kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
رئیس‌مرکز تجارت جهانی ایران:

دولت با گرفتن مالیات بیشتر به دنبال جبران ناکارآمدی خودش است

رئیس‌ مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به اینکه اخذ مالیات علی‌الراس کمر فعالان اقتصادی و کسبه را شکسته است، گفت: کار دولت بجایی رسیده که می‌خواهد با گرفتن مالیات بیشتر، فقط هزینه‌های بالا و ناکارآمدی‌های خود را جبران کند.



به گزارش تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور در اولین نشست (مالیات، درآمد دولت و عدالت) طی سخنانی در جمع تعدادی از مدیران، صاحبان صنایع و سرمایه، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان اظهار داشت: متأسفانه باید اذعان کرد که در حال حاضر کار دولت بجایی رسیده که می‌خواهد با گرفتن مالیات بیشتر، فقط هزینه‌های بالا و ناکارآمدی‌های خود را جبران کند.
وی افزود: بنابراین ملاحظه می‌کنید که دولت مالیات را خرج خود می‌کند و به رفاه مردم کمتر توجه می‌نماید. البته تأکید می‌کنم که این روند در دولتهای گذشته نیز بوده و احتمالاً در آینده هم تکرار خواهد شد. پس روند گرفتن مالیات آن هم بدین‌گونه که مردم مالیات را بدهند تا فقط دولت به لحاظ مالی تأمین شود صحیح نمی‌باشد.
رئیس‌ مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: ممیزینی که وظیفه‌شان شده است اخذ مالیات از مؤدیان سراغ جاهایی می‌روند که در معرض دید عموم هستند یعنی فعالانی که دارای فعالیت اقتصادی روشن و شفاف و دارای تابلو هستند می‌روند و از آنان مالیات می‌گیرند. در این صورت است که کاری به بخشهای غیرشفاف اقتصادی که رانتی، بدون تابلو و مافیای غیررسمی هستند نمی‌روند.
سبزعلی پور ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه اقتصاد کشور در رکود و تورم به سر می‌برد پس مجبورند از جاهایی که تابلو دارند و مشخص می‌باشند مالیات بگیرند تا بودجه دولت را تأمین بنمایند. در همین راستا ارقامی را تحت عنوان مالیات از فعالان اقتصادی درخواست می‌کنند که هیچ تناسبی با میزان فعالیت آنان نداشته و شنونده را متعجب و به تأمل وا می‌دارد.
وی تصریح کرد: اگر چشمان خود را واقع بینانه بگشائیم می‌بینیم که رکود به همه چیز دامن زده و کارها را بدتر از گذشته قفل کرده است. لذا به نظر می‌رسد که دولت باید شیوه فعلی خود را عوض کرده و همانند کشورهای پیشرفته برای کاهش هزینه‌های خود عمل کرده و به کوچک سازی خود اقدام نماید.
رئیس‌شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی با طرح این سؤال که اقتصادی که در رکود سنگین به سر می‌برد چگونه از تولید‌کننده مالیات بیشتری را مطالبه می‌کند؟ گفت: کسبه و فعالان اقتصادی کشور با اجرای قانون مشکل ندارند بلکه با روش اجرای مالیات که فعلاً به شکل بگیر بگیر درآمده است و همچنین مجریان دولتی که، قانون را بر اساس سلیقه و تفسیر خودشان اعمال و مالیات ستانی می‌کنند مشکل دارند.
سبزعلی پور اضافه کرد: جالب توجه است در حالی که رکود و تورم سنگین سراسر اقتصاد کشور را محاصره کرده اما ردیف مالیاتی دولت برای سال 1395 افزایش یافته و این افزایش را باید کسبه و فعالان اقتصادی تابلودار پرداخت کنند و این عمل دولت آنها را دچار فشار می‌کند.
وی در خاتمه به درد دل تعدادی از کسبه و فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: برخی از آقایان طی ماه‌ها و روز‌های گذشته در دیدار با اینجانب نسبت به میزان مبلغ مالیات تعیین شده برایشان معترض و گله‌مند بودند و اظهار می‌داشتند که مبالغ مالیات تعین شده برای فعالیت اقتصادی‌شان در سال 95 حدود بیست الی پنجاه برابر سال گذشته شده و وقتی که به ممیزین یا سرممیزین اعتراض کرده‌اند که این مقدار فعالیت و درآمد نداشته‌اند فقط پاسخ شنیده‌اند که به ما ربطی ندارد بروید فعالیت‌تان را تعطیل کنید!! رئیس ‌مرکز تجارت جهانی ایران بیان کرد: هرچند که مسئولین سازمان مالیاتی اعلام کرده و می‌کنند که اخذ مالیات علی الرأس حذف شده اما در عمل هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و غالب مالیات‌ها علی الخصوص مالیات کسبه به روش علی‌الرأس تعین و اخذ می‌شود که باید عرض کنم که در کمال تأسف، اخذ مالیات سنگین آنهم بطور علی‌الرأس کمر فعالان اقتصادی و کسبه را شکسته است!!