kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶

اخبار ویژه



صد رحمت به دولت سابق! دولت شما انتقادها را سرکوب می‌کند
مجری برنامه پایش سیما با اعتراض به گستاخی وزیر راه و شهرسازی نوشت آقای وزیر به جای شما فحش می‌خوریم مبادا که شما ناراحت شوید.
کیاداوود اسفندیاری مجری- کارشناس برنامه پایش طی مطلبی نوشت: آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، متنی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند با عنوان «رسانه و ضد رسانه» و در آن، رسانه‌‌های مداح دولت را مظهر «صداقت، فرهیختگی، اخلاق، آزادی، آگاهی» و منتقدان دولت را واجد برعکس این صفات دانسته‌اند.
وی می‌افزاید: جناب آقای وزیر؛ نوشته‌اید از انتقاد استقبال می‌کنید. مردم نمی‌دانند اما امیدوارم خودتان این را بدانید که طی 4 سال گذشته بارها و بارها از شما برای حضور در «برنامه پایش» دعوت کرده‌ایم ولی هیچگاه قبول نکردید، آن یک شب هم که به «پایش اجتماعی» آمدید، قبلش کلی خط و نشان برایمان کشیدند که فلان سوالات را از وزیر نپرسید. آن شب شما آمدید و فقط درباره حاشیه‌نشینی مونولوگ گفتید و من ماندم با انبوه سوالات مردمی درباره مسکن مهر،‌کیفیت خدمات راه‌آهن و هواپیماها و... ای کاش می‌شد آن پیامک‌ها را نشان‌تان می‌دادم و می‌دیدید چقدر بیننده‌ها از من ناراحت شده بودند که سوالات و درد دل‌هایشان را نمی‌خوانم. آن شب مثل بسیاری از شب‌های دیگر برنامه پایش، رسانه ملی پیشمرگ انتقادهایی شد که خطاب به شما و دولت می‌رسید و به جای شما فحش خوردیم. من با تلخی پیامک‌های مردم را می‌دیدم اما نمی‌توانستم بخوانم چون مسئولان سیما مدتی است دائم به من تاکید می‌کنند رعایت شما و دیگر دولتمردان را بکنم و حرفی نزنم و سوالی نپرسم تا به شما و دولت بربخورد! شاید نگرانند دولت همین بودجه محدود صدا و سیما را هم بیشتر ببندد.
جناب آقای آخوندی، شما از رسانه ملی انتقاد کرده‌اید که چرا از داخل کشور این قدر اخبار منفی پخش می‌کند! خوب است به میان مردم بروید و انتظارات مردم از صدا و سیما را ببینید. ببینید که از ما نقد عملکرد مسئولان می‌خواهند. مردم می‌خواهند بی‌رودربایستی ضعف‌ها را نشان دهیم. عجیب است که نمی‌دانید درباره پرهیز سیما از ارائه خبرهای بد داخلی و گل و بلبل نشان دادن اوضاع، چقدر لطیفه تولید و دست به دست می‌شود.
جناب آقای وزیر، در متن‌تان از رسانه‌های پرسشگر حمایت کرده‌اید. اما ای کاش در مقابل سوال همکار خبرنگار من کمی خونسرد می‌بودید و به یک «خانم خبرنگار» جلوی همکارانش تندی و توهین نمی‌کردید.
در متن‌تان دولت را کارآمد توصیف کرده و رسانه‌های منتقد را به «بزرگنمایی خطاهای کوچک» متهم کرده‌اید! آیا برخورد دو قطار و زنده زنده سوختن بیش از 40 هموطن، خطای کوچک است یا به صف کردن مردم برای توزیع سبد کالا؟ یا تاخیرهای طولانی پروازها؟ یا اذیت کردن کارآفرینان در ادارات دولتی و بانک‌ها؟ یا مجوز ندادن به هزاران جوان خلاق داوطلب ایجاد کسب و کار؟ یا پس ندادن سپرده‌های هزاران ایرانی در موسسه مالی کاسپین؟ یا تعطیل کردن مسکن مهر؟ یا معرفی «مسکن اجتماعی» به عنوان جایگزین مسکن مهر؟ یا دلخوش کردن کارگران بی‌مسکن اما بدون حتی یک مترمربع عملکرد؟ یا به ورشکستگی کشاندن بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و بیمه؟
جناب آقای وزیر؛ امیدوارم نگویید این‌طور که انتقاد می‌کنی، در دولت قبل کجا بودی؟! به شما می‌گویم کجا بودم. ما شش سال پیش، در «برنامه پایش» با صریح‌ترین بیان ممکن، انتقادات کارشناسان و حرف مردم را پخش می‌کردیم. اما الان پایش کجاست؟ یا از ترس برنخوردن به دولت، موضوعات نرم انتخاب می‌کند یا اصلا پخش نمی‌شود. دریغ که الان یک دهم آن دوره سال‌های 91 و 92 در «برنامه پایش» اجازه صراحت در نقد و تبیین حرف مردم و نقد کارشناسان را نداریم.

