kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
گزارش خبری کیهان

رایزنی‌های فشرده و پشت‌ درهای بسته،انتخاب هیئت رئیسه مجلس به تعویق افتاد

جلسه رای‌گیری هیئت رئیسه مجلس که قرار بود امروز برگزار شود به چهارشنبه موکول شد که گویا به تفاهم نرسیدن فراکسیون‌های مجلس دلیل اصلی آن است.


طبق دستور هفتگی و اعلام مجلس بنا بود که انتخابات هیئت رئیسه مجلس امروز - یکشنبه - برگزار شود ولی از سوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام شد که انتخابات چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود. ممکن است که این تغییر زمان انتخابات هیئت رئیسه مجلس به دلیل تفاهم نداشتن سه فراکسیون با یکدیگر و افزایش جلسات میان آنان برای رسیدن به تفاهم باشد.
انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای سال دوم چهارشنبه این هفته (10 خرداد ماه)  برگزار می‌شود، در دوره‌های گذشته همواره معیار وزن‌کشی برای جریان‌های مختلف سیاسی در مجلس حضور نمایندگان از هر گروه و جناح در هیئت رئیسه بود از این رو جریان‌های مختلف سیاسی همواره خواهان حضور نمایندگان بیشتری از طیف مورد نظر خود در هیئت رئیسه مجلس بوده‌اند.
البته امسال به دلیل نزدیکی انتخابات هیئت رئیسه مجلس با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، شاهد آن شور و هیجان برای این انتخابات نبودیم و لابی‌ها و جلسات برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس در چند روز گذشته به اوج خود رسیده است.
ریاست مجلس دهم در سال نخست در حالی به ریاست علی لاریجانی سپرده شد که وی 237 رای از مجموع 276 رای ماخوذه را کسب کرد.
در هیئت رئیسه سال اول مجلس دهم چهار نماینده از فراکسیون امید، سه نماینده از فراکسیون نمایندگان ولایی و چهار نماینده از فراکسیون مستقلین ولایی حضور داشتند که نشان‌دهنده قوت حضور اعضای فراکسیون امید مجلس در هیئت رئیسه مجلس بود.
اختلاف یا تفاهم؟
به گزارش ایرنا، سه شنبه هفته گذشته همزمان با آغاز مجلس پس از یک هفته تعطیلات به دلیل سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، برخی از نمایندگان از جمله کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس سخن از گفت وگو میان سه فراکسیون مجلس برای تفاهم در انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس سخن گفتند.
جلالی در روز سه شنبه از جلسه سه فراکسیون با یکدیگر پیرامون انتخابات هیئت رئیسه خبر داد و گفت: در جلسه امروز فراکسیون مستقلین بیشتر اعضا خواستار این بودند که هیئت رئیسه مجلس ترکیبی از سه فراکسیون امید، مستقلین و نمایندگان ولایی (اصولگرایان) باشد و امیدواریم که در این رایزنی‌ها بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم.
وی تصریح کرد: درمورد سایر مسئولیت‌ها در هیئت رئیسه نیز قائل به این هستیم که اگر ترکیبی و تفاهمی باشد، بهتر است، البته در حال حاضر بحثی درباره اینکه چه کسی تغییر کند یا خیر انجام نشده است.
هنوز یک روز از این مباحث تفاهمی نگذشته بود که چهارشنبه گذشته خبری مبنی بر به تفاهم نرسیدن سه فراکسیون در راهروهای مجلس پیچید، برخی از نمایندگان صحبت از سهم خواهی یک فراکسیون تا 9 نماینده به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس را می‌کردند و برخی دیگر بیان می‌کردند که فراکسیون‌ها هر کدام خواهان دادن لیستی جدا برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس هستند.
فراکسیون امید
 این هفته تصمیم می‌گیرد
رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری جلسات مجمع عمومی و شورای مرکزی فراکسیون متبوعش برای تصمیم‌گیری نامزد خود در هیئت رئیسه مجلس، اظهار داشت: فراکسیون امید تاکنون جلسات فوق‌العاده‌ زیادی برای تصمیم‌گیری و جمع‌بندی ترکیب هیئت رئیسه مجلس برگزار کرده است.
وی افزود: تصمیمات مجمع عمومی فراکسیون تاکنون قطعیت پیدا نکرده است. البته در مجموع تصمیمات فراکسیون‌ها هم قطعی نشده که بخواهند به ائتلاف برسند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید صبر کرد و دید که در فراکسیون چه تصمیمی اخذ خواهد شد.
سبحانی‌فر بر همین اساس اضافه کرد: مجمع عمومی فراکسیون احتمالا این هفته تصمیم نهایی خود برای معرفی نامزد خود در ترکیب هیئت رئیسه مجلس را خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که افرادی در مصاحبه‌های جداگانه‌ای برای کاندیداتوری هیئت رئیسه مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند گفت: این مباحث و صحبت‌ها از جایگاه اعتباری و قطعیتی برخوردار نیست.
تاکنون لیستی منتشر نشده
محمدرضا تابش عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه مجمع عمومی این فراکسیون دیروز (شنبه 6 خرداد) برگزار شد، گفت: فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه مجلس بنا را تعامل با سایر فراکسیون‌های پارلمان قرار داده است.
وی با ابراز اینکه کمیته تعامل فراکسیون امید در حال فعالیت است و رایزنی‌های لازم با سایر فراکسیون‌های مجلس را  انجام می‌‌دهد و در جلسه دیروز نیز گزارشی از روند طی‌شده از سوی این کمیته  به اعضا ارائه شد، ادامه داد: اگر در هر صورت طرف مقابل تعامل را نپذیرد فراکسیون امید لیست کاملی برای انتخابات هیئت رئیسه ارائه می‌کند.
نماینده مردم اردکان در مجلس با اعلام اینکه تاکنون لیستی برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس از سوی فراکسیون تدوین نشده است، اظهار داشت: تاکنون نظر فراکسیون امید بر ابقای رئیس و نواب فعلی پارلمان است اگر سایر فراکسیون‌ها رویکرد تعاملی با فراکسیون امید اتخاذ نکنند لیست مشترکی  در انتخابات اعضای هیئت رئیسه ارائه می‌کنیم.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس درباره برخی شایعات درباره معرفی مسعود پزشکیان به‌عنوان کاندیدای ریاست مجلس از سوی فراکسیون امید گفت: تاکنون لیستی درباره انتخاب اعضای هیئت رئیسه تدوین نشده و باید کمیته تعامل نتایج نشست‌های خود را اعلام کند تا ما در فراکسیون امید براساس آن تصمیم‌گیری کنیم.
جلسات فشرده فراکسیون‌های مجلس
به گزارش ایرنا، جلسات فشرده مجلسی‌ها از دیروز بار دیگر آغاز شد، سه فراکسیون مجلس دیروز جلساتی را برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه تشکیل دادند و این جلسات تا صبح روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، فشردگی جلسات فراکسیون‌ها تا جایی است که این فراکسیون‌ها روز جمعه  نیز جلساتی را برای نامزدهای خود برای هیئت رئیسه مجلس تشکیل دادند.