kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
روزهای سخت سعودی‌ها

زمزمه خروج پاکستان از ائتلاف سعودی در یمن /راحیل شریف به اسلام‌آباد برمی‌گردد

سیاست‌های اشتباه و مداخله‌جویانه آل‌سعود در منطقه باعث شده زمزمه‌های استعفای راحیل شریف از فرماندهی ائتلاف سعودی و همچنین خروج پاکستان از ائتلاف سعودی به گوش برسد.


سیاست‌های سعودی برای ائتلاف‌سازی در منطقه در راستای منافع خود همواره با شکست مواجه شده است. آل‌سعود همواره به دلارهای نفتی خود تکیه داشته و با حیف‌ومیل اموال مردم عربستان سعی داشته است برای خود «مشروعیت‌سازی کند». ننگ حمایت از تروریسم در سال‌های اخیر بیشتر از هر زمانی برپیشانی آل‌سعود خودنمایی کرده است. از این رو این کشور سعی داشته تا به نوعی افکار عمومی را از این مسئله منحرف کند. به همین دلیل عربستان در آذر‌ماه 94 از تشکیل ائتلاف نظامی مبارزه با تروریسم با مشارکت 34 کشور عربی‌- اسلامی خبر داد، ائتلافی که فقط روی کاغذ تشکیل شده و عملا کاری از پیش نبرده است.
 تشکیل این ائتلاف از همان ابتدا بسیار «مضحک» بود، چرا که ریاض خود بزرگترین حامی تروریست‌هاست و از سوی دیگر بسیاری از کشورها بعدها اعلام کردند از عضویت خود در این ائتلاف خبر نداشتند!
آل‌سعود برای مشروعیت دادن به این ائتلاف با وعده و وعید توانست چهره محبوب پاکستانی‌ها یعنی «ژنرال راحیل شریف» رئیس‌سابق ستاد ارتش پاکستان را متقاعد به فرماندهی این ائتلاف نمایشی کند. اما گویا این ژنرال پاکستانی تنها پس از گذشت چند ماه متوجه اشتباه خود در مورد این ائتلاف شده و قصد بازگشت به کشورش را دارد. روزنامه «اوصاف» چاپ پاکستان در این مورد اعلام کرده: «راحیل شریف فهمیده است سران سعودی وی را فریب داده و سیاست‌های ائتلاف را خلاف واقع بیان کرده‌اند.»
طبق این گزارش، «راحیل شریف» در ابتدا گمان می‌کرد این ائتلاف صرفا در راه مبارزه با تروریست‌ها اقدام خواهد کرد ولی پس از حضور در رأس ائتلاف آل‌سعود متوجه شد که این ارتش تنها پیش‌برنده سیاست‌های مخرب آل‌سعود است. در این گزارش همچنین آمده: دوستان نزدیک «راحیل شریف» به وی توصیه کرده‌اند هرچه سریع‌تر از سمت خود استعفا داده و به پاکستان بازگردد.
از سوی دیگر خبر رسیده که پاکستان نیز تصمیم گرفته است خطوط قرمز خود در خصوص عربستان را جابجا کند. این تصمیم نیز پس از نشست سران کشورهای اسلامی با ترامپ که در عربستان برگزار شد گرفته شده است زیرا سران اسلام‌آباد که پیش از این گمان می‌کردند هدف اصلی تشکیل ائتلاف آل‌سعود مبارزه با تروریسم است، در این کنفرانس متوجه شدند که دشمنی و کینه ایران، اصلی‌ترین دلیل تشکیل این ائتلاف بوده است.
به گزارش دفتر تسنیم به نقل از «اکسپرس تریبون»، اسلام‌آباد به هیچ عنوان تمایلی برای خراب کردن ارتباط خوب خود با ایران ندارد و این کشور منافع همسایه خود را فدای زیاده‌خواهی حکام سعودی نخواهد کرد. یک مقام ارشد پاکستانی در این خصوص گفته: «وزیر دفاع پاکستان پیش از این هشدار داده بود که تنها هدف ائتلاف آل‌سعود باید مبارزه با تروریسم باشد نه دشمنی با کشورهای دیگر زیرا دشمنی با سایر کشورهای اسلامی فقط به آتش تفرقه دامن می‌زند.» از سویی دیگر سخنان «نفیس زکریا» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان شک و تردیدها را نسبت به بدگمانی اسلام‌آباد به ائتلاف آل‌سعود تبدیل به یقین کرد. «نفیس زکریا» به تازگی اعلام کرد که ما هیچ‌گاه تصمیم نگرفته بودیم که عضو ائتلاف آل‌سعود شویم و چنین تصمیمی نیز نداریم!»
بنابراین ائتلاف نمایشی آل‌سعود که تاکنون تنها چند بیانیه صادر کرده، حتی بر روی کاغذ نیز شرایط ادامه حیات را ندارد و باید آن را «پایان یافته» دانست. در واقع ائتلاف سازی سران سعودی برای مقابله با محور مقاومت، سیاستی آزموده شده است که هیچ‌گاه با موفقیت همراه نبوده است.