kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲

جهان حادثه تروریستی تهران را محکوم کرد

سران و شخصیتهای مختلف با ارسال پیام‌های جداگانه حملات تروریستی تهران را محکوم و تاکید کردند که این حملات بر عزم ایران برای مقابله با تروریسم خواهد افزود.



«کمیته‌های مقاومت فلسطین» اقدامات دیروز تروریست‌های داعش در تهران را محکوم کردند و در ادامه به وحدت امت اسلام برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی امت اسلام فرا خواندند.
وزارت خارجه سوریه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، این حملات را به شدت محکوم کرد.
فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق با ارسال پیامی برای رئیس‌جمهور کشورمان، حادثه تروریستی صبح دیروز را به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) محکوم کرد. «مسعود بارزانی» رئیس ‌منطقه کردستان عراق نیز با محکوم کردن حملات داعش در تهران، گفت: «تروریسم علیه تمام کشورهاست و ما باید برای نابود کردن این تهدید متحد شویم.»
«نبیه بری» رئیس‌ پارلمان لبنان پیام‌هایی به «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر انقلاب، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور و «علی لاریجانی» رئیس‌ مجلس شورای اسلامی فرستاد و حادثه تروریستی دیروز تهران را محکوم کرد.
ایران پیشاهنگ مبارزه با تروریسم
بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، نبیه بری در پیام خود به آیت‌الله خامنه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، نوشت: «اینگونه جنایات تروریستی بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم می‌افزاید و ایران در پیشاهنگ [حرکت‌کنندگان] برای نابود کردن اهداف این تروریسم و کسانی که پشت پرده آن هستند، باقی خواهد ماند.»
بری در پیام خود به حسن روحانی نوشت: «این جنایات بر اراده کشور شما برای شکست تروریسم و ریشه‌کن کردن آن خواهد افزود و نقش شما در محورهای مختلف برای مقابله با جنگ علنی و غیر علنی تروریسم بیشتر خواهد شد.»
در پیام نبیه بری به همتای ایرانی خود علی لاریجانی نیز آمده است: «اینگونه اقدامات در راستای جنایات قابل پیش‌بینی علیه کشور عزیز شماست که در مقدمه جنگ علیه تروریسم در جهان ایستاده است.»
«حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان ظهر دیروز دقایقی قبل از جلسه کابینه اعلام کرد: «آنچه در ایران اتفاق افتاد «اقدامی تروریستی» است، «تروریسم» دستاورد یکی از کشورهای عربی است و قبل از اینکه دستاوردی نظامی باشد، فکری و فرهنگی است.»
دو حمله نادر
به گزارش فارس، رسانه‌های بین‌المللی خبرهای مربوط به تیراندازی‌ها و حمله به دو نقطه در پایتخت ایران را لحظه به لحظه گزارش دادند.
سی‌ان‌ان، رویترز، آسوشیتدپرس، واشنگتن پست، العربیه، الحدث، الجزیره، شینهوا و بسیاری دیگر از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حال پوشش اخبار مربوط به تحولات دیروز تهران است.
تیتر خبر واشنگتن پست درباره تحولات دیروز: «دو حمله نادر، پایتخت ایران٬ تهران را هدف قرار داد.»
فردریک پلایتگن، خبرنگار مشهور سی‌ان‌ان نیز با حضور در برنامه ویژه و زنده این شبکه در لندن گفت که انجام چنین حمله‌ای در تهران به شدت عجیب است.
پلایتگن که خودش بارها به ایران سفر کرده در ادامه گفت: «ساختمان مجلس ایران به شدت فضایی امنیتی دارد و مراجعین چند بار بازرسی می‌شوند. از طرفی تهران شهر خیلی امنی است و شما هر ساعتی که بخواهید می‌توانید در شهر تردد کنید. برای همین می‌گویم احتمال رخ دادن حمله تروریستی در تهران واقعا خیلی خیلی کم بود.»
برخورد گزینشی با تروریسم!
در حالی که انتشار خبرها درباره تیراندازی‌ و حمله به مجلس شورای اسلامی ایران و حرم امام خمینی(ره) ادامه داشت، رئیس‌یک اندیشکده آمریکایی از رئیس‌جمهور این کشور خواست این حمله را محکوم کند.
در واکنش به این خبرها، رئیس‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا پیامی توئیتری خطاب به دونالد ترامپ نوشت.
«ریچارد هاس» نوشت: «تذکر به رئیس‌جمهور آمریکا: محکومیت تروریسم، اگر می‌خواهد قابل قبول باشد،نباید گزینشی باشد. باید (حملات) تهران را هم مانند (حملات) اروپا محکوم کرد.»
روسیه و محکومیت حوادث تهران
با شدیدترین الفاظ
سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه ضمن محکوم کردن حملات تروریستی تهران تأکید کرد: «این اتفاقات یادآور ضرورت اتحاد علیه تروریسم حتی اتحاد با کشورهای مسلمان است.»
بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت: «مسکو شدیدا حملات تروریستی در تهران را محکوم می‌کند و بر ضرورت هماهنگی اقدامات در مبارزه علیه تروریسم تأکید دارد.»
پسکوف ادامه داد: «این حملات تروریستی باید با شدیدالحن‌ترین الفاظ محکوم شود.»
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز درباره این حملات گفت: «شکی در اراده ایران برای مبارزه با تروریسم نداریم.»
اراده ایران برای مبارزه با تروریسم
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز به حملات تروریستی امروز در تهران واکنش نشان داد.
بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفت: «حملات تروریستی ایران که داعش آنها را بر عهده گرفته است، نشان می‌دهد که تروریست‌ها آرام نمی‌گیرند.»
وی همچنین تأکید کرد: «شکی در اراده ایران برای مبارزه با تروریسم نداریم و برای تفرقه در جهان اسلام متاسفیم.»
لاوروف درباره تنش‌های بوجود آمده در منطقه خلیج‌فارس میان کشورهای عربی هم گفت: «تنش‌های رو به افزایش در خلیج‌فارس نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. اوضاع باید از طریق مذاکره آرام شود.»
روز غم انگیز
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به حمله تروریستی دیروز چهارشنبه به مجلس شورای اسلامی ایران و حرم امام خمینی(ره) واکنش نشان داد. در اولین واکنش یک مقام ارشد غربی به حملات امروز تروریستی در ایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این حملات واکنش نشان داد.
موگرینی گفت: «امروز روزی بسیار غم‌انگیز است. اخبار حملات در تهران را به دقت دنبال می‌کنم. امروز با ظریف در تماس خواهم بود.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با قربانیان حملاتی که در تهران انجام شده، ابراز همدردی کرد و به آنها تسلیت گفت.
«آنتونیونی تایانی» رئیس‌پارلمان اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر با مردم  ایران همدردی کرد. وی در این پیام نوشت: «من با رئیس‌مجلس ایران و مردم ایران اعلام همبستگی می‌کنم.»
وزارت خارجه فرانسه نیز حملات تروریستی داعش در تهران را شدیدا محکوم کرد. «مارکو مینیتی» وزیر کشور ایتالیا ضمن محکوم کردن این حملات، به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.
وزارت خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن «شنیع» توصیف کردن حملات داعش در تهران، آن را محکوم کرده و از خداوند برای قربانیان و خانواده‌هایشان مرحمت درخواست کرد. در این بیانیه تاکید شده است: «ما از شنیدن خبر حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی ایران و مرقد امام خمینی در تهران و اینکه افرادی جان خود را از دست داده یا مجروح شدند، ناراحت هستیم.»
سناتور «ناتالی گولت» معاون کمیته امور خارجی مجلس سنای فرانسه اظهار داشت داعش با این حملات، «دولت و نماد دموکراسی» در ایران را هدف گرفت. صفحه توئیتر وزارت خارجه «لیتوانی» خطاب به ایرانیان نوشت: «تسلیت صمیمانه ما را بپذیرید»
دولت پاکستان نیز قویا حملات داعش را محکوم کرد. کشورهای عمان و امارات عربی متحده ضمن تسلیت گفتن به خانواده‌های قربانیان، حملات تروریستی در تهران را محکوم کردند.
عربستان پایه‌گذار تروریسم
سخنگوی حزب کارگران تونس با بیان اینکه هدف از حملات تروریستی تهران گسترش هرج و مرج در منطقه است، عربستان سعودی را پایه‌گذار تروریسم در منطقه دانست.
«حمه الهمامی» در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که گروه تروریستی داعش تنها ابزاری بوده و عربستان سعودی نمی‌تواند از این گروه تروریستی برائت کند.
وی با اشاره به حملات تروریستی دیروز تهران گفت که هدف این گونه حملات گسترش ناامنی و هرج و مرج در منطقه است و کشوری نیست که از تروریسم داعش در امان باسد.
این سیاست‌مدار تونس به طرح آمریکایی-صهیونیستی در منطقه نیز اشاره کرد و تأکید داشت که در مرحله آتی هدف این طرح تبدیل درگیری‌ها در منطقه به درگیری بین سنی و شیعه است.
الهمامی اظهار داشت: طراحان عملیات و برنامه‌های داعش در تلاش‌اند این گروه تروریستی را به انجام طرح خود سوق دهند.