kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
گزارش خبری کیهان

الحاق بسیج مردمی عراق و سوریه کمر آمریکا و داعش را شکست

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت و بسیج مردمی عراق علی‌رغم تهدیدات و حملات آمریکا، در مرزهای دو کشور به هم رسیدند و با رقم زدن این «پیروزی بزرگ» و «بی‌سابقه»، کمر داعش را شکستند و به توطئه‌های واشنگتن در منطقه هم تیر خلاص زدند.

سرویس خارجی-

چند هفته بود که همه می‌دانستند چه اتفاق بزرگی قرار است در سرزمین عراق و شام بیفتد؛ در داخل عراق بسیج مردمی که از ورود به داخل شهر موصل منع شده بود، یک ماهی است که متوجه مناطق مرزی غرب موصل و استان «نینوا» شده و طی این مدت، با پیشروی‌های سریع تعجب همه را برانگیخت.
 به گفته فرماندهان بسیج، در این مدت 2000 تکفیری داعش به هلاکت رسیدند و 14 هزار کیلومترمربع از سرزمین عراق به همراه 360 روستا آزاد شده است. در مجموع، بسیج در عراق به خاطر فشار خارجی و بدخواهان داخلی، به موصل نرفت تا برجسته نشود و پیروزی در موصل، به نامش ثبت نگردد، ولی بدخواهان مخالف بسیج نمی‌دانستند که اراده الهی بر بزرگ کردن نام بسیج در جایی دیگری است و خداوند می‌خواست یک پیروزی راهبردی دیگر نصیب بسیج مردمی عراق بکند.
طی هفته‌های گذشته و در حالی که بسیج مردمی عراق شهرهای مهمی چون «قیروان» و «البعاج» را پشت سرمی‌گذاشت، کشورهای آمریکا و ترکیه هیچ ابزار و بهانه قانونی و حتی غیرقانونی در اختیار نداشتند که جلوی این پیشروی را بگیرند و به همین خاطر، با نگرانی صرفا شاهد ماجرا بودند.
پیشروی در سوریه
اما در سوریه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که اوضاع فرق دارد و آنها می‌توانند پیشروی ارتش سوریه و مقاومت را به سمت مرزهای شرقی متوقف کنند.
حدود سه هفته قبل و در حالی که ارتش سوریه هر روز کیلومترها بیابان‌ها و مناطقی چون «ظاظا» را پشت سرمی‌گذاشتند، جنگنده‌های آمریکایی بدون هشدار قبلی، کاروان نیروهای ارتش سوریه و مقاومت که به سمت پایگاه مرزی «التنف» در حرکت بودند را بمباران کردند. در این حمله، هشت سرباز سوری کشته و شماری مجروح شدند.
پس از این حمله، ژنرال‌های آمریکایی با پخش اعلامیه میان نظامیان سوری در منطقه، تهدید کردند هر نیرویی که به سمت التنف حرکت کند را می‌زنند و این تهدید پس از چند روز، عملی شد و جنگنده‌های آمریکایی بار دیگر نیروهای ارتش سوریه و مقاومت را در منطقه «الشحمیه»، 10 کیلومتری پایگاه «التنف» بمباران کردند.
ولی، نکته جالب در این ماجرا، واکنش ارتش سوریه بود؛ ارتش سوریه اعلام کرد که پاسخ  در خوری به این اقدام آمریکا می‌دهد و همین اتفاق هم افتاد؛ پهپادهای ارتش تروریست‌های وابسته به ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضدداعش را در مناطق مرزی نزدیک به عراق و اردن هدف قرار دادند. آمریکا نیز که طرف را جدی دید، اعلام کرد قصد ندارد با نیروهای سوری و روسی وارد نبرد شود.
این‌گونه بود که نیروهای ارتش سوریه و مقاومت پس از آزادسازی 20هزار کیلومتر مربع، به مرزهای عراق رسیدند و با همرزمان خود در بسیج مردمی عراق دست دادند. این پیروزی و رسیدن نیروهای سوری به مرزهای شرقی را وزارت دفاع روسیه نیز تایید کرد و آن را دستاوردی بزرگ دانست.
رسوایی آمریکا
در ماجرای پیوند خوردن دو نیروی رزمی ضدداعش در خط مرزی عراق و سوریه، چیزی که اتفاق افتاد، رسوا شدن آمریکا بود و علاوه بر اینکه پیوند این کشور با عناصر داعش برملا شد، بر همگان مشخص شد که آمریکا در منطقه درصدد حذف داعش و تروریست‌ها نیست، بلکه مأموریتش در منطقه غرب آسیا چیز دیگری است؛ یعنی «مقابله با محور مقاومت».
