kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸

انفجارهای تروریستی در بغداد و بصره50 شهید و صدها زخمی برجای گذاشت

تروریست‌های داعش با انفجار چهار خودروی بمب‌گذاری شده در پایتخت و استان «بصره» عراق، 50 نفر را شهید و صدها تن دیگر را مجروح کردند.


تروریست‌های داعش جمعه شب چهار خودروی بمب‌گذاری شده را در بغداد و استان بصره منفجر کردند؛ انفجارهای بغداد در مناطق جنوبی این شهر رخ داد و 35 شهید برجای گذاشت. شمار زخمی‌های این دو حادثه تروریستی، «صدها نفر» گزارش شده و با توجه به وضعیت جسمانی وخیم برخی مجروحان، ‌احتمال افزایش تلفات وجود دارد.
هر دو عملیات تروریستی فوق، به شیوه انتحاری صورت گرفت و داعش مسئولیت آنها را پذیرفت.
از بصره نیز خبر رسیده، دو خودروی بمب‌گذاری شده که از صحرای «الرطبه» الانبار به سمت بصره در حرکت بودند، قبل از انفجار توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند.
خبرگزاری ایسنا به نقل از «جمیل الشمری» فرمانده عملیات بصره نوشته: خودروی بمب‌گذاری شده اول به اتوبوس مسافربری چسبیده بود و نیروهای امنیتی نتوانستند این خودرو را از اتوبوس جدا کنند و انفجار آن، مرگ 11 نیروی وزارت کشور و چهار مسافر و زخمی شدن 25 تن دیگر را به دنبال داشت.»
دراین انفجار، هفت زائر ایرانی نیز مجروح شدند.
به گفته فرمانده عملیات بصره، عامل انتحاری دوم با خودروی بمب‌گذاری شده قصد حمله به یک مرکز پلیس را داشت، اما وقتی خود را در حلقه محاصره پلیس دید، ناگزیر به انفجار خودرو شد که به غیر از هلاکت خودش، هیچ تلفاتی برجای نگذاشت.
استان بصره یکی از استان‌های امن عراق است، با این حال عناصر داعش تلاش می‌کنند خود را از طریق استان الانبار، به بصره برسانند و دست به عملیات تروریستی بزنند.
موصل
«عبدالامیر رشیدیارالله» فرمانده عملیات آزادسازی نینوا هم گفته که نیروهای عراقی بخش شمالی محله «17 تموز» در بخش غربی و شمالی موصل را از داعش پس گرفتند.
به گزارش تسنیم، تروریست‌های داعش در غرب موصل آخرین روزهای خود را می‌گذرانند و هم‌اکنون از چند محور تحت فشار هستند.
نیروهای بسیج مردمی نیز حلقه محاصره تروریست‌ها در «قیروان» را هر لحظه تنگ‌تر می‌کنند و طبق آخرین خبرها، روستای «القاهره» در جنوب قیروان را از کنترل تکفیری‌ها خارج کرده‌اند.
در موصل همچنین، رسانه‌های عراقی با انتشار تصاویری از پایگاه‌های خارج شده از کنترل داعش، وجود ادوات و تجهیزات سعودی در این پایگاه‌ها را به نمایش گذاشتند.
رژیم آل سعود حامی اصلی داعش و تکفیری‌ها در منطقه است. در حال حاضر تنها چهارمحله در غرب موصل تحت اشغال داعش باقی مانده است.