kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
یادداشت اندیشمند کانادایی برای کیهان:

بزرگ‌ترین خدمت و هنر انقلاب اسلامی ایران تشکیل یک حکومت اسلامی بر پایه عقلانیت بود




شخصیت بسیار جذاب، گیرا و جامع امام خمینی(ره ) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران بسیاری را در سراسر جهان از هر دین، مذهب، نژاد و زبانی شیفته ایشان کرده است. با گذشت 28 سال از رحلت آن بزرگ مرد تاریخ هنوز بسیاری از متفکرین و اندیشمندان غربی شخصیت امام را بی‌نظیر می‌دانند. از جمله «اریک والبرگ» اندیشمند کانادایی که به کشورهای مسلمان زیادی سفر کرده و به گفته خود با دین اسلام و خط مشی آن آشنایی کامل دارد. نویسنده کتاب‌های «مقاومت اسلام در برابر امپریالیسم» و «از پست مدرنیسم تا پست سکولاریسم» به مناسبت رحلت امام(ره) یادداشتی برای کیهان نوشته که آن را می‌خوانیم:


ما در عصری زندگی می‌کنیم که غالبا تضادها و تفکرات درگیر با یکدیگر ذهنمان را مشغول می‌کند. یکی از این تضادها در منطقه غرب آسیا چند روز پیش اتفاق افتاد، جایی که حامی درجه یک تروریسم، کشور‌های مسلمان را در کشور خود جمع کرد و تروریسم، را محکوم نمود و علاوه بر آن کشوری دموکراتیک در منطقه همچون ایران را به انتشار تفکرات تروریستی متهم کرد! امروز حمایت عربستان از تروریسم و تروریست‌ها به قدری واضح است که جای هیچ سؤالی را در ذهن انسان باقی نمی‌گذارد. از حمایت این کشور از اسامه بن لادن رهبر القاعده، تا اتفاقات 11 سپتامبر یا ظهور داعش در سوریه و کشتار هزاران زن و کودک در یمن؛ همه چیز مثل روز روشن و ردپای سعودی‌ها در تمام این حوادث و جنایات مشخص است.
در مقابل عربستان، جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که بزرگ‌ترین حامی عقلانیت و راه حل‌های دیپلماتیک برای منازعات در منطقه است.انقلاب اسلامی حقیقتاً دستاوردهای بسیار مهمی داشته است و در این چهار دهه گذشته، اتفاقات بسیار مثبتی در خارج و داخل ایران به وقوع پیوسته است. بزرگترین خدمت و هنر جمهوری اسلامی ایران آن بود که توانست یک حکومت اسلامی واقعی را تشکیل دهد که در آن بر لزوم رعایت اخلاق در سیاست تاکید شده است. رهبری این انقلاب از آغاز پیدایش آن بدست رهبران پایبند به اخلاق دینی بوده است که همین امر این نظام سیاسی را نسبت به بقیه نظام‌های سیاسی متمایز می‌کند. تمام تصمیم گیری‌ها در جمهوری اسلامی پس از انقلاب امام خمینی، از صافی اخلاق و اسلام گذر می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سالی که گذشت ثابت کرده می‌تواند علیرغم فشار‌های زیادآمریکا و اسرائیل برای براندازی، یک حکومت اسلامی واقعی را حفظ کند. ایران تنها شعله باقی مانده از نور اخلاق مداری و درستی در دنیای سیاست امروز است. نوری که هیچ‌گاه حتی با وجود خصومت‌های قدرت‌های بزرگ خاموش نشده است. سیاست‌های هوشمندانه ایران در منطقه باعث شده، فلسطینیان همچنان در پی پیروزی بجنگند و به سکوت دیگر کشورهای اسلامی عربی که جرأت اعتراض به سیاست‌های اسرائیل را ندارند بی‌اعتنایی کنند. در این مدت دشمنان ایران هم از هیچ فرصتی برای از بین بردن انقلاب اسلامی ایران فروگذار نکرده‌اند. در آشوب سال 88 ضرباتی را وارد کردند که البته مهار شد و طبق معمول ناکام ماند. خصوصیت دیگر جمهوری اسلامی که آن را نیز در این مدت ثابت کرده آن است که حرکت‌های اغتشاشی را تحمل نمی‌کند، هر چند که هر جا لزوم ایجاد تغییر را ببیند فورا دست به کار می‌شود . امام خمینی و انقلاب او در ایران فقط مختص به جغرافیای این کشور نمی‌شود ، امام درس بزرگی به تمام عدالتخواهان دنیا داد. امام به دنیا انگیزه مبارزه در برابر فساد ، ظلم و جور و استبداد را داد.امام به مظلومان جهان جرأت داد تا صدای خود را برای ظالمان بلند کنند.