پیش از این و پس از آزادسازی شهر «حلب» و پیروزی‌های بزرگ ارتش سوریه و مقاومت، پیش‌بینی می‌شد که کم‌کم نیروهای ارتش سوریه و تفنگداران آمریکایی رودرروی هم قرار بگیرند و به موازات آن، حمایت آمریکا از داعش و همسویی این دو با هم آشکار شود.
آمریکا و داعش علیه ایران
طی هفته‌های گذشته در حالی که شرایط بر داعش و آمریکا در سوریه و عراق سخت‌تر می‌شد، حملات و اقدامات ضدایرانی آمریکا و داعش نیز پررنگ‌تر شد. تکفیری‌های داعش اندک اندک به زبان فارسی، مردم و مسئولان کشورمان را تهدید می‌کردند و بالاخره چهارشنبه گذشته توانستند در محوطه بیرونی مرقد امام(ره) و در مجلس شورای اسلامی، ترقه‌بازی راه بیندازند. هر چند که این اقدام، هیچ خللی در میان مردم و مسئولان ایجاد نکرد و حتی پیوند میان آنها را نیز مستحکم‌تر از قبل کرد.
همزمان و هماهنگ با داعش، آمریکا نیز حملات خود را متوجه ایران کرد و بر همگان مشخص شد که هدف هر دوی آنها یکی است؛ در این میان، «دونالد ترامپ» در ماجرای  حادثه تروریستی تهران غیرمستقیم جانب داعش را گرفت و این حمایت و جانبداری از داعش در برابر ایران، از جانب «دینا روراباکر» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، کاملا علنی بود؛ وی پنج‌شنبه گذشته ضمن حمایت آشکار از داعش در حمله به مردم ایران، به سایر مقامات آمریکایی برای تداوم یافتن چنین حملاتی، راهکار ارائه کرد!
به هر حال، اکنون با پیشروی و پیوند نیروهای عراقی و سوری در خط مرزی و شکل‌گیری محوری که یک سوی آن ایران و سوی دیگرش، سرزمین‌های اشغالی فلسطین است، چاره‌ای برای داعش و آمریکا باقی نمانده، مگر اینکه پیوند میان خود را علنی کنند و در یک جبهه با محور مقاومت بجنگند.
اظهارات روسیه
درباره پیوند آمریکا و داعش
«سرگئی سورویکین» فرمانده نیروهای روسیه در سوریه اما از همدستی آمریکا و داعش در برخی مناطق سوریه خبر داد؛ وی گفت: «هواپیماهای ائتلاف آمریکایی مواضع ارتش سوریه را بمباران می‌کنند و اجازه‌ می‌دهند تروریست‌های داعش از محاصره خارج شوند.»
وی ادامه داد: «ائتلاف آمریکایی به جای نابودی تروریست‌ها... با سرکرده‌های داعش زد و بند می‌کنند.
در نتیجه این زد و بند، تروریست‌های داعش از محدوده‌های تحت تصرف (ارتش سوریه) به مناطق دیگری عقب‌نشینی می‌کنند.»
این فرمانده روسی گفت: «از این اقدامات ائتلاف آمریکایی، چنین برداشت می‌شود که آنها تحت پوشش مبارزه با تروریسم بین‌المللی در سوریه، از داعش برای مقابله با ارتش سوریه استفاده می‌کنند.»
به نظر می‌رسد که طی روزهای آتی خبرهای بیشتری درباره همسویی آمریکا و تروریست‌ها منتشر شود.
بیانیه ارتش سوریه
ارتش سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد، یگان‌های ارتش و نیروهای مسلح بعدازظهر جمعه مرحله نخست عملیات نظامی در صحرای سوریه را اجرا کرده و توانستند از شمال شرق «التنف» به مرزهای عراق برسند و برمناطق و پایگاه‌های راهبردی مختلفی به مساحت 20 هزار کیلومترمربع... مسلط شوند.
 به گزارش آریا، در این بیانیه آمده است: «این موفقیت، تحولی راهبردی در مبارزه با تروریسم و نقطه آغازی برای عملیات نظامی در صحرای سوریه و در مرز عراق و تنگ‌تر کردن عرصه بر گروه تروریستی تکفیری داعش در منطقه است.»در این بیانیه همچنین آمده: «در این عملیات، صدها تروریست داعشی به هلاکت رسیده‌اند و خطوط تدارکاتی و پشتیبانی این گروه تروریستی، از مسیرهای مختلف قطع شده است.»