kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

تجمع بزرگ شیعیان و علمای پاکستان علیه مشارکت اسلام‌آباد در جنایات آل‌سعود

هزاران تن از شیعیان و علمای پاکستان با برپایی تظاهرات در خیابان‌های «کراچی»، پیوستن این کشور به ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم یمن را محکوم کردند.



به گزارش تسنیم، هزاران نفر از شیعیان پاکستان به همراه علمای این کشور با برپایی تجمعی بزرگ در «نشنال پارک» کراچی، پیوستن ارتش پاکستان به ائتلاف سعودی را محکوم کردند. در این اجتماع که ده‌ها تن از علمای شیعه نیز حضور داشتند، معترضان خواستار آزادی جوانان شیعه بی‌گناه از زندان‌های دولت پاکستان نیز شدند.
علامه «راجا ناصر عباس» رهبر «مجلس وحدت مسلمین» پاکستان طی سخنانی در جمع حاضران، اظهار داشت: «از زمانی که ژنرال «ضیاءالحق» (دیکتاتور سابق پاکستان) ما را وارد جنگ افغانستان کرد، دیگر پاکستان رنگ آرامش و ثبات و امنیت را به خود ندید و اکنون نیز می‌بینیم که دولتمردان کنونی علی‌رغم مخالفت مردم و پارلمان، به صورت یکطرفه تصمیم گرفته و وارد ائتلاف آل‌سعود می‌شوند.»
ضیاء الحق در دهه 1980 با اشاره آمریکا و با همراهی عربستان، از افراد مسلح علیه اشغالگران اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کرده است.
علامه «راجا ناصرعباس» در ادامه گفت: «بدون شک دست آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولتمردان آل‌سعود به خون هزاران انسان بی‌گناه آغشته است و آنان می‌خواهند پاکستان را هم مثل یمن و سوریه و عراق ناامن کنند.
ژنرال بازنشسته «راحیل شریف» اواسط دی ماه فرمانده ائتلاف نظامی عربستان در جنگ علیه یمن شد و دوم اردیبهشت نیز با هواپیمای خصوصی آل‌سعود، به عربستان رفت. همزمان با این سفر، 5000 سرباز ارتش پاکستان نیز راهی عربستان شدند.
علامه راجا ناصر عباس در بخش دیگری از سخنان خود، به «نیرنگ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در مورد وارد کردن پاکستان به ائتلاف سعودی» اشاره کرد و گفت: «نخستین دلیل نیرنگ عربستان از مجبور کردن مقامات پاکستان به پیوستن در ائتلاف آل‌سعود، این است که قدرت واحد و متمرکز ارتش پاکستان را تضعیف کنند. آنها می‌خواهند ارتش را به دو بخش شیعه و سنی تبدیل کنند و از این طریق، خودشان (عربستان) به قدرت اول جهان اسلام تبدیل شوند.»
وی در مورد نحوه مبارزه دولت اسلام‌آباد با تروریسم نیز گفت که «ابتدا اقدامات خوبی انجام شد، ولی بعدا این عملیات به بیراهه کشیده شد، بسیاری از تروریست‌هایی که دستگیر شده بودند، آزاد شدند و حتی زندان‌ها به مکان‌های استراحت برای آنها تبدیل شد. ولی ما از سرنوشت صدها جوان شیعه که بدون هیچ گناهی دستگیر شده‌اند، هیچ خبری نداریم.»
علاوه بر علامه راجا ناصر عباس، شمار دیگری از علمای شیعه نیز در جمع این معترضان، سخنرانی کردند.
در پیوستن اسلام‌آباد به ائتلاف سعودی، مردم، شخصیت‌ها، نهادها و شماری از نمایندگان مجلس به این تصمیم دولت اعتراض کردند. نظرسنجی‌ها نیز نشان داد، 75 درصد مردم پاکستان مخالف تصمیم فوق هستند.
دولت پاکستان اما اعلام کرده هدف از کمک به ائتلاف سعودی مقابله با ایران و الحوثی‌ها نیست بلکه آنها برای نبرد با تروریسم به عربستان کمک می‌کنند!
طی سال‌های اخیر شیعیان از اهداف همیشگی حملات تروریستی در پاکستان بوده‌اند و همین مسئله باعث شده است که مردم خصوصا شیعیان نسبت به عملکرد دولت علیه تروریسم، اعتراض داشته باشند.