kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷

پیش‌نویس قانون مهم انتخابات لبنان در پارلمان این کشور به تصویب رسید

پیش نویس قانون انتخابات که در کابینه لبنان به تصویب رسیده بود برای تبدیل شدن به قانون به رای نمایندگان پارلمان گذاشته شد و در نهایت پس از اصلاحات جزئی در برخی از بندهای آن با موافقت اکثریت، به تصویب رسید.



پیش‌نویس قانون انتخابات که چهارشنبه گذشته در کابینه لبنان به تصویب رسیده بود روز جمعه برای تبدیل شدن به قانون به رای نمایندگان پارلمان گذاشته شد و با موافقت اکثریت آرا، به تصویب رسید. پارلمان لبنان قانون جدید انتخابات پارلمانی را براساس «نظام نسبیت» و بدون مداخله خارجی تصویب کرد. این در حالی است که قانون قبلی که بیشتر گروه‌های لبنانی با آن مخالف بودند بر اساس «الگوی اکثریت» بود. قانون جدید شامل تمدید دوره کنونی پارلمان تا مه سال ۲۰۱۸ است. دوره کنونی پارلمان حدود یک هفته دیگر در ۳۰ ژوئن (9 تیرماه)به پایان می‌رسد. جلسه پارلمان با ریاست نبیه بری و حضور سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان برگزار شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، نبیه بری در این جلسه گفته: «ما باید این واقعیت را بپذیریم که اگر قانون انتخابات را تصویب نمی‌کردیم با بحران مواجه می‌شدیم. این قانون بهترین قانون ممکن بود. ما امیدواریم دولت یک دوره فوق‌العاده را در سریع‌ترین زمان ممکن شروع کند». حسن فضل‌الله، عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» وابسته به حزب الله در پارلمان لبنان هم در‌باره تصویب این قانون گفت: «مهم‌ترین چیزی که محقق کرده‌ایم نسبیت در قانون انتخابات است. ما نسبیت کامل را اجرا خواهیم کرد و این بهترین کار ممکن است.» وزیر کار و حمل و نقل لبنان نیز در این باره گفت: جریان «المرده» قانون انتخابات را به رغم داشتن برخی ملاحظات تأیید می‌کند.
با این وجود برخی از نمایندگان هم به قانون جدید انتخابات و تمدید دوره پارلمان اعتراض کردند. شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان همزمان با تصویب قانون جدید انتخابات در پارلمان، حمایت این حزب از آن را اعلام کرد و آن را «عادلانه» و «به نفع همه» دانست. وی افزود؛ «قانون انتخابات مبتنی بر نسبیت، بهترین و عادلانه‌ترین قانون است و همه از آن سود می‌برند برای همین نیز قانون جدید با توجه به کشمکش‌های سیاسی و وضعیت طائفه‌ای موجود در لبنان بهترین حالت ممکن بود.» نعیم قاسم همچنین قانون جدید انتخابات را «یک دستاورد ملی» خواند و گفت: «این قانون در اثر توافق گروه‌های مختلف سیاسی به دست آمده و تحول بزرگی در حیات سیاسی لبنان به شمار می‌آید. از دیگر اخبار لبنان اینکه نیروهای امنیتی لبنانی موفق شدند یکی از خطرناکترین هسته‌های تروریستی را شناسایی و به همراه سرکرده بارز آن بازداشت کنند.»‍