kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵

اخبار ویژه


با تحریم‌های جدید آمریکا چیزی از برجام باقی نمی‌ماند
یک کارشناس سیاست خارجی گفت: با تحریم‌های جدید آمریکا؛ چیزی از برجام باقی نمی‌ماند.
فواد ایزدی گفت: اگر طرح جدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان تصویب شود مشکلاتی را به صورت ریشه‌ای در برجام ایجاد خواهد کرد و جز پوسته، چیزی از برجام باقی نمی‌ماند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایزدی افزود: بر اساس توافق برجام همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تعلیق و پس از 8 سال به‌طور کامل باید لغو شود. اما بر اساس طرح جدید تحریم آمریکا، اگر رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد می‌تواند به تعهداتش عمل نکند و این نقض گسترده برجام است.
ایزدی گفت: این طرح اگر تصویب شود بندهای 26، 28 و 29 برجام به صورت موردی و در نهایت اصل برجام نقض می‌گردد زیرا شرط جدیدی اضافه می‌شود.
کارشناس مسائل آمریکا افزود: این تحریم‌ها اگر تصویب شود مادر تحریم‌ها خواهد بود.
ایزدی اضافه کرد: تا زمانی که آمریکایی‌ها احساس کنند در مقابل تحریم‌ آنها ایستادگی نمی‌شود تحریم‌های آنها ادامه خواهد یافت و زمانی این روند متوقف می‌شود که طرف آمریکایی بهایی را در مقابل آن بپردازد.
وی گفت: باید کاری کنیم که هزینه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را بالا ببریم تا حالت بازدارندگی برای آنها باشد.
یادآور می‌شود وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست کمیته روابط خارجی سنا برای بررسی بودجه وزارت خارجه این کشور، از تلاش‌ها در کنگره آمریکا برای تحریم گسترده جمهوری اسلامی ایران بخاطر فعالیت‌‌های حمایتی از تروریسم، برنامه موشکی و نقض حقوق بشر استقبال کرد.
رکس تیلرسون روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شد و در سخنانی از بودجه درخواستی برای سال آینده مالی وزارت خارجه آمریکا دفاع کرد.
تیلرسون از سوی اعضای کمیته روابط خارجی درباره طرح سنا برای تحریم گسترده ایران مورد پرسش قرار گرفت که گفت از نظر او این تحریم‌ها «کار خوبی» است.
آقای تیلرسون درباره ایران گفت: ما و متحدان‌مان باید در برابر ایران بایستیم تا این کشور دست برتر در منطقه را نداشته باشد.
وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: وزارت خارجه بر اساس دستور رئیس‌جمهور در حال بازبینی سیاست خود در قبال ایران است.

لیست‌های پولکی اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس تا شورای شهر
اصلاح‌طلبان برای حفظ اعتماد بخشی از مردم که هوادار آنها هستند باید هرچه سریع‌تر و قبل از اینکه شائبه رانت‌بازی و رد و بدل پول‌های کلان برای قرار گرفتن در لیست انتخاباتی به اعتماد هوادارانشان آسیب بزند باید گزارش شفاف از نحوه گزینش افراد لیست انتخاباتی و نیز گزارش شفاف مالی از هزینه‌کردهای انتخاباتی، ارائه کنند.
به گزارش تابناک، انتخابات به پایان رسید اما آنچه پایان نیافته بحث‌ها و حواشی در مورد لیست منتخب شورای شهر تهران است. لیست امید، لیست اصلاح‌طلبان که در نهایت توانست همه 21 کرسی شورای شهر را تصاحب کند از زمان گنجاندن اسامی کاندیداها در آن تا بسته شدن آن و تبلیغات انتخاباتی همچنان دارای نقاط مبهم و تاریکی بود.
به گزارش «تابناک»، در روزهای اول انتشار لیست بسیاری از اصلاح‌طلبان از اینکه با لیستی پر از ناشناخته‌ها رو‌به‌رو شده‌اند شوکه شده بودند و جای خالی افراد سرشناس که مقبولیت و محبوبیت آنها در بدنه اجتماعی اصلاحات بدیهی بود تعجب خیلی‌ها را برانگیخته بود.
بعدها فاطمه دانشور از اعضای شورای چهارم و عضو لیست اصلاحات در انتخابات قبل شورا در گفت‌وگویی رسانه‌ای  گفت: برای اینکه مرا در لیست امید در پنجمین دوره انتخابات شوراها قرار دهند تقاضای 2 میلیارد تومان کردند و چون این پول را ندادم اسم مرا از لیست خط زدند.
اگرچه این ادعا با واکنش‌هایی منفی مواجه شد و دانشور کل این موضوع را تکذیب کرد، اما بعدها برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب دلیل مطالبه پول از کاندیداها را صرفا برای هزینه‌های تبلیغاتی عنوان کردند و مبلغ آن را 150-200 میلیون تومان تخمین زدند.
اخیرا کانال روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد ضمن مطرح کردند درخواست 2 میلیاردی از برخی از کاندیداها این اتهام را نه از سوی اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که به دبیرکل یکی از احزاب اصلاح‌طلب با عنوان «غ.ک» منتسب کرد.
اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، ضمن تاسف شدید باید پرسید لیستی که برای مبارزه با فساد و ایجاد شهرداری و شورای شهر شیشه‌ای رای کسب کرده چگونه با چنین حواشی و پشت پرده‌های عجیب مالی می‌تواند به چنین شعارها و وعده‌هایی عمل کند؟
برخی شنیده‌ها از رد و بدل شدن رانت‌هایی کلان برای گنجانده شدن برخی نام‌ها در این فهرست خبر می‌دهند. پیش از این نیز در انتخابات مجلس دهم الهه کولایی عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب که با وجود سوابق کاری از فهرست امید در مجلس شورای اسلامی جا مانده بود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آنا» اعلام کرد: «به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعا نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند.» وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: «همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تاثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.»

