kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵

خبر ویژه


نگرانی شبکه دولتی انگلیس از فهرست چندگانه اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر
انتخابات شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که شبکه دولتی انگلیس نسبت به انتشار چند فهرست اصلاح‌طلب ابراز نگرانی کرده بود.
وبسایت شبکه دولتی انگلیس قبل از آغاز رأی‌گیری، در تحلیلی نوشت: اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر در حوزه انتخابیه تهران روزهای پر مناقشه‌ای را از سر می‌گذرانند. در روزهای اخیر، انتشار فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران موسوم به لیست امید و نبود برخی چهره‌های شناخته شده و اصلاح‌طلب و انتشار چند لیست دیگر مانند «شهر دیگر» و «امید اصلاحات»، بحث‌های گسترده‌ای را در میان چهره‌ حامیان‌شان برانگیخته است. در این میان برخی از کاندیداها به لیست امید اعتراض کردند و برخی از چهره‌ها هم برای جلوگیری از انشقاق بیش‌تر اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کردند. برخی از حامیان اصلاح طلبان هم در فضای مجازی اقدام به تهیه لیست‌های جداگانه‌ای کرده‌اند که یک تا