kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

برژینسکی مرد

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا و معمار سیاست‌های امپریالیستی این کشور در جهان، در سن 89 سالگی درگذشت.


«زبیگنیو برژینسکی» مشاور چندین رئیس‌جمهور آمریکا در سن 89 سالگی درگذشت.مرگ این سیاستمدار لهستانی آمریکایی توسط دخترش در شبکه های اجتماعی اعلام شد. وی معمار اصلی سیاست‌های امپریالیستی خارجی آمریکا در دوران ریاست‌ جمهوری «جیمی کارتر» و پس از او بوده است.
برژینسکی در لهستان متولد شد و سپس قبل از آنکه به آمریکا نقل‌مکان کند به کانادا رفت. وی کارشناس کمونیسم بود که توجه بسیاری از قانونگذاران آمریکا را به خود جلب کرد. برژینسکی در حین مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری 1960 «جان اف کندی» رئیس‌جمهور آمریکا، به عنوان مشاور فعالیت داشت و توصیه کرد که برای جلوگیری از دشمنی با جماهیر شوروی، سیاست آشتی را در پیش گیرد. وی سپس به عنوان مشاور «لیندون جانسون» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا فعالیت خود را ادامه داد. وی خیلی فوری بعد از مراسم تحلیف کارتر، به عنوان مشاور امنیت ملی وی منصوب شد و در دوران ریاست‌ جمهوری کارتر، در بسیاری از درگیری‌های بین‌المللی دخیل بوده است.
برژینسکی معتقد بود که در حادثه تسخیر لانه جاسوسی در تهران، مذاکره بی‌فایده است و تمامی تلاش خود را برای اقدام نظامی به کار گرفت. دو ماه بعد از گروگان‌گیری نیز دستور تحریک پنهانی عراق به اشغال جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ایران در خلیج فارس را صادر کرده بود.
برژینسکی چندی پیش در مصاحبه با نشریه «فارن پالیسی» در خصوص ایران گفته بود: «اصولا من ایران را کشوری اصیل می‌دانم که در اغلب کشورهای دیگر خاورمیانه شما چنین چیزی را نمی‌بینید. در ایران انسجام واقعی وجود دارد. ایران کشوری با هویتی معتبر و با دولتی مستحکم است و تنها کشور مصر کمی شبیه ایران است». وی در خصوص بحران در جامعه بین‌الملل نیز گفته بود که بحران‌ در جامعه بین‌الملل رو‌به‌گسترش است و شواهدی وجود دارد مکان‌هایی که هم‌اکنون با بحران مواجه نیستند به زودی دچار بحران خواهند شد.
برژینسکی در بسیاری از بحران‌ها و جنگ‌های دهه‌های اخیر نقش داشته و در واقع، به همراه «هنری کیسینجر»، معمار سیاست‌های امپریالیستی آمریکا در جهان بوده است.