از آنکه آب پاکی را روی دستان آمریکایی‌ها(در ارتباط با توطئه‌های ضد ایرانی در خاک عراق) ریخت، سیاست آمریکا را در سوریه نیز مورد انتقاد قرار داد و از حمایت واشنگتن از «نیروهای دموکراتیک سوریه»(شبه نظامیان کرد) انتقاد کرد و این سیاست آمریکا را «عامل تجزیه سوریه» دانست و گفت: «ما با هیچ گروه مسلحی در سوریه همکاری نمی‌کنیم و فقط با دولت سوریه تعامل داریم، هرچند در این باره هم ملاحظاتی داریم.»
فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در ادامه، از بسیج مردمی عراق حمایت کرد و گفت: «بعثی‌ها و مجاهدین خلق(منافقین) پشت صحنه اهانت و تبلیغات منفی علیه بسیج مردمی قرار دارند.»
موضع‌گیری قاطع نخست‌وزیر عراق علیه سیاست‌های آمریکا در عراق، احتمال سنگ‌اندازی آمریکا در روند سیاسی عراق را بیشتر می‌کند و واشنگتن از این پس احتمالا به شکاف و اختلاف میان جریان‌های سیاسی در بغداد دامن می‌زند. این اظهارات بی‌سابقه حیدر عبادی می‌تواند به نقش بی‌نظیر ایران در سرکوب پروژه داعش نیز مرتبط باشد. نقشی که باعث عصبانیت بی‌سابقه آمریکا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است! پیروزی مقاومت اما به رغم همه این دشمنی‌ها همچنان ادامه دارد.
حمایت معصوم از همه‌پرسی
خبرگزاری مهر اما نوشته «فواد معصوم» رئیس‌جمهوری عراق اعلام کرد، برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان(عراق) بر اساس قوانین پارلمان، نهادها و موسسات متولی قانون اساسی کشور، منعی ندارد.(!)
معصوم در بیانیه‌ای که در این ارتباط صادر کرده، نوشته: «کردهای مستقر در داخل و خارج منطقه کردستان، بخش مهمی از بافت اجتماعی عراق را تشکیل می‌دهند و شاید در مقایسه با دیگر اقشار عراقی، متحمل دردها و رنج‌های بیشتری شده باشند.»
و در انتها نتیجه گرفته: «این حق کردهاست که با اختیار خود، سرنوشت‌شان را تعیین کنند.»(!)
از سوی دیگر، رسانه‌های عراقی از استقرار نیروهای الحشد الشعبی عراق در مثلث مرزی سوریه-عراق-اردن خبر دادند. به نوشته «سومریه نیوز»، یک منبع امنیتی در استان الأنبار عراق که هم مرز با سوریه است، گفت که دو لشکر از گارد مرزی عراق نظارت و اداره گذرگاه مرزی الولید و نوار مرزی عراق با سوریه را به دست گرفته‌‌اند. یک منبع نظامی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با سومریه اظهار داشت که نیروهای عراقی تحت حمایت الحشد الشعبی بر نوار مرزی بین گذرگاه الولید و طرایبیل (نزدیک اردن) کنترل دارند و عملیات‌های دیگری نیز به سمت گذرگاه مرزی القائم در غرب عراق وجود دارد. نیروهای مقاومت روز 17 خرداد از جنوب استان حمص به مرز عراق و نیروهای عراقی نیز سه روز پیش به مرز سوریه رسیدند.