kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
۷۰ درصد جمعیت کشور در سن اشتغال قرار دارند

تأثیر اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق بر کاهش جمعیت کشور

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم به تناسب جمعیت برسیم و نرخ موالید را افزایش دهیم باید نظام رفاه اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.



به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدهادی ایازی در سومین کنگره بین‌المللی تولید مثل و دومین کنگره فرزند‌آوری که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد،گفت: اکنون در دوران طلایی جمعیت قرار داریم و باید اشتغال ایجاد کنیم وگر‌نه با بحران اجتماعی روبرو شده و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های کشور و سرمایه‌های انسانی به خوبی استفاده کنیم.
ایازی با بیان اینکه رفاه اجتماعی به معنای آن است که افراد کمتر برخوردار بیشتر مورد حمایت قرار گیرند، افزود: اکنون رفاه اجتماعی در کشور وجود دارد، اما این معنای واقعی نظام رفاه اجتماعی نیست، رفاه به معنای آن بوده که مردم نگرانی در زمینه‌های مختلف نداشته باشند، نگرانی برای بیماری، سالمندی، اشتغال و تأمین معیشت برخی از موضوعات در زمینه رفاه اجتماعی است، ما در جامعه خود نظام رفاه اجتماعی نداریم، فردی که فرزند معلول دارد باید بداند که مورد حمایت واقع می‌شود و دغدغه خانواده‌های این چنینی را باید برطرف کرد و اگر بخواهیم به تناسب جمعیت برسیم و نرخ موالید را افزایش دهیم باید نظام رفاه اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و تأثیر آن در روند افزایش جمعیت کشور، گفت: آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا آسیب‌هایی مانند اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق که در کشور وجود دارد می‌تواند به کاهش جمعیت کمک کند.
۷۰ درصد جمعیت کشور
در سن اشتغال قرار دارند
معاون بهداشت وزارت بهداشت  نیز در این همایش با بیان اینکه ایران در دوران طلایی جمعیت قرار دارد، افزود: دوران طلایی جمعیت یعنی آنکه جمعیت مولد آماده کار و جوان کشور ۳۰ درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت آماده اشتغال هستند و این بزرگ‌ترین فرصتی است که در اختیار کشور بوده و مانند ابری بارور است که سایه آن بر سر کشور افتاده که اگر از این باروری استفاده کنیم به هدف‌های مطلوب رسیده و اگر غفلت کنیم آسیب‌های بزرگی به کشور وارد می‌شود.
علی اکبر سیاری با اشاره به اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری به عنوان دغدغه کشور گفت: خوشبختانه فرصت‌های بزرگی برای فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور پیش رو است، زیرا جمعیت زیادی در سنین باروری قرار دارند همچنین جمعیت جوانانی که تمایل به داشتن دو یا سه فرزند دارند فرصتی بزرگ در زمینه افزایش جمعیت محسوب می‌شود.
سیاری عنوان کرد: با وجود کاهش نرخ باروری سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در هر سال متولد می‌شوند.
وی با بیان اینکه ۱۱ میلیون زوج متقاضی ازدواج داریم، افزود: اگر فقط روی ازدواج کار کنیم نرخ باروری افزایش پیدا کرده و شیب کاهشی نرخ باروری متوقف شده و در آینده افزایش پیدا می‌کند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت  با بیان اینکه اکنون سه۳ میلیون زوج نابارور داریم، افزود: در طرح تحول نظام سلامت برنامه‌ای به منظور کمک به زوجین نابارور در نظر گرفتیم و از لحاظ مالی و تکنولوژی از آنها حمایت کردیم.
سیاری ادامه داد: ۷۰ درصد جمعیت کشور بین سن ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند یعنی سن اشتغال، تولید و توسعه که فرصتی طلایی برای کشور محسوب می‌شود و اکنون ۱۰ سال از این فرصت طلایی گذشته است، اما هنوز زمان برای اقدام کارهای مؤثر در جهت افزایش جمعیت داریم.
وی با بیان اینکه سه تا  چهار دهه مانده تا به جمعیتی برسیم که کشور دوره سالخوردگی را تجربه کند، افزود: اگر جمعیت جوان شغل داشته باشد و  به خوبی آموزش ببیند این جوانان می‌توانند سالخوردگی را به خوبی مدیریت کنند.
این مسئول وزارت بهداشت تأکید کرد: اکنون شیب کاهشی نرخ باروری کم شده و امیدواریم از فرصت طلایی پنجره جمعیت استفاده کنیم تا دغدغه رهبری در زمینه جمعیت و سالخوردگی را رفع کنیم.
کاهش نرخ باروری؛
 از چالش‌های جمعیتی کشور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری افزود: در دهه 60 به طور متوسط هر خانواده ایرانی 6 فرزند داشت که در حال حاضر به دو فرزند کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، سیدجواد حاجی میراسماعیلی درخصوص عوامل موثر بر نرخ باروری گفت: افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق، آسیب‌های اجتماعی و شیوع رفتارهای پرخطر از جمله دلایل کاهش نرخ باروری است.
حاجی میراسماعیلی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده اگر 10 درصد ازدواج جوانان افزایش یابد، نرخ باروری افزایش یافته و به 2/6 درصد خواهد رسید.
وی افزود: بیش از 225 هزار سقط جنین در سال 1391 در کشور انجام شده که بیش از 120 هزار مورد آن غیرقانونی بوده است.