خلاف‌گویی عجیب رئیس‌جمهور درباره وضعیت اشتغال در دولت سابق
خلاف‌گویی‌های رئیس‌جمهور، اعتراض معاون منابع انسانی در دولت سابق را برانگیخت.
لطف‌الله فروزنده در یادداشتی نوشت: جناب آقای روحانی در دیدار کارگزاران با رهبر معظم انقلاب اسلامی آمار و ارقامی مانند رشد اقتصادی 8 درصد، ایجاد یک میلیون و هفتصد هزار شغل، رونق تولید و حمایت از صنایع کوچک، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات را دادند که صرفا خودشان و تیم‌شان آن را باور و قبول دارد، هیچ‌کدام از این آمار در زندگی و کسب و کار مردم ملموس نبوده و اثری نداشته است. مردم همچنان از بیکاری، تورم، رکود، فساد اداری، کم‌کاری مدیران رنج می‌برند و در زندگی روزمره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
اما نکته جالب اینکه آقای روحانی ادعا کرد در دولت نهم و دهم اشتغال صفر بوده است؟! کدام انسان منصف این ادعا را می‌پذیرد؟ خدمات و فعالیت‌های عمرانی و آبادانی در دولت نهم و دهم همچنان در ذهن و خاطره مردم هست. قبول ندارید به میان مردم در اقصی نقاط کشور بروید و هم ببینید و هم از مردم بشنوید.
چگونه یک میلیون و 200 هزار مسکن مهر اشتغال نداشته است؟ چگونه هزاران طرح عمرانی اشتغال نداشته است؟ چگونه رشد تولیدات کشاورزی و صنایع که در اوج رونق بودند، اشتغال نداشته است؟ چگونه صادرات کالا به کشورهای همسایه اشتغال نداشته است؟

آقای روحانی! خودتان خراب کرده‌اید خود شما هم باید درست کنید
تحریم‌های جدید آمریکا که در حمایت از محافل ضدانقلاب طراحی شده، حاصل مواضع ناروای روحانی در تبلیغات انتخاباتی است.
نمایندگان مجلس سنا با 98 رای موافق و تنها 2 رای مخالف طرح جامع تحریم ایران و روسیه را به تصویب رساندند که نقض صریح مواد 26 تا 29 برجام است. این طرح باید به تصویب مجلس نمایندگان هم برسد و سپس ترامپ تا 90 روز وقت دارد برای اجرای آن تصمیم بگیرد.
پیش از آن که سنای آمریکا تحریم‌های جدید را علیه ایران تصویب کند، رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور ضمن تشکر از سنا گفت: «از نظر من این تحریم‌ها کار خوبی است». او درست در روز تصویب تحریم‌ها نیز گفته است «ما از عناصر داخلی در ایران که بتوانند به ما در تغییر قدرت کمک کنند پشتیبانی می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانیم چنین عناصری در داخل ایران هستند». مفهوم پنهان در سخنان تیلرسون این است که هدف تحریم‌های جدید حمایت از محافل ضدانقلاب است.
قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران (S722)  به بهانه برنامه موشکی، حمایت سپاه از تروریسم و نقض حقوق بشر، تحریم‌های گسترده‌ای  را متوجه ایران می‌کند. بررسی و تصویب این قانون در فروردین‌ماه در دستور کار سنا بود اما سناتورها با تاکید بر اینکه تصویب آن، تأثیر منفی بر انتخابات ایران و سرنوشت «میانه‌روها» می‌گذارد، موضوع را به پس از انتخابات موکول کردند! این در حالی بود که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی به جای ارائه کارنامه عملکرد دولت، چندین بار تلویحا به سپاه که رکن اقتدار جمهوری اسلامی است، حمله کرد. این تخطئه و حمله، از سوی رصدگران اطلاعاتی دشمن به عنوان چراغ سبز تلقی شد. اکنون هر چند سپاه پاسداران بهانه تحریم‌های جدید قرار گرفته اما در حقیقت برجام و وعده‌های تحریمی آن است که زیر پا گذاشته شده است.
