kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰

اخبار ویژه



برای صیانت از حق‌الناس متخلفان انتخاباتی باید محاکمه شوند
متخلفان در انتخابات باید محاکمه و مجازات شوند.
روزنامه صبح‌نو ضمن طرح این مطالبه نوشت: ماجرای پشت درماندگان رأی‌گیری 29 اردیبهشت، هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. در حالی که وزیر کشور مدعی است حدود یک میلیون نفر موفق به رأی دادن نشده‌اند. معاون حقوقی رئیس‌جمهور این تعداد را 3 میلیون نفر و شخص رئیس‌جمهور مدعی است 4 میلیون نفر در سطح کشور پشت درهای شعبات اخذ رأی مانده و موفق به رأی دادن نشده‌اند.
این ارقام صرفا نشانگر بخشی از تخلفات و ضعف‌های وزارت کشور و ستاد انتخابات است که توسط مقامات دستگاه اجرایی به زبان رانده می‌شود. در حالی که گزارش‌های فراوان دیگری هم وجود دارند. شائبه‌ای که شورای نگهبان نیز به نوعی بر آن صحه گذاشته و دبیر محترم این شورا به انبوه تخلفات عوامل اجرایی انتخابات صراحتا اشاره کرده است. اما برخلاف تصور، خواستار توبه خلافکاران شده و سخنی از برخورد قانونی با این افراد به میان نیاورده که حتما متناسب با جایگاه والای این شورا نیست.
در مواجهه با این تخلفات، دو شیوه برخورد می‌توان در پیش گرفت؛ یک شیوه غیرقانونی که تجربه تلخ آن در سال 88 آسیب‌های فراوانی متوجه کشور و دشمنان را نسبت به اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایرانیان ترغیب کرد. شیوه دوم پیگیری برخورد با تخلفات و خطاها از مجرای قانونی است که معترضان این دوره از انتخابات در پیش گرفته‌اند.
جای انتظار است با معرفی عوامل متخلف به دستگاه قضایی و محاکمه علنی آنان، هم از تداوم این رفتار پیشگیری شود و هم اراده جدی نظام در صیانت از حق‌الناس جلوه‌گری کند.

پدرخوانده‌ها عارف را هم در تهیه فهرست انتخاباتی دور زدند
محمدرضا عارف رئیس شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، این روزها وضعیت دشواری پیدا کرده است.
به گزارش انتخاب به نقل از «تدبیر و امید»، عارف در اکثر جلسات و همایش‌ها و ضیافت‌ها که حضور پیدا می‌کند با پرسش‌هایی درباره چگونگی بستن لیست امید در شورای شهر، معیارها و امتیازات کاندیداها و مهندسی لیست توسط یک حلقه سیاسی مواجه می‌شود.
رئیس فراکسیون امید در مجلس، که در برابر تناقضات موجود در لیست، اظهارات برخی اعضای شورایعالی مبنی بر دستکاری در امتیازات کاندیداها و جابجایی آنها و همچنین چگونگی انتخاب فهرست 42 نفره پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد، عصر پنجشنبه در همایش سلامت شهر امید که به میزبانی ناهید خداکرمی، عضو لیست امید و با حضور تعداد زیادی از شاغلان حرفه‌ای مامایی در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شده بود، اظهار کرد که خودش نیز به عنوان رئیس  شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فقط 24 ساعت زودتر از سایرین از لیست 42 نفره مطلع شده است.
انتخاب می‌افزاید: عارف که تحت فشار زیادی ناشی از انداختن مسئولیت مهندسی لیست به گردن او قرار دارد، در حین توضیح موضوع دچار گریه شد و در سخنرانی وی چند دقیقه به دلیل گریستن عارف اختلال ایجاد شد.

توئیت جهانگیری 8 سال پس از شورش اشرافیت علیه رأی مردم
معاون اول روحانی می‌گوید هیچ جریانی از تمکین به صندوق رأی و قبول سلامت انتخابات ضرر نمی‌کند.
اسحاق جهانگیری در توئیتر نوشت: «کسانی که این روزها بهانه سیاسی می‌تراشند و اما و اگر در پیروزی قاطع ملت می‌کنند، به جای تلخ کردن کام مردم، وارد بازی شیرین مردم‌سالاری دینی شوند.
رأی مردم پشتوانه و سرمایه ملی است. از تمکین به صندوق رأی و قبول سلامت انتخابات هیچ جریانی ضرر نمی‌کند.»
این قضاوت در حالی است که جریان متبوع جهانگیری، در سال 1388 در برابر رأی 24/5 میلیون نفری مردم تمکین نکردند و مدعی تقلب آن هم در حد 11 میلیون رأی شدند. طرح ادعای تقلب که بهانه ایجاد 8 ماه آشوب و بی‌ثباتی در کشور شد، در حالی بود که کسانی چون تاج‌زاده و خاتمی بارها در محافل حقوقی تصریح کرده بودند باور ندارند تقلب شده است. اما با وجود این آگاهی، افراطیون مدعی اصلاحات به القای تقلب دامن زدند و به تحریک برخی رأی‌دهندگان برای آشوب پرداختند.
با این اوصاف، جا دارد آقای جهانگیری که چند بار تلاش کرد نام خاتمی را در تلویزیون بیاورد، صادقانه به مردم بگوید که خاتمی و دیگر سران فتنه در سال 88 به ملت خود خیانت کردند و موجب خسارت‌های بزرگ به کشور شدند. اما حتی اگر جهانگیری چنین شهادتی هم ندهد، توئیت‌های اخیر وی، تأکیدی است بر اینکه افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی با عدم تمکین به رأی مردم، موجب ضرر به کشور شدند.

نقش ادبیات روحانی و هاشمی در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران
گرای تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه تسلیحات موشکی را چه کسانی دادند؟
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جلسه پنجشنبه گذشته پیش‌نویس ارائه شده از سوی 14 نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه مبنی بر تحریم‌های جدید علیه ایران را به تصویب رساند. این تحریم‌ها متوجه افراد و نهادهایی خواهد شد که به توسعه و تولید موشک‌‌های بالستیک ایران کمک می‌کنند.
چنانچه طرح تصویب قطعی شود، دولت ترامپ باید ظرف 90 روز تحریم‌های جدیدی را علیه افراد، شرکت‌ها و نهادهای فعال در توسعه برنامه‌های موشکی ایران تصویب کند.
اگر این طرح تصویب شود، سپاه پاسداران برای اولین مرتبه از سوی آمریکا تحریم می‌شود. پیش‌تر و در سال 2007، شاخه برون مرزی این نهاد (سپاه قدس) تحریم شده بود.
این طرح همچنین به رئیس‌جمهور آمریکا اختیار می‌دهد که در ارتباط با ادعای حمایت ایران از تروریسم و یا موارد نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادها وضع کند.
مطابق پیش‌نویس طرح، در صورت تصویب نهایی آن دونالد ترامپ باید تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران به اجرا بگذارد.
اعضای کمیته روابط خارجی سنا با اکثریت چشمگیر 18 به 3 به تصویب طرح تحریم‌های جدید رأی داده‌اند. این طرح حمایت سناتورهایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را دارد.
اما سؤال مهم این است که کدام محافل موجب تصویب تحریم‌ها به بهانه برنامه موشکی ایران شدند. فروردین سال گذشته سایت رسمی آقای هاشمی پیامی توئیتری را منتشر کرد مبنی بر اینکه «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها». چند روز بعد، جان‌کری وزیر خارجه وقت آمریکا با ذوق‌زدگی به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «همه، درگیری علنی در ایران را دیده‌اند. فکر می‌کنم رفسنجانی اخیراً درباره اینکه چطور نیاز به تعامل و مذاکره و نه فرایند تولید موشک وجود دارد، بیانیه‌های عمومی و علنی مطرح کرد و او علناً مورد سرزنش و ملامت رهبر عالی قرار گرفت کسی که گفت نه مسئله، موشک‌ها هستند و نه مذاکره. خوب آنجا یک جنگ و درگیری است و هنوز یک فرایند آشفته و حل نشده انتخاباتی وجود دارد. در نتیجه من صادقانه بگویم که فکر می‌کنم آنچه شما دارید می‌بینید بخشی از تنش است.»
هرچند بعدها دختر هاشمی توئیت مذکور را انکار کرد اما همان توئیت در سایت رسمی دفتر هاشمی منتشر شده بود.
4 ماه بعد یعنی 30 مرداد 95، آقای هاشمی سخنان تعجب‌برانگیزی را درباره لزوم تعدیل نیروی نظامی مطرح کرد و گفت: اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌برند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معاملان باید وارد این فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»
اما موسم تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 96 و دست خالی دولت از هر نوع دستاورد اقتصادی موجب پرخاشگری‌های حسن روحانی و حمله چندباره وی به برنامه موشکی و سپاه پاسداران شد. روحانی از اینکه سپاه پاسداران در برابر تهدیدهای مکرر آمریکا و سایر دشمنان ایران، شهرهای موشکی زیرزمینی را به نمایش گذاشته انتقاد کرد. در واقع روحانی، با حمله به بازوهای اقتدار ملی، آمریکایی‌ها را به تحریم‌های جدید تحریک کرده بود.
نکته جالب اینکه مقامات سنا علناً اعلام کردند بررسی تحریم‌های جدید را به بعد از انتخابات ایران موکول می‌کنند تا در انتخابات و سرنوشت روحانی تأثیر نگذارد.

انکار هویت دولتی و حمله به اصولگرایان به‌نام اصولگرا!
محافل دولتی مدت‌هاست یکی از همکاران سابق کیهان را که بیش از 13 سال است از کیهان جدا شده و در چند سال اخیر در خدمت همین محافل دولتی قرار داشته، به عنوان «فعال اصولگرا» و همکار سابق کیهان معرفی می‌کنند و از قول وی، جریان اصولگرایی را تخطئه و تخریب می‌کنند!
دیروز هم روزنامه دولتی ایران با محمد مهاجری تحت عنوان «فعال اصولگرا» مصاحبه کرد و نوشت «تندروهای نوظهور، باعث فنای اصولگرایی شده‌اند. قدرت‌طلبی در اردوگاه اصولگرایان جایگزین دین شده است.» روزنامه دولت بدون اشاره به «موقعیت فعلی» مهاجری، او را صرفا «عضو سابق شورای سردبیری کیهان و جام جم» معرفی کرده است؛ بدون اینکه توضیح دهد وی مدت‌هاست از جبهه اصولگرایی جدا شده و در چند سال اخیر سردبیر سایت دولتی خبر آنلاین(وابسته به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت) بوده است.
نامبرده طی یک سال گذشته بارها با عنوان «ما اصولگراها»!! مطالبی را در خدمت اتاق عملیات روانی دولت و افراطیون اصلاح‌طلب علیه جریان اصولگرا نوشته و این گونه وانمود کرده که از درون اصولگرایان به نقد اصولگرایان می‌پردازد؛ حال آن‌که انصاف این بود وی مطالبش را از موضع «ما دولتی‌ها و حامیان روحانی»- چه در نقد و چه در تمجید دولت- بنویسد.
اینکه مشکلات جریان اصولگرایی و اجزای این طیف بزرگ چیست، یک بحث قابل بررسی است، اما اینکه کسانی در خدمت دولت، به جبهه منتقد دولت حمله کنند و برای معتبر کردن این حمله، خود را جزو جبهه مقابل دولت جا بزنند، نوعی غش در معامله و فریب رسانه‌ای است. در مثل مناقشه نیست؛ مثل اینکه شمر را در دوران امام حسین(ع)، عضو سپاه امام علی(ع) معرفی کنیم و موقعیت فعلی او را سانسور کنیم؛ یا مثلا طلحه و زبیر در موقعیت معارضه با امام علی(ع)، خود را جزو سرداران و صحابی پیامبر(صلی‌الله علیه و آله وسلم) معرفی نمایند!!
شایان ذکر است استفاده دولت و افراطیون از افراد جدا شده از اصولگرایان جهت مشتبه کردن امر برای مردم، مسبوق به سابقه است. زمانی عباس عبدی عضو تندروی حزب مشارکت به عصر ایران گفته بود «آقای ناطق اگر از جایگاه فعلی‌اش در جناح راست خارج شود و به اصلاح‌طلبان بپیوندد، چیزی به اصلاح‌طلبان اضافه نمی‌کند. اهمیت آقای ناطق در این است که در آن سو قرار دارد نه در این سو. آقای ناطق باید در آن سو خوب بازی کند.»
این نکته نیز گفتنی است که هر کس می‌تواند خود را با هر عنوانی- مثلا اصولگرا و اصلاح‌طلب- معرفی کند اما قطعا اصولگرایان راستین نمی‌توانند در خدمت محافلی قرار گیرند که علنا 38 ساله گذشته نظام را متهم به برافراشتن چوبه دار می‌کنند، سند ضددینی و غیراخلاقی 2030 یونسکو را امضا و به اجرا می‌گذارند که مورد اعتراض صریح رهبر انقلاب قرار گرفت، قدرت‌نمایی در مقابل تهدیدهای دشمن و نشان دادن شهرهای زیرزمینی موشکی را تخطئه می‌کنند، آمریکا را کدخدا معرفی می‌نمایند و...
در این میان ذکر تنها یک مورد از عملکرد سایت خبر آنلاین -که آقای محمد مهاجری سردبیر آن است- در تمجید از جفاهای دولت کفایت می‌کند. این سایت 19 بهمن 92(مقارن با توزیع سبد کالا) در تحلیلی با عنوان «جایزه بهترین کارگردانی برای حسن روحانی؛ در حاشیه چگونگی توزیع کالاهای اساسی» نوشت: «توزیع سبد کالا به مردم با شیوه‌ای که انجام شد، نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیرقابل پیش‌بینی باشد. او دقیقا همین اتفاق- ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن در زیر دست و پا- را پیش‌بینی می‌کرد و اصلا آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم داشت[!!] به عبارت دیگر روحانی به یک نمایش داخلی برای ارائه در جشنواره‌های سیاسی خارجی نیازمند بود. نگاه کنیم به اظهارات اخیر وندی شرمن که گفته است «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها، تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است.» به هر حال این دقیقا همان نتیجه‌ای بوده که روحانی از توزیع سبد کالا در میان مردم داشته است، این‌که تحریم‌ها بر روی مردم ایران تاثیر مستقیم و انکارناپذیر داشته؛ این‌که اوضاع اقتصادی مردم ایران نه تنها روبه‌راه نیست بلکه حاضرند برای چند عدد مرغ و چند کیلو برنج با یکدیگر درگیر شوند... درست است که روش توزیع سبد کالا چندان مناسب نبود، اما اگر با این نمایش بتوان جایزه اول بهترین اثر را در فستیوال سیاست جهانی به خود اختصاص داد، به تحقیر چند روزه‌ای که بازیگران آن شدند، می‌ارزید.»!