kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
رئیس‌انجمن تولیدکنندگان کود خبر داد

واردات ۷۰ درصدی کود با وجود تولید داخلی

رئیس‌انجمن تولیدکنندگان کود گفت: 70 درصد کود مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود در حالی‌که توان صادرات سه چهار میلیارد دلاری این محصول وجود دارد.


محسن سیروس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان کود اظهار کرد: از سال 70 تولید کود در کشور آغاز شده و طی سال‌های اخیر تحولات زیادی در این حوزه رخ داده اما وزارت جهاد کشاورزی توجه چندانی به این بخش نمی‌کند. این حرف‌ها که همه کودهای تولید داخل کیفیت پایینی دارد برای بازارگرمی آنهایی است که واردات می‌کنند و به هیچ‌وجه این‌گونه نیست
رئیس‌انجمن تولیدکنندگان کود درباره گلایه کشاورزان از کیفیت پایین کودهای داخلی گفت: در بازار کودهای مختلفی از جمله تولید داخلی و وارداتی وجود دارد که هریک ممکن است کیفیت متفاوتی داشته باشد. من نمی‌گویم در تولیدات داخل، محصولات بی‌کیفیت نداریم، اما این موضوع نمی‌تواند بهانه‌ای بر آن باشد که چشم‌مان را بر روی تولیدات با کیفیت ببندیم و به سمت واردات کود برویم. حتی برخی از افراد اقدام به جعل، تقلب و سوءاستفاده از برندها برای فروش کودهای تقلبی کرده‌اند. حتی کودهای تقلبی در شبکه‌های توزیع رسمی هم به فروش می‌رسد اما تولیداتی که برند و نام مشخص دارند، در بازار قابل اطمینان هستند.
سیروس ادامه داد: طبق قانون، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی باید از چرخه واردات و عرضه نهاده‌ها از جمله کود و سم بیرون برود، اما متأسفانه تلاش به تداوم حضور خود در بازار دارد. کود اوره را از پتروشیمی‌ها خریداری می‌کنند، یک بخشی از کودهای پتاس و فسفاته را هم از داخل خریداری می‌کنند، ولی 70 درصد کود موردنیاز کشور را از طریق واردات تأمین می‌کنند. در حالی‌که سوپر فسفات تریپل و انواع کودهای فسفاته در داخل هم تولید می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت‌های شما با مشابه وارداتی تفاوت زیادی دارد گفت: تفاوت قیمت کود وارداتی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و تولیدات داخل به دلیل اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات این محصول است و اگر ارز با نرخ آزاد به بازار برای واردات کود در نظر گرفته شود، قیمت‌های ما قابل رقابت خواهد بود.
رئیس‌انجمن تولیدکنندگان کود افزود: با فشارهایی که وارد شده و پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، قرار شده تا بخش اندکی از کود ما را بخرند اما همین الان قرار است تا 200 هزار تن از این محصول وارد شود. به دلیل حجم زیاد واردات، عده‌ای از تولیدکنندگان کود بیکار مانده‌اند و به‌ مرور سرمایه‌های موجود در این صنعت و همچنین اشتغال آن ممکن است، از بین برود.
سیروس ادامه داد: چرا وزارت جهاد کشاورزی به دنبال واردات کود و رانت موجود در این حوزه است؟ وزارت جهاد کشاورزی 600 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی (توسعه ملی) که برای تقویت زیرساخت‌های بخش صنعت از جمله کود در این وزارتخانه اختصاص یافته بود را صرف واردات کود کرد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ما اکنون سالانه سه، چهار میلیارد دلار صادرات داشتیم. اما اکنون صادرات ما در حد قابل قبولی نیست.