درست مانند قطعنامه 1929 شورای امنیت در سال 1389 که به بهانه برنامه هسته‌ای ایران تصویب شد ولی هدف اصلی آن ضربه به اقتصاد ایران و حمایت از جریان نیمه جان فتنه بود، چرا که فتنه‌گران نیز در کف خیابان نقاب از چهره برداشتند و شعار دادند «انتخابات بهانه است- اصل نظام نشانه است». دموکرات‌های سنا در کنگره جمهوری‌خواهان به تحریم جدید رأی مثبت دادند و از مجموع 100 سناتور، تنها 2 نفر همراهی نکردند.
اکنون باید دید دولت و وزارت خارجه و شخص آقای روحانی برای اعتبار خودشان هم که شده، عملا و به طور موثر به نقض همه جانبه برجام اعتراض می‌کنند یا خیر. طبق ماده 26 برجام ایالات متحده، با حسن‌نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد و از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده، خودداری می‌نماید.
همچنین بند 29 توافق هسته‌ای تصریح دارد که «اتحادیه اروپا و آمریکا از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.
یادآور می‌شود تحریم‌ جدید، غیر از مبادلات ارزی و دلاری، مبادلات ریالی را نیز در برمی‌گیرد و نهادهای داخلی در صورت همکاری با مرکز مورد اتهام آمریکا، مورد تحریم قرار می‌گیرند!
اعلام حمایت رسمی تیلرسون وزیرخارجه آمریکا از عناصر معارض و برانداز در ایران در حالی است که روحانی در سال‌های 78 و 89، آنها را مزدور آمریکا و اسرائیل و عاملان خوشحالی دشمن معرفی کرده بود. روحانی همچنین دعوت به آشوب در 25 بهمن را حرکتی ضدملی و ضداسلامی خوانده بود که باید مورد برخورد واقع شود. اکنون باید پرسید در شرایط حمایت آمریکا از عوامل و مزدوران خود، آقای روحانی کجا می‌ایستد؟
رهبر انقلاب در دیدار اخیر مسئولان نظام با اشاره به کینه‌توزی دشمن علیه سپاه فرمودند:
«مسئله بعدی که جزو تجربیات ما است که شما این را هم بایستی در مدیریت کشور و اداره کشور و مدیریت منافع و مضار و فرصتها و تهدیدها در نظر بگیرید، مسئله اقتدار نظامی و امنیتی کشور است. خیلی مهم است؛ این جزو مسائلی است که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد...اینکه دشمن از سپاه بدش می‌آید، خب معلوم است؛ می‌خواهید آمریکا از نیروی قدس شما خوشش بیاید؟ شما توقع دارید آمریکا مثلا فرض کنید از فلان سردار ما که فعال است در این زمینه، خوشش بیاید؟ خب معلوم است که بدش می‌آید؛ معلوم است که شرط و شروط می‌گذارد در بخش‌های مختلف! خب او می‌خواهد عوامل اقتدار، در ما نباشد. این درست مثل این می‌ماند که به شما بگویند تیم کشتی شما در مسابقات قهرمانی جهانی شرکت داده می‌شود، به شرط اینکه شما آن دو سه کشتی‌گیر قدر را  در تیم ملی نگذارید؛ معنایش چیست؟  معنایش این است که بیایید برای شکست خوردن! شما را وارد مسابقات بین‌المللی می‌کنیم، بیایید، برای اینکه  شکست بخورید؛ معنایش این است. اینکه بگویند شرط این کار، این است که مثلا فرض کنید سپاه چنین نباشد با بسیج دخالت نکند یا در فلان مسئله - مثلا در مسائل منطقه‌ای - شرکت‌ نکنند. دخالت نکنند، معنایش این است؛ یعنی عوامل اقتدار خودتان را بایستی وارد میدان نکنید، وارد صحنه نکنید؛ ما به عکس باید عمل بکنیم. ما بایستی اقتدار نظامی و امنیتی را حتما اهمیت بدهیم و مستحکم کنیم و روز‌افزون کنیم».

4 وعده اقتصادی دروغ با تاریخ مصرف انتخابات
روحانی قبل از انتخابات 4 وعده اقتصادی به مردم داد که پس از انتخابات به بوته فراموشی سپرده شده است.
کانال تلگرامی «نود اقتصادی» نوشت: ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، دستگاه‌های دولتی وعده‌هایی به مردم دادند که اکنون مشخص شده تبلیغات بدون پشتوانه بوده و یکی پس از دیگری به فراموش سپرده می‌شود.
ثبت‌نام متقاضیان یارانه سه برابری یکی از این وعده‌ها بود. پس از آن که دولت یازدهم یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را 3 برابر کرد، سایتی هم از سوی وزارت رفاه راه‌اندازی شد تا متقاضیان یارانه 3 برابری در آن ثبت‌نام کنند.
