kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

آغاز موج جدید دستگیری کارمندان در ترکیه به بهانه کودتای نافرجام

در موج جدید سرکوب‌ها در ترکیه، تعداد دیگری از کارمندان شهرداری‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف به بهانه ارتباط با کودتای نافرجام ترکیه دستگیر شدند.


ایلنا به نقل از «سی‌ان‌ان ترک» نوشته، مقام‌های ترکیه دیروز از بازداشت ۱۳۹ کارمند شهرداری آنکارا و دو وزارتخانه دیگر خبر دادند. این افراد به اتهام دست‌ داشتن در کودتای سال گذشته که به باور دولت ترکیه توسط «فتح الله گولن» برنامه‌ریزی و به اجرا درآمد، دستگیر شده‌اند. از این میان، ۶۰ نفر از کارکنان شهرداری آنکارا پایتخت ترکیه، ۱۹ نفر از اعضای شوراهای شهر مناطق اطراف آنکارا، ۳۰ نفر از کارمندان وزارت توسعه و ۳۰ نفر از کارمندان وزارت آموزش هستند. بسیاری از افراد دستگیر شده یا اخراج شده در رابطه با کودتای ترکیه صرفا به دلیل استفاده از برنامه «بایلاک» که برنامه‌ای برای ارسال پیام به صورت کدگذاری شده است و افراد منتسب به جریان گولن بیشتر از این برنامه استفاده می‌کنند از کار خود برکنار یا بازداشت شده‌اند.
بیش از ۵۰ هزار فرد بازداشت شده هم در انتظار رأی دادگاه و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از افراد مختلف ترک نیز به بهانه ارتباط با جریان گولن از کار برکنار شده‌اند. بر اساس آمارهای سازمان عفو بین‌الملل ، بیش از 33 هزار نفر از افراد برکنار شده معلم و سایر کارکنان وزارت آموزش ترکیه بوده‌اند و 24 هزار نفر دیگر نیز افسر پلیس و سایر کارکنان وزارت کشور هستند. بیش از 8 هزار نفر از نیروهای مسلح، 5 هزار دانشگاهی و 4 هزار قاضی و دادستان و کارمند وزارت دادگستری نیز از کار برکنار شده‌اند. همین برخورد شدید اردوغان باعث شده برخی از اساس، حقیقی بودن کودتای سال گذشته را زیرسؤال ببرند!