kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹

نقش ادبیات روحانی و هاشمی در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران(خبر ویژه)



گرای تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه تسلیحات موشکی را چه کسانی دادند؟
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جلسه پنجشنبه گذشته پیش‌نویس ارائه شده از سوی 14 نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه مبنی بر تحریم‌های جدید علیه ایران را به تصویب رساند. این تحریم‌ها متوجه افراد و نهادهایی خواهد شد که به توسعه و تولید موشک‌‌های بالستیک ایران کمک می‌کنند.
چنانچه طرح تصویب قطعی شود، دولت ترامپ باید ظرف 90 روز تحریم‌های جدیدی را علیه افراد، شرکت‌ها و نهادهای فعال در توسعه برنامه‌های موشکی ایران تصویب کند.
اگر این طرح تصویب شود، سپاه پاسداران برای اولین مرتبه از سوی آمریکا تحریم می‌شود. پیش‌تر و در سال 2007، شاخه برون مرزی این نهاد (سپاه قدس) تحریم شده بود.
این طرح همچنین به رئیس‌جمهور آمریکا اختیار می‌دهد که در ارتباط با ادعای حمایت ایران از تروریسم و یا موارد نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادها وضع کند.
مطابق پیش‌نویس طرح، در صورت تصویب نهایی آن دونالد ترامپ باید تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران به اجرا بگذارد.
اعضای کمیته روابط خارجی سنا با اکثریت چشمگیر 18 به 3 به تصویب طرح تحریم‌های جدید رأی داده‌اند. این طرح حمایت سناتورهایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را دارد.
اما سؤال مهم این است که کدام محافل موجب تصویب تحریم‌ها به بهانه برنامه موشکی ایران شدند. فروردین سال گذشته سایت رسمی آقای هاشمی پیامی توئیتری را منتشر کرد مبنی بر اینکه «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها». چند روز بعد، جان‌کری وزیر خارجه وقت آمریکا با ذوق‌زدگی به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «همه، درگیری علنی در ایران را دیده‌اند. فکر می‌کنم رفسنجانی اخیراً درباره اینکه چطور نیاز به تعامل و مذاکره و نه فرایند تولید موشک وجود دارد، بیانیه‌های عمومی و علنی مطرح کرد و او علناً مورد سرزنش و ملامت رهبر عالی قرار گرفت کسی که گفت نه مسئله، موشک‌ها هستند و نه مذاکره. خوب آنجا یک جنگ و درگیری است و هنوز یک فرایند آشفته و حل نشده انتخاباتی وجود دارد. در نتیجه من صادقانه بگویم که فکر می‌کنم آنچه شما دارید می‌بینید بخشی از تنش است.»
هرچند بعدها دختر هاشمی توئیت مذکور را انکار کرد اما همان توئیت در سایت رسمی دفتر هاشمی منتشر شده بود.
4 ماه بعد یعنی 30 مرداد 95، آقای هاشمی سخنان تعجب‌برانگیزی را درباره لزوم تعدیل نیروی نظامی مطرح کرد و گفت: اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌برند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معاملان باید وارد این فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»
اما موسم تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 96 و دست خالی دولت از هر نوع دستاورد اقتصادی موجب پرخاشگری‌های حسن روحانی و حمله چندباره وی به برنامه موشکی و سپاه پاسداران شد. روحانی از اینکه سپاه پاسداران در برابر تهدیدهای مکرر آمریکا و سایر دشمنان ایران، شهرهای موشکی زیرزمینی را به نمایش گذاشته انتقاد کرد. در واقع روحانی، با حمله به بازوهای اقتدار ملی، آمریکایی‌ها را به تحریم‌های جدید تحریک کرده بود.
نکته جالب اینکه مقامات سنا علناً اعلام کردند بررسی تحریم‌های جدید را به بعد از انتخابات ایران موکول می‌کنند تا در انتخابات و سرنوشت روحانی تأثیر نگذارد.