kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱
روحانی در همایش ملی زنان نقش‌آفرین:

نیازی نداریم آینده بانوان خود را از غرب الگو بگیریم

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: ما نیازی نداریم که برای راه آینده بانوان خود از غرب الگو بگیریم.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش ملی زنان نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ با اشاره به جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه نه تنها الگویی برای همه زنان بوده‌اند، بلکه الگویی برای همه انسان‌هاست.
وی ویژگی حضرت زهرا(س) را شهامت، شجاعت، حق‌باوری، حق‌مداری و دفاع از حق خواند و افزود: انتخاب روز ولادت این بانوی بزرگوار به عنوان روز زن انتخاب بجایی است، البته این به آن معنا نیست که سخن گفتن از حقوق بانوان تنها به این روز اختصاص داشته باشد.
روحانی تعالیم اسلامی در زمینه حقوق زنان و مردان را یادآور شد و ابراز داشت: طبق معیارهای اسلامی نه مرد را جنس اول می‌دانیم و نه زن را جنس دوم؛ زن و مرد در برابر یکدیگر نیستند و زنان در کنار مردان مانند یکدیگر دارای مقام و کرامت انسانی‌اند.
وی با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های مختلف از قبیل نهضت تنباکو و نهضت اسلامی تصریح کرد: زنان در آغاز نهضت اسلامی در صف اول بودند و همه جا دوشادوش مردان پرچم انقلاب را بر دوش داشتند.
روحانی با بیان اینکه انقلاب فضای جدیدی را برای زنان با ایمان فراهم کرد، ادامه داد: امام(ره) زنان را از گوشه خانه به صحنه جامعه آورد.
وی با اشاره به همزمانی روز تکریم زن با روز ولادت امام خمینی(ره)‌ اظهار داشت: ما راه و مسیر آن امام را طی می‌کنیم؛ زنان ایرانی که در فراز و نشیب تاریخی مشکلات فراوانی داشته‌اند و هنوز هم این مشکلات به اتمام نرسیده است در دوران حاکمیت سنت به گونه‌ای و در زمان ظهور تجدد و مدرنیته نیز از سوی دیگر دچار مشکلاتی بوده‌اند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه با نگاه به تاریخ 5 دهه گذشته و در دوران نهضت اسلامی و پس از انقلاب می‌بینیم زنان انسان‌های مبارزی بودند که در برابر استبداد و رژیم استبداد مقاومت کردند، افزود: آنها همواره صبور و استوار بودند و به عنوان همسران و مادران رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان با ایستادگی خود به همه روحیه داده و کشور را از تجاوز متجاوزین نجات دادند.
وی تاکید کرد: ما فرهنگ خشونت، خشونت فرهنگی، فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی را برای جامعه و به ویژه زنان نخواهیم پذیرفت.
حسن روحانی با بیان اینکه امروز زنان ما در تمام عرصه‌ها با وقار، کرامت، شخصیت و عفاف مانند مردان فعالیت می‌کنند اظهار داشت: مگر می‌توان نیمی از جامعه را فراموش کرد و 50 درصد از افراد جامعه را در حاشیه گذاشت.
رئیس‌جمهور ادامه داد: زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند؛ ما برای آنکه در این مسیر به مقصد برسیم راهی طولانی در پیش داریم.
به گزارش فارس، روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف نهایی در جهت احقاق حقوق زنان همه باید کمک کنند افزود: از اندیشمندان و فقهای اندیشمند می‌خواهم که به صحنه بیایند و نیاز امروز جامعه را با منابع پویای فقه منطبق کنند زیرا اسلام عزیز برای همه نیازهای امروز جامعه ما برنامه دارد.
گفتنی است، از حاشیه‌های این همایش حضور برخی از عناصر ضد نظام بود. کاترین اشتون در سفر به تهران با یکی از این افراد دیدار کرده بود که انتقادات زیادی را برانگیخت.
همچنین پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور برخی از فعالان زن در عرصه‌های مختلف شروع به سخنرانی کردند که جای همسران و مادران شهدایی که خود برترین اسوه گذشت و فداکاری و پیشرفت کشور هستند در میان سخنرانان خالی بود.