kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

دبیرکل سازمان ملل: اسرائیل از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کند

دبیرکل سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد: رژیم اسرائیل از گروه‌های تروریستی، از جمله تکفیری‌های «جبهه النصره» در سوریه حمایت می‌کند.



به گزارش تسنیم، «آنتونیو گوترش» طی گزارشی، از حمایت اسرائیل از گروه‌های مسلح فعال در سوریه از جمله «جبهه النصره» خبر داد. طبق این گزارش، نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل بارها شاهد کمک نظامیان اسرائیل به تروریست‌های مسلح در سوریه بوده‌اند. وجود هماهنگی میان دو طرف، 16 مورد تماس نیروهای اسرائیلی با تروریست‌ها در سوریه و انتقال تجهیزات برای تروریست‌ها توسط اسرائیل، از جمله مواردی است که در این گزارش آمده است.
پیش از این نیز «موشه یعلون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که میان اسرائیل و عناصر مسلح در منطقه جولان (اشغالی) هماهنگی وجود دارد. طبق گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از تروریست‌های زخمی در بیمارستان‌های این رژیم عیادت کرده است. حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی ارتش صهیونیستی از تروریست‌های «جبهه النصره» در دو استان «درعا» و «قنیطره» هم از جمله مواردی است که رسانه‌ای شده است. البته، با توجه به تحولات جدید در سوریه و پیشروی ارتش این کشور تا مرزهای عراق، از این پس همکاری میان ارتش صهیونیستی و تروریست‌ها افزایش می‌یابد. آمریکا نیز مدتی است که با هدف حمایت از تروریست‌ها، ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهد.
کشتار آمریکا در رقه
سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد، جنگنده‌های ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا 300 غیرنظامی را در رقه کشته‌اند. در مورد مدت زمانی که این کشتار صورت گرفته، گزارشی نرسیده است.«کارین ابوزید» کمیسر کمیته تحقیق سازمان ملل درباره سوریه به خبرنگاران گفت: ما مرگ و میرهای ناشی از حملات ائتلاف را فقط مستندسازی کرده‌ایم. حدود 300 نفر کشته شده‌اند که 200 نفر آنها تنها طی یک حمله هوایی در روستای «المنصوره» غرب شهر «رقه» جان خود را از دست داده‌اند. «پاولو بنیرو» رئیس این کمیته نیز گفت: توجه همگان را به این نکته جلب می‌کنیم که تشدید حملات هوایی که راه را برای پیشروی «نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کرد)» در «رقه» هموار کرده، تنها به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شده و 160 هزار غیرنظامی را از خانه‌ها فراری داده است.وی افزود: نباید حتمی بودن مبارزه با تروریسم به زیان غیرنظامیان که به اجبار در مناطق حضور داعش زندگی می‌کنند منجر شود.آمریکا که تلاش می‌کند، رقه را قبل از ارتش سوریه، به چنگ آورد و در اختیار شبه‌نظامیان کرد قرار دهد، برای نیل به این هدف، مناطق مسکونی و زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهد. تحلیلگر روزنامه «البناء» لبنان طی تحلیلی در این مورد، آن را با جنگ آمریکا در ژاپن (1945) مقایسه کرد و نوشت که آمریکا قصد دارد از طریق کشتار زنان و کودکان، به پیروزی برسد.
دیگر اقدامات آمریکا
آمریکا علاوه بر اینکه تلاش می‌کند بر رقه مسلط شود، سرگرم ایجاد سامانه موشکی دوربرد موسوم به «هیمارس» در منطقه «التنف» سوریه نیز هست. التنف در نزدیکی مرزهای عراق و اردن قرار دارد.به گزارش ایسنا، تجهیزات این سامانه موشکی با کامیون‌هایی از خاک اردن به التنف منتقل شده است. این سامانه قابلیت پرتاب موشک با برد تا 300 کیلومتر را دارد. همزمان با این تحولات، مخالفان دولت سوریه گفتند، آمریکا نیروهای خود را در مناطق صحرایی تقویت کرده و به همین خاطر، احتمال رویارویی مستقیم میان آمریکایی‌ها و نیروهای همپیمان دولت سوریه بیشتر شده است. گزارش‌ها حتی حکایت از این دارد که آمریکا می‌خواهد در مناطق صحرایی سوریه، پایگاه احداث کند.
واکنش روسیه
وزارت دفاع روسیه نسبت به احتمال بکارگیری موشک‌اندازهای دوربرد هیمارس علیه ارتش سوریه در منطقه حساس «التنف» در جنوب شرق سوریه هشدار داد.در بیانیه دیروز وزارت دفاع روسیه، ضمن تأیید این خبر، به آمریکا درمورد استقرار چنین سامانه‌ای در منطقه حائل میان مرز سوریه، عراق و اردن هشدار داده شد.وزارت دفاع روسیه در مورد علت نگرانی روسیه، به سابقه نیروهای آمریکایی اشاره و اعلام کرد ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا تاکنون نیروهای ارتش سوریه را در نزدیکی مرز اردن هدف قرار داده‌اند؛ بنابراین خیلی دور از انتظار نیست که این حملات ادامه یابد ولی این بار با استفاده از هیمارس.
سایر رویدادها
* روزنامه «دیلی استار» طی تحلیلی در مورد اوضاع منطقه، نوشت که حضور ارتش سوریه در مرزهای عراق، شکستی برای آمریکا است.
* رئیس‌جمهور روسیه گفت، بدون همکاری سازنده میان روسیه و آمریکا، حل بحران سوریه امکان‌پذیر نیست.
* وزارت دفاع روسیه تصویری از محل حمله هوایی روسیه را منتشر کرد که گفته شده ابوبکر بغدادی در آن حضور داشته و کشته شده است.