kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷

ابراز نگرانی شدید اسرائیل از تحولات مرزهای عراق و سوریه

یک وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به پیشروی نیروهای رزمی عراق و سوریه به سمت مرزهای مشترک و آزادسازی غرب موصل نسبت به پیامدهای این پیروزی ابراز نگرانی شدید کرد!

 سرویس خارجی-

«یسرائیل کاتس» وزیر ارتباطات و امور اطلاعات رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه 10 تلویزیون این رژیم، اظهار داشته که «آنچه در مرزهای سوریه و عراق می‌گذرد، جنگی سرنوشت‌ساز است.» وی گفته، «علت اصلی درگیری(فعلی) میان عربستان و محور سنی با قطر، چگونگی تعامل با ایران است. این درگیری ربطی به ما ندارد، ولی دلیل آن، به ما ربط دارد. دولت جدید آمریکا فرونشاندن ایران و اخراج آن از منطقه را به عنوان هدفی برای خود تعیین کرده است.» این وزیر صهیونیست در ادامه، گفته؛ ایران به عنوان «حامی تروریسم حزب‌الله و حماس»(!) برای ما و عربستان و محور سنی، تهدید مشترکی است، بنابراین با پیشروی ارتش سوریه و بسیج مردمی عراق به سمت مرزهای مشترک دو کشور، عملا یک محور زمینی برای مقاومت از ایران تا فلسطین اشغالی شکل گرفته است.» گفتنی است پیشروی مذکور، در رسانه‌های مختلف پوشش گسترده‌ای داده شده است.کاتس در ادامه گفته: «آمریکا سه بار به نیروهای هم‌پیمان نظام سوریه در مرزهای سوریه با عراق حمله کرد. آنچه در آنجا رخ می‌دهد جنگی سرنوشت‌ساز است. ایران برای تامین ارتباط جغرافیایی خود با سوریه و لبنان تلاش می‌کند و اسرائیل آن را تهدید می‌داند. کشورهای عربی نیز آن را تهدید می‌دانند. آمریکا هم با سیاست جدید خود از هوا برای ممانعت از این ارتباط تلاش می‌کند.»به گزارش ایسنا، وی تاکید کرده: «اسرائیل باید برای عادی‌سازی جزیی روابط با عربستان و کشورهای دیگر در چارچوب طرح‌های اقتصادی تلاش کند.»کاتس گفته: «من فکر نمی‌کنم که اکنون نتوانیم به صلح کامل با کشورهای عربی حتی بدون ارتباط با مسئله فلسطین دست یابیم. صلح اقتصادی ممکن است(برقرار شود)، به ویژه اینکه برای اسرائیل اهمیت زیادی دارد و باید به سوی آن گام برداشت.»
هشدار مسکو به آمریکا
اما در پی حملات اخیر جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به مواضع نیروهای مقاومت و ارتش سوریه، که «کاتس» هم به آنها اشاره کرد، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، درباره ادامه یافتن این حملات، به آمریکا هشدار داد.
به گزارش فارس، بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، لاوروف طی تماس تلفنی با «رکس تیلرسون» ‌همتای آمریکایی‌اش، تاکید کرده که حملات جنگنده‌های آمریکا تحت پوشش ائتلاف ضد داعش، به مواضع نیروهای سوری، «غیرقابل قبول است.» وی از تیلرسون خواست برای جلوگیری از وقوع حملات مشابه در آینده، «اقدامات اساسی» انجام دهد.جنگنده‌های آمریکایی که قصد داشتند پیشروی ارتش سوریه را به سمت مرزهای شرقی متوقف کنند، چند بار این نیروها را هدف قرار دادند. با این حال، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به پیشروی ادامه دادند و به خط مرزی این کشور و عراق رسیدند که همین مسئله باعث  نگرانی شدید صهیونیست‌ها شده است. بسیج مردمی عراق در این پیروزی بزرگ نقش اصلی را داشت.
