kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

سعودی‌های زخم خورده این بار امیر قطر را به کودتا تهدیدکردند!

در پی بالاگرفتن تنش میان ریاض و دوحه، یک روزنامه سعودی به همراه یک مقام سعودی امیر قطر را به کودتا تهدید کردند!

سرویس خارجی-

از زمان انتشار سخنان امیر قطر که دو روز بعد از سفر ترامپ به عربستان و جلسه با شماری از سران کشورهای عربی و اسلامی بیان شد، و طی آن «تمیم بن حمد»، با تأکید بر ضرورت اجتناب از تشدید درگیری با ایران، حزب‌الله و حماس را «جنبش‌های مقاومت» خواند، روابط عربستان و قطر همچنان دچار تنش شدید است. این اقدام قطر از یک سو باعث شد طرح سعودی ها برای تشکیل ناتوی عربی علیه ایران با شکست مواجه شود و از سوی دیگر زمزمه‌های شکاف و حتی فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس نیز شنیده شود. طوری که خبر رسیده بن سلمان، وزیر دفاع عربستان برای این به مسکو رفته که این کشور را جایگزین قطر در ائتلاف نظامی‌اش کند! اکنون سعودی‌ها که خود را شکست خورده تحولات اخیر می دانند به دنبال انتقام‌جویی از قطر هستند. لاجرم از دل این انتقام‌جویی، پشت پرده تحولات بین این دو کشور مشخص خواهد شد!
به گزارش ایسنا، روزنامه سعودی «الریاض» در گزارشی تحت عنوان «5 کودتا در 46 سال... کودتای ششم بعید نیست» به مسئله کودتاها در قطر پرداخته و امیر قطر را به برکناری تهدید کرده است. این روزنامه سعودی مدعی شده که خانواده آل ثانی(حاکمان اصلی قطر و پسر عموهای تمیم امیر فعلی قطر) در نامه‌ای به پادشاه عربستان از دستورات «امیر بی فکرشان» اعلام برائت کرده‌اند و این مسئله به خاطر کاریکاتورهای موهنی بوده که شبکه الجزیره پخش کرده است. روزنامه الریاض در تهدیدی آشکار به براندازی در قطر، نوشته که «این نامه‌ خانواده آل ثانی بیانگر عمق شکاف در میان حکام قطر است و آنان نیز اعلام کرده‌اند که از سیاست‌های «تمیم بن حمد» خسته شده‌اند و احتمال دارد که کودتای جدیدی در حکومت قطر صورت گیرد و در جریان آن حکومت به خانواده اصلی حاکم بازگردد.»
 به گزارش الریاض «کسی که تاریخ قطر را از زمان استقلال خود در دهه هفتاد سده گذشته دنبال کرده باشد، به خوبی از داستان کودتا و شکاف در حکومت این کشور آگاه است. داستان کودتا علیه خانواده «احمد بن علی آل‌ثانی» به «خلیفه بن حمد» پدربزرگ تمیم باز می‌گردد؛ شخصی که در 1972 کودتا کرد و از آن زمان تاکنون حکومت به خانواده «احمد بن علی» نرسیده است. خانواده «بن علی» در واقع این نامه را به بن سلمان فرستادند.» این روزنامه سعودی افزود: «هیچ حکومت مدرنی در دنیا وجود ندارد که برای رسیدن به مسند قدرت و حکومت مانند قطر غرق فریب و خیانت باشد؛ کشوری که عمر سیاسی آن به عنوان یک کشور مستقل به بیش از 46 سال نمی‌رسد و مساحت آن حدودا 11 هزار کیلومتر است و تعداد ساکنان آن به بیش از 2 میلیون نفر نمی‌رسد. در میان آنان نیز هزاران هندی و پاکستانی حضور دارند.»
در همین ارتباط، «سلمان الانصاری» رئیس لابی سعودی در آمریکا نیز در تهدیدی آشکار علیه «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر پیش بینی کرد، وی به همان سرنوشتی که «محمد مرسی» در مصر با آن روبه رو شد یا همان کودتای نظامی، گرفتار خواهد شد! تهدید «الانصاری» در حالی است که وی همچنین چند ماه پیش آشکارا تشکیل ائتلاف بین عربستان و رژیم صهیونیستی را خواستار شده بود. بسیاری از کارشناسان اظهارت «الانصاری» را به مثابه تهدید مستقیم علیه قطر با این مضمون می دانند که چه بسا عربستان در قطر کودتای نظامی راه‌بیندازد شبیه آنچه در مصر رخ داد، به اضافه اینکه توئیت او به مثابه اعتراف آشکار به این است که کودتایی که محمد مرسی را در سال 2013 در مصر سرنگون کرد، با تدبیر سعودی صورت گرفته است.