kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹

شکست سنگین سیاستمداران کهنه‌کار فرانسوی در انتخابات پارلمانی

مردم فرانسه در دور نخست انتخابات پارلمانی این کشور، به نامزدهای حزب تازه تأسیس «به پیش!» رأی دادند و با این اقدام خود، بسیاری از چهره‌های سرشناس و کهنه‌کار این کشور را از روند سیاسی خارج کردند.


به گزارش تسنیم، شهروندان فرانسوی در دور نخست انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه برگزار شد، به نامزدهای حزب «به پیش!» تحت رهبری «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور جدید فرانسه رأی دادند و با این اقدام خود، به حضور سیاسی بسیاری از رهبران احزاب سنتی و چهره‌های سرشناس در عرصه قدرت پایان دادند.
بدین ترتیب در دور نخست، راه برای ورود چهره‌های تازه به مجلس باز و برای ورود شماری از سرشناس‌ترین و پرسابقه‌ترین چهره‌های سیاسی بسته شد.
«بنوا آمون»، نامزد ناکام حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری، «ژان کریستف کامبادلیس»، دبیر اول این حزب، «فکل»، وزیر کشور دولت «فرانسوا اولاند»، «ارلی فیلیپتی»، وزیر پیشین فرهنگ «دانیل ویان»، از شخصیت‌های پرسابقه پیشین کشور، «پاتریک منوچی»، از چهره‌های سوسیالیست شهر مارسی، «سسیل دوفلو»، دبیر پیشین حزب مدافع محیط‌زیست، «امانوئل کوس»، وزیر پیشین مسکن در جناح چپ در انتخابات پارلمانی فرانسه آراء لازم را به دست نیاورده‌اند.
نکته جالب توجه در ارتباط با انتخابات مذکور این است که حزب راست موسوم به «جبهه ملی» که در انتخابات ریاست جمهوری موفق به راهیابی به دور دوم انتخابات شده بود، در دور نخست انتخابات پارلمانی حداکثر 14 درصد آرا (حدود 10 کرسی) را به دست آورده است. دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در این انتخابات حزب
«به پیش!» با حزب «جنبش دموکراتیک» ائتلاف کرده و این ائتلاف در دور نخست موفق به کسب 32/32 درصد آراء شده است. بدین ترتیب، این ائتلاف یکی از بزرگترین گروه‌های اکثریت در پارلمان فرانسه را تشکیل می‌دهد که طی 60 سال اخیر بی‌سابقه است.انتظار می‌رود این دو حزب در مجموع بین 390 تا 445 کرسی از مجموع 577 کرسی پارلمان را از آن خود کنند.براساس آخرین آمار رسمی اعلام شده، حزب جمهوری‌خواه با کسب 21/56 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفته و حزب راست افراطی «جبهه ملی» در رده بعدی قرار دارد.
مشارکت ضعیف
آمار مشارکت در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه فرانسه قریب به 49 درصد اعلام شده که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مشارکت در دهه‌های گذشته است.
بر اساس قانون انتخابات فرانسه، چنانچه در هر حوزه انتخابیه، هیچ نامزدی موفق به کسب 50 درصد مجموع آرا نشود، دو نامزد نخست آن منطقه به همراه دیگر نامزدهایی که آرای آنها بیش از 12/5 درصد باشد، به دور نهایی راه پیدا می‌کنند.
از برلین نیز خبر رسیده، صدراعظم و بسیاری از سیاستمداران بلندپایه آلمانی از نتیجه انتخابات پارلمانی فرانسه و پیروزی حزب ماکرون استقبال کرده و آن را رأی قاطعی به اصلاحات دانسته‌اند.