پیشروی‌های جدید ارتش سوریه
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اما در پیشروی‌های جدید خود در استان‌های «حلب» و «رقه»، توانستند 37 شهرک و منطقه دیگر را از لوث عناصر تکفیری پاکسازی کرده و شمار زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند. شمار تلفات عناصر داعش در این عملیات، 500 نفر و مجروحان نیز صدها تن اعلام شده است. در جریان آزادسازی غرب موصل نیز 2000 داعشی به هلاکت رسیدند. شش تانک متعلق به داعش و سه پهپاد مجهز به بمب نیز در این عملیات منهدم شد.
آزادسازی میدان گازی ارک
ارتش سوریه در شمال شرق «تدمر» نیز چند تپه و مناطق مشرف بر میدان گازی «ارک» را تحت کنترل گرفته و به چهار کیلومتری میدان گازی فوق رسیده است. در این عملیات هم تعداد زیادی تروریست به هلاکت رسیدند. اوضاع برای داعش در عراق هم سخت شده است.به گزارش تسنیم، «رائد شاکر جودت» فرمانده پلیس فدرال عراق گفته در جریان آزادسازی منطقه «الزنجیلی» موصل به دست نیروهای دولتی، 49 تک‌تیرانداز و 22 انتحاری داعش به هلاکت رسیدند.وی افزود: «نیروهای عراقی در جریان این عملیات، 40 موتورسیکلت، 37 سلاح ضد هواپیما و 40 خودروی بمب‌گذاری شده را منهدم و 16 بمب در منازل را خنثی کردند.»«جودت» با بیان اینکه «نیروهای عراقی توانستند 150 بمب را در محله الزنجیلی خنثی کنند» افزود: «525 موشک، چهار کارگاه ساخت موشک و بمب، 50 دستگاه بی‌سیم، نیز توسط نیروهای عراقی کشف و ضبط شد.»فرمانده پلیس فدرال عراق شنبه گذشته آزادسازی کامل منطقه زنجیلی در ساحل راست موصل را اعلام کرد.تروریست‌ها نیز در واکنش به این پیروزی‌ها، محله «الشفا» موصل را هدف حمله موشکی قرار دادند و 30 غیرنظامی را کشتند.در استان صلاح‌الدین عراق نیز نیروهای ارتش عراق به مواضع تروریست‌ها در شش منطقه حمله کردند و 65 عضو داعش را به هلاکت رساندند.
اظهارات حیدر عبادی
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق هم پس از پیروزی بزرگ بسیج گفت: «امروز دروازه‌ای که داعشی‌ها از آن وارد عراق شده بودند، بسته شده است.» منظور عبادی مرزهای مشترک عراق و سوریه است. عناصر داعش از سال 2014 از این مرزها و از طریق سوریه، وارد عراق می‌شدند.عبادی که در جمع فرماندهان بسیج مردمی سخن می‌گفت، افزود: «عملیات آزادسازی دو شهر «تل عفر» و «الحویجه» از اشغال داعش، به زودی آغاز می‌شود.» «الحویجه» در استان کرکوک و تل عفر در غرب استان نینوا قرار دارد و با آزاد شدن این دو شهر، پرونده داعش نیز در عراق بسته می‌شود.عبادی افزود: «ما در حال حاضر به قدم‌های پایانی آزادسازی عراق رسیده‌ایم و باید مراقب باشیم و اراده و وحدت خود را برای پایان دادن به داعش حفظ کنیم.»وی تاکید کرد: «نیروهای عراقی برای برقراری امنیت، در مرزها مستقر شده‌اند و ما قصد ورود به سوریه را نداریم.»عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در عراق، از 26 مهر 1395 و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگان کرد آغاز شد و نیروهای عراقی بعد از حدود 100 روز شرق این شهر را به طور کامل آزاد کردند. نیروهای عراقی عملیات آزادسازی بخش غربی موصل را یکم اسفند 1395 شروع کردند.