هشدار روزنامه اصلاح‌طلب درباره تکرار تجربه تلخ شورای شهر اول
یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: نقاط ضعف شورای شهر جدید تهران افزون‌تر از نقاط قوت آن روزنامه است.
روزنامه ستاره صبح نوشت: برخی از اعضای شورای منتخب آشنایی با شهرداری و شورا ندارند و تا زمانی که توجیه شوند مدتی طول می‌کشد. ما در دوره اول شورای شهر تهران دیدیم که اصلاح‌طلبان چه عملکرد بدی داشتند تا جایی که موجب انحلال شورا شد و در نتیجه در دوره‌های بعدی از جریان اصلاح‌طلبان اقبال مردمی در تهران از نظر مردم کم شد و چند دوره مدیریت جناح راست بر شورای شهر و شورای عالی استان‌ها حاکم شد. حال باید اعضای شورای شهر که همگی از یک جریان هستند، سرمست از پیروزی قاطع خود نباشند و با نهایت درایت و تلاش پیش روند. بدیهی است اگر احزابی که نیروهای خود را به لیست امید تحمیل کردند نتوانند با خوراک فکری و تخصصی نیروهای خود را در کار مدیریت شهری ارتزاق کنند و یا برعکس توقع بهره‌برداری سیاسی یا اقتصادی از نیروی خود که در شورا عضویت دارد داشته باشند، ضربه مهلکی به شورا خواهند زد.

دولت زیر قولش زد این بار درباره پرداخت یارانه
دولت بر سر پرداخت یارانه به خانوارهایی که یارانه آنها قطع شده بود،‌دبه کرد.
اردیبهشت ماه بود که پیامکی برای پرداخت مجدد یارانه به سرپرست خانوارها ارسال شد و دولت درصدد بود تا یارانه خانوارهایی را که 2 سال قبل قطع شده بود، مجدد واریز کند! اما سخنگوی دولت آب پاکی را روی دست منتظران دریافت یارانه ریخت و از منتفی شدن پرداخت مجدد یارانه‌ها خبر داد.
به گزارش روزنامه صبح نو، دولت در ایام تبلیغات انتخاباتی (27 فروردین ماه) از افزایش 2 تا 3 برابری یارانه فقرا خبر داده بود.
پس از آن بود که پیامک‌هایی به سرپرست خانوارها ارسال شد تا یارانه خانوارهایی را که 2 سال قبل قطع شده بود مجدد واریز شود! این اقدامات شب آخری دولت اما سؤال‌هایی را در اذهان به وجود آورد و همه می‌خواستند بدانند که این توزیع مجدد یارانه به طبقه متوسط جامعه و افزایش سه برابری یارانه فقرا موقتی است یا ادامه پیدا می‌کند؟
با این وجود تنها چند ساعت از خبر قطعی پیروزی رئیس دولت تدبیر و امید در انتخابات نگذشته بود که تیم رسانه‌ای دولت و حامیان آن کمپینی تبلیغاتی علیه «یارانه» را راه انداخته و مدعی شدند که رأی مردم به روحانی «نه به یارانه» بوده است.
هنوز یک ماه از پیروزی آقای روحانی در انتخابات 96 نگذشته که سخنگوی دولت در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران درباره سرنوشت خانوارهایی که پیامک دریافت یارانه در اردیبهشت ماه را دریافت کردند، توپ را در زمین مجلس انداخت و گفت: «در اردیبهشت ماه می‌خواستیم تعدادی از یارانه این بخش از سرپرست خانوارها را پرداخت کنیم اما یک عده اعتراض کردند و مجلس هم درخواست تحقیق و تفحص داد لذا کتباً درخواست توقف آن را دادند. لذا برقراری مجدد هر نوع یارانه منوط به رسیدگی به این پرونده است.»
سخنان نوبخت در حالی است که مجلس محدودیتی را برای دولت در پرداخت یارانه‌ها اعمال نکرده است و جزئیات پرداخت یارانه‌ها در اختیار آن‌هاست و می‌تواند میزان یارانه‌های برخی طبقات را افزایش یا کاهش داده یا تبعیضی برقرار کند که اینها همه در اختیار دولت است.

شرق: تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی خطاست
یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد ادغام وزارتخانه‌ها کارشناسی بوده و نباید مجدد وزارت صنعت و بازرگانی از هم جدا شوند.
شرق به قلم یک کارشناس اقتصادی نوشت: بازگشت به قبل از سال 90 و تفکیک دوباره «صنعت» و «تجارت» اقدامی پرخطا و گامی بزرگ رو به عقب است. راه صحیح، تداوم مسیر طی شده و رفع کمبودها و اصلاح خطاهاست و در درجه اول تصویب قانون تشکیل وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در قالب ساختاری پویا و انعطاف‌پذیر متناسب با شرایط اقتصاد جهانی و اقتصاد کشور و فضای کسب و کار در عرصه‌های بین‌المللی و ملی.
مطالعات نظری و همچنین الگوهای استفاده شده در دیگر کشورهای موفق صنعتی و تازه صنعتی شده نشان می‌دهد، ادغام نظام تصمیم‌گیری صنعتی و تجاری، امری ضروری و کارساز برای توسعه‌ای پایدار است. به قبل بازنگردیم و آزموده را دوباره نیازماییم!

رهامی: رشد رأی اصولگرایان خطرناک است
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: افزایش رأی اصولگرایان خطرناک است.
محسن رهامی در مصاحبه با آرمان گفت: در سال 76 آقای ناطق نوری در حدود 7 میلیون رأی به دست آورد، اما در سال 80  آرای اصولگرایان پراکنده شد و به حدود 4 میلیون رسید.
وی افزود: در شرایط کنونی در حالی که رأی اصولگرایان از 4 میلیون به 16 میلیون افزایش پیدا کرده است. در نتیجه این مسئله می‌تواند یک زنگ خطر بزرگ برای جریان اصلاحات به شمار برود. بدون شک اگر آقای روحانی در چهار سال آینده  نتواند به وعده‌هایی که به مردم داده است عمل کند، احتمال افزایش پایگاه رأی جریان رقیب وجود خواهد داشت. به همین دلیل آقای روحانی باید تلاش کند به وعده‌هایی که به مردم داده است عمل کند. رهامی تصریح کرد:  اگر اصولگرایان در چهار سال آینده موفق شوند پایگاه رأی خود را افزایش بدهند ممکن است کار اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده سخت شود.
رهامی درباره کابینه روحانی گفته است: روحانی باید در انتخاب اعضای دولت دوم خود بسیار دقت کند و از مدیرانی استفاده کند که با سیاست‌های دولت هماهنگ باشند و حاضر باشند برای موفقیت دولت هزینه پرداخت کنند. نکته دیگر اینکه میانگین سنی کابینه اول آقای روحانی بالا بود و به همین دلیل دولت دوم ایشان باید تا حدود زیادی جوان‌تر و چالاک‌تر شود.
رهامی عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را نقض غرض دانست و گفت: اصلاح‌طلبان در مرحله اول باید این مسئله را مشخص کنند که آیا تشکیل شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات به تقویت نقش احزاب منجر شده است یا خیر. به نظر من این اتفاق رخ نداده است و تشکیل شورای عالی سیاستگذاری با تقویت نقش احزاب همراه نبوده است. برخی عنوان می‌کنند همین که لیست جریان اصلاحات در انتخابات  مجلس شورای اسلامی و شورای شهر به پیروزی کامل رسیده، در نتیجه عملکرد شورای عالی سیاستگذاری قابل قبول بوده است. این در حالی است که این طرز تفکر اشتباه است و ما نباید خود را با این‌گونه استدلال‌ها گول بزنیم. به نظر من پیروزی در دو انتخابات اخیر به صورت ضروری به پایداری گفتمان منجر نخواهد شد.