طبق برنامه اعلامی دولت، افراد کم‌درآمد که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند، برای دریافت یارانه 3 برابری باید در این سایت ثبت‌نام می‌کردند تا بعد از بررسی و در صورت اثبات سطح پایین درآمدی، آنها نیز به لیست یارانه 3 برابری اضافه شوند. اما با پایان انتخابات در 29 اردیبهشت ماه تاکنون این سایت غیرفعال شده است.
همچنین یک روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای به سپرده‌گذاران موسسه بحران‌زده کاسپین اعلام کرد که برای دریافت سپرده‌های خود از هفته بعد از انتخابات به شعب این موسسه مراجعه کنند. این اطلاعیه موجب خوشحالی نزدیک به نیم میلیون نفر سپرده‌گذار کاسپین شد. اما در هفته بعد از انتخابات، زمانی که سپرده‌گذاران کاسپین به شعب موسسه مراجعه کردند، متوجه کلک بانک مرکزی شدند و دیدند که خبری از پول نیست.
یاراکارت وعده سومی بود که عملی نشد. بانک مرکزی چند روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد که مطابق آن، مردم با وثیقه گذاشتن یارانه خود می‌توانستند وام 5 میلیون تومانی با مدت بازپرداخت 5 ساله دریافت کنند (طرح یاراکارت). اما اکنون با گذشت یک ماه از آن بخشنامه، هیچ بانکی آن را اجرا نکرده و طرحی که موجب خشنودی مردم شده بود، روی کاغذ باقی مانده است.
وعده چهارم، وصل یارانه حذف شده‌ها بود. چند روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، سازمان هدفمندی یارانه‌ها با ارسال پیامک به خانوارهایی که در سالیان گذشته یارانه آنها حذف شده بود، اعلام کرد از اردیبهشت یارانه آنها مجدداً وصل خواهد شد. این اقدام دولت که مصداق واقعی خرید رأی با ابزار یارانه بود، با انتقادات گسترده نامزدهای انتخاباتی و واکنش‌های اجتماعی روبه‌رو شد. دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یارانه این افراد را از بعد انتخابات وصل خواهد کرد تا شائبه انتخاباتی نداشته باشد. اما اکنون در حالی که یارانه خردادماه در حال پرداخت است، سخنگوی دولت اعلام کرده که یارانه حذف‌شده‌ها فعلاً وصل نخواهد شد.

درس ادب به رسانه‌ها ندهید فقط از توهین و تهمت بپرهیزید
رئیس‌جمهور برای چندمین‌بار منتقدان و رسانه‌ها را به دوری از فحش و ناسزا فراخواند.
روحانی در افطار با اصحاب رسانه گفته است: با لحن تند ما به جایی نمی‌رسیم، والله، بالله، جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد. امام هم با اعتدال انقلاب ما را پیروز کرد.
امیرالمومنین(ع) در جنگ صفین از خیمه‌اش بیرون آمد و دید عده‌ای دارند روبروی یاران و اصحاب معاویه ناسزا و فحش و سخن ناروا می‌گویند. می‌جنگیدند با هم، دوستی نبود، میدان جنگ بود، طرف هم ناحق بود و امیرالمومنین(ع) بحق و خلیفه مسلمین بود، اما ایستاد و برایشان صحبت کرد و گفت من دوست ندارم شما فحش دهید، من اصحابی را نمی‌خواهم که به دشمنانش فحش دهد. آیا این بیان امیرالمومنین(ع) نیست؟ بیان نهج‌البلاغه نیست؟ مگر ما شیعه امیرالمومنین(ع) نیستیم؟ چرا فحش را افتخار می‌دانیم؟ چرا ناسزاگویی را انقلابی‌گری می‌دانیم؟ انقلابی ما امیرالمومنین(ع) است، انقلابی ما پیامبر اکرم(ص) و عمار یاسر است. اینها انقلابی ما هستند. ما انقلاب کردیم برای اینکه راه امیرالمومنین(ع) را طی کنیم. امیرالمومنین(ع) می‌گوید چرا ناسزا می‌گویید؟ چرا بد می‌گویید؟
این سخنان در حالی است که رئیس‌جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی بیشترین توهین‌ها و اتهام‌های خلاف واقع را متوجه برخی نامزدهای رقیب کرد. وی همچنین در طول چهار سال گذشته مشغول ناسزاگویی و فحاشی سیستماتیک علیه منتقدان بوده است؛ از جمله؛ مزدور، بی‌شناسنامه، بی‌سواد، ترسو، افراطی، جیب‌بر، مستضعف فکری، متوهم، بزدل، کاسب تحریم، فاسد، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصرحجری و...