kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

انگلیس ناامن شد /همه کنسرت‌ها را لغو کردند!

به دنبال حملات تروریستی دوشنبه شب داعش به یک کنسرت در منچستر که ده‌ها شهروند بی‌گناه را به خاک و خون کشید، منابع امنیتی بسیاری از مراکز تفریحی و کنسرت‌ها را از ترس تکرار این حملات لغو کردند و سطح هشدار را به بالاترین سطح ارتقا دادند.


ایسنا به نقل از روزنامه «دیلی میل» چاپ لندن، گزارش داده، حدود 3000 «افراطی» هم‌اکنون در خیابان‌های انگلیس حضور دارند و علاوه بر آن، 870 نفر که گذرنامه انگلیسی دارند و در کنار دیگر عناصر داعش در سوریه و عراق علیه دولت‌های مرکزی و مردم جنگیده‌اند، اکنون قصد دارند به انگلیس بازگردند.
«دیلی میل» در ادامه گزارش خود با ارائه رقم و عدد که خودش به تنهایی از اشراف کامل لندن بر داعش و حمایت از این گروه تروریستی طی سال‌های اخیر پرده برمی‌دارد، افزود: «تنها 100 انگلیسی در کنار داعش کشته شده‌اند و شمار زیادی که تجربه جنگیدن دارند و در مورد نحوه استفاده از مواد انفجاری آموزش دیده‌اند، به خانه برگشته‌اند.»
در سال 2011 انگلیس به همراه آمریکا و تعدادی از کشورهای دیگر، طرح موسوم به «لانه زنبور» را در سوریه به اجرا گذاشتند. در چارچوب این طرح، به همه عناصر افراطی در جهان(از جمله اروپا) فراخوان داده شد که در سوریه حضور یابند و علیه دولت و مردم سوریه وارد جنگ شوند.
اما، اکنون می‌بینیم که این طرح نتیجه معکوس داده است و تکفیری‌ها نه تنها نتوانسته‌اند حکومت «بشار اسد» را سرنگون کنند، بلکه به قول دیلی میل، در حال بازگشت به خانه خود هستند و اکنون انگلیس و فرانسه و آلمان در حقیقت دارند با خون مردم خود، تاوان این سیاست کثیف را می‌پردازند.
طبق گزارش روزنامه مذکور، سرویس‌های امنیتی انگلیس طی چهار سال گذشته توانسته‌اند 13 حمله تروریستی را در این کشور خنثی کنند.
کمک گرفتن از ارتش
«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هم صبح دیروز اعلام کرد، سطح هشدار تروریستی در انگلیس افزایش یافته و این بدان معناست که احتمال وقوع حملات جدید، «بسیار زیاد» است. به گفته ترزا می، سطح هشدار از «شدید» به «بحرانی» افزایش یافته است.
وی گفت که «ممکن است نیروهای ارتش در مکان‌های عمومی انگلیس مستقر شوند.»
البته بعدا تصاویری که از این کشور منتشر شد، نیروهای نظامی و حتی استقرار تانک‌ها را در خیابان‌های لندن و دیگر شهرها نشان داد.
نخست‌وزیر انگلیس این را هم گفت که «فرماندهان پلیس از وزیر دفاع خواستند نیروهای ارتش را برای مقابله با تهدیدات تروریستی، در سراسر این کشور مستقر کند.»
نخست‌وزیر انگلیس همچنین با فرماندهان ارشد نظامی این کشور نشست اضطراری برگزار کرد.
عامل حمله
به گفته ترزا می، «سلمان عابدی» بمب‌گذار انتحاری که 22 نفر را در کنسرت شب گذشته(سه‌شنبه) منچستر کشته، ممکن است بخشی از یک شبکه بزرگتر باشد. شمار زخمی‌های این حادثه، تا 120 تن هم گزارش شده است.
تاکنون پلیس انگلیس از دستگیری سه نفر در ارتباط با انفجار منچستر خبر داده است. البته خطر بزرگتر از آن است که ترزا می توصیف کرده، زیرا عناصر داعش در این کشور، کاملا بومی هستند و پلیس نمی‌تواند آنها را از دیگران تمییز دهد. گروه تروریستی داعش سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، رسما مسئولیت انفجار در شهر منچستر را برعهده گرفت.
تعطیلی کنسرت‌ها و مراکز تفریح
پلیس انگلیس نیز ساعاتی پس از حمله مرگبار داعش به کنسرت منچستر طی حکمی فوری، برگزاری تمامی کنسرت‌ها، جشن‌ها و تجمعات عمومی را در انگلیس لغو و اعلام کرد، تا وقتی امنیت به کشور بازنگردد، نمی‌توان چنین برنامه‌هایی داشت(!)
به گزارش افکارنیوز، این حکم بدین خاطر صادر شده که ماجرای کنسرت «آرنا»ی منچستر دوباره در انگلیس تکرار نشود.
این اقدام پلیس، عمق سراسیمگی و وحشت را در جامعه انگلیس و حتی کل اروپا، نشان می‌دهد.
وحشت در کنفرانس وین
کنفرانس امنیتی دو روزه وین هم، دیروز در سایه همین حمله تروریستی منچستر کار خود را آغاز کرد. به نوشته روزنامه آلمانی «هندلزیلات»، بسیاری از دیپلمات‌ها در وین همچنان در شوک و حیرت به سر می‌برند.
«سباستین کورس» وزیر خارجه اتریش که همزمان، رئیس دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز هست، طی سخنانی در این کنفرانس تاکید کرده، «این حادثه تروریستی وحشتناک یک بار دیگر نشان داد، مبارزه قاطعانه با تروریسم و افراط‌گرایی، تا چه اندازه اهمیت دارد.»
«کورس» با تاکید بر اینکه «وحشت واکنش غلطی به ترور است» تاکید کرد «این مسئله نباید بر نوع و روش زندگی ما تاثیر بگذارد.»
 این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که مردم کشورهای مختلف اروپا هم‌اکنون در وحشت به سر می‌برند و می‌دانند که دولت‌های اروپایی یا نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند با داعش مبارزه کنند.
وی همچنین تاکید کرد «هیچ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در برابر افراط‌گرایی در امان نیست.»
«کورس» همچنین به حدود 10 هزار شهروند کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا که به جبهه داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند اشاره کرد و گفت: «از بین آنها حدود 300 نفر اتریشی هستند.»