kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

حیدرعبادی: آزادی موصل به زودی اعلام می‌شود


یک شبکه فرانسوی طی گزارشی از جنگ کنونی در شهر موصل که به گفته نخست‌وزیر عراق به زودی آزادی کامل آن اعلام خواهد شد این نبرد را «سخت‌ترین نبرد شهری در قرن 21» خوانده است.
شبکه تلویزیونی «فرانس24» طی گزارشی درباره اینکه «چرا پیشروی نیروهای عراقی در بخش غربی موصل، بسیار دشوار است؟»، توضیح داده که «نبرد به طور کلی در موصل دشوار است. نباید فراموش کرد که نبرد موصل، نبردی عادی نیست. به طور قطع این نبرد، سخت‌ترین نبرد شهری در قرن بیست و یکم است.»
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرانس 24 در مقام مقایسه، از نبرد  استالین‌گراد (جنگ جهانی دوم) و نبرد «گروزنی» (مرکز چچن/ دهه 1990) نام برده است.
حیدر عبادی در موصل
نخست‌وزیر عراق اما پس از رسیدن حشدالشعبی به مرزهای سوریه در موصل وارد این شهر شد و اظهار داشت؛ خبر پیروزی نیروهای مسلح این کشور در «موصل»، به زودی اعلام می‌شود.
«حیدر عبادی» دوشنبه با حضور در جمع فرماندهان ارتش در موصل گفت: «نیروهای قهرمان ما نمونه‌ای مناسب برای حمایت از شهروندان هستند و اعلام پیروزی، به لطف این قهرمانان، بسیار نزدیک است.»
به گزارش ایسنا، عبادی خطاب به نیروهای عراقی نیز گفت: «شما در نبرد با تروریست‌ها باعث سربلندی مردم عراق شدید و پیروزی خلق کردید.»
نخست‌وزیر عراق از پیروزی‌های بسیج مردمی در مناطق مرزی استان نینوا و سوریه نیز تمجید کرد و گفت: «نیروهای بسیج مردمی که به مرزهای سوریه رسیده‌اند، دستاوردی را بر اساس طرح تعیین شده رقم زدند و تعامل خوب مبارزان ما با شهروندان، سهم بسزایی در تحقق این پیروزی داشته است.»
روز دوشنبه پیش از ورود عبادی به موصل، نیروهای بسیج مردمی در استان نینوا تا مرزهای سوریه پیشروی کرده بودند. حضور بسیج مردمی در مناطق مرزی دو کشور، ضربه مهلکی به تروریست‌ها وارد خواهد کرد و حتی توطئه‌های آمریکا، عربستان و ترکیه را در شمال عراق و سوریه، عقیم خواهد گذاشت.
طی ماه‌های اخیر ترکیه دست به شیطنت‌هایی در مناطق شمالی عراق و سوریه زده بود و همین باعث شد که عبادی طی اظهارات روز دوشنبه خود در موصل، خطاب به همسایگان عراق هم بگوید که آنها باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارند و در امور داخلی این کشور مداخله نکنند.
سوریه و عراق بیش از 600 کیلومتر مرز مشترک دارند و از این میزان، 400 کیلومتر آن همچنان تحت اشغال داعش است. بسیج در حملات اخیر خود، تنها بر شش کیلومتر از خطوط مرزی مسلط شده است. در بقیه خطوط مرزی، 150 کیلومتر آن تحت کنترل پیشمرگان کرد و 30 کیلومتر نیز در دست ارتش عراق است.
هادی عامری
«هادی عامری» یکی از فرماندهان ارشد بسیج مردمی عراق و دبیرکل سازمان «بدر» هم اعلام کرده که عملیات بسیج مردمی برای پاکسازی مناطق مرزی با سوریه آغاز شده است.
وی گفت، عملیات کنترل همه مرزهای عراق به زودی آغاز می‌شود.
به گفته «عامری»، «بسیج مردمی داعش را هر کجا که باشد، تعقیب خواهد کرد. اما بدون هماهنگی با دمشق، وارد خاک سوریه نخواهد شد.» دبیرکل سازمان بدر تصریح کرد که «امنیت عراق بدون برقراری امنیت در سوریه، تامین نخواهد شد و عکس این موضوع نیز صدق می‌کند... همکاری با دولت سوریه برای کنترل مرزهای دو کشور و نابودی داعش، ادامه خواهد یافت.»
عامری این را هم اضافه کرد که «به هیچ کشوری اجازه مداخله زمینی در خاک عراق را نخواهیم داد و این موضوع به اطلاع آمریکایی‌ها نیز رسیده است.»
سایر رویدادها
* موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق گفته، مردم کردستان عراق از عراق یکپارچه حمایت کرده و مخالف جدایی هستند.
* بر اثر انفجار بمب در منطقه «الکراده» شهر بغداد، 12 تن شهید و 83 تن دیگر مجروح شدند. داعش مسئولیت این انفجار تروریستی را برعهده گرفت.
* «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق عراق، گفته برخی از جریان‌ها در عراق به دنبال تعویق انتخابات پارلمانی هستند و هدف واقعی آنها بازگرداندن آمریکا و انگلیس به عراق است.