kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳

سنای آمریکا درباره تحریم‌های جدید ایران رأی‌گیری می‌کند

رهبر اکثریت سنای آمریکا از رأی‌گیری نمایندگان سنا درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

 

رویترز در گزارشی نوشت: میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا در حال تلاش برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران و تمدید مجازات‌های مالی علیه روسیه است.
میچ مک‌کانل تلاش زیادی کرده است تا سنا در نشست روز چهارشنبه(امروز) درباره قانون «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» رأی‌گیری کند. اگر مذاکرات نمایندگان درباره این قانون کامل شود، رأی‌گیری درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، عصر پنجشنبه(فردا) انجام خواهد شد.
این قانون پس از ماه‌ها مذاکره با حمایت نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات روبه‌رو شد. این قانون اواخر ماه می‌در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده است.
این قانون تحریم‌ها علیه برنامه موشک بالستیک ایران، مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در مبارزه با تروریسم و هر گونه انتقال تسلیحات و موارد نقض حقوق بشر را گسترش خواهد داد.
این قانون می‌تواند موجب آغاز مجدد منازعات بر سر اعمال تحریم‌ها و مجازات‌های جدید مالی علیه روسیه به‌خاطر دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا شود.
به گزارش تسنیم، لیندسی گراهام سناتور آمریکایی ماه گذشته به خبرنگاران گفت: سعی می‌کنم تا تحریم‌های جدید روسیه را به طرح ایران اضافه کنم.
تحریم‌های جدید یعنی برجام هیچ منفعتی نداشته
جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به این اقدام سنا گفت: اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی علیه تهران، می‌تواند خطرناک باشد.
کری افزود: تحریم‌های جدید علیه افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران می‌تواند این پیام را برای مردم ایران بفرستد که در توافق هسته‌ای 2015 میلادی(برجام) هیچ سود و منفعتی برای آنها وجود نداشته است.
وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه گفت: اگر رفتارهای به شدت تحریک آمیزی داشته باشیم که به مردم ایران نشان دهد که توافق هسته‌ای هیچ مزیت و سودی نداشته و اقدامات ما آنها را به گوشه‌ای کشانده است، این مسئله خطرناک خواهد بود و نتیجه بسیار متفاوتی خواهد داشت.
نقض فاحش برجام
در بند 29 توافق هسته‌‌ای(برجام) آمده است: اتحادیه اروپایی و دولت‌هاي عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز برجام خودداری خواهند کرد.
گفتنی است در برجام از 17 فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا فقط 4 فرمان و بخشی از یک فرمان خاتمه یافت و تمامی دستورهای اجرایی دیگر پا برجا ماند. حال سنای آمریکا از همین طریق سعی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر بر ایران کرده است. محدودیت‌هایی که دقیقاً نقض ماده 29 برجام است و اثرات منفی در تجارت ایران می‌گذارد.