kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶

تظاهرات ضد جنگ در 30 شهر آلمان

هزاران نفر از مردم آلمان با برپایی تظاهرات سراسری در 30 شهر این کشور علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت اعتراض کردند.
دستکم 30 شهر آلمان از جمله برلین، ماینز، ویزبادن، دوسلدورف، اشتوتگارت و... روز شنبه شاهد راهپیمایی معترضانی بود که خواستار «توقف جنگ» و اتمام حضور نظامیان ناتو در اروپا بودند.
این تظاهرات که با عنوان «راهپیمایی عید پاک» سال‌هاست با هدف حمایت از جنبش‌های آزادی‌خواهانه و به ویژه محکومیت تسلیحات اتمی در کشورهای غربی برگزار می‌شود، امسال تحت تاثیر ناآرامی‌های اوکراین برگزار شد.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات از دولت آلمان خواستند شرکت‌های آلمانی را که اقدام به تولید و فروش سلاح‌های مرگبار می‌کنند هرچه زودتر تعطیل کنند. آلمان سومین صادر کننده سلاح در جهان است.
معترضان شعارهایی نیز علیه حضور ناتو در مناطق شرقی اروپا و تلاش غربی‌ها برای تقویت حضور نظامی در مناطق نزدیک به اوکراین سر دادند.
یک روز قبل از تظاهرات آلمانی‌ها، صدها نفر از مخالفان سیاست‌های جنگی کاخ‌سفید نیز در شهر «لیورمور» ایالت کالیفرنیا مقابل ساختمان یکی از آزمایشگاه‌های هسته‌ای شهر تجمع کردند.
آنطور که خبرگزاری فارس نوشته، در این تجمعات پلیس آمریکا دستکم 40 نفر را دستگیر و راهی بازداشتگاه کرده
 است.
آمریکایی‌ها در تظاهرات سالانه خود موسوم به «جمعه خوب» از دولت اوباما خواستند، پول مالیات‌دهندگان را صرف تولید سلاح‌های مرگبار هسته‌ای نکند بلکه آن‌را برای بهتر کردن زندگی مردم هزینه کند.
 بر اساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، دستگیری معترضان در حالی از سوی پلیس آمریکا صورت گرفته که مخالفان ضد جنگ به آرامی فقط در حال شعار دادن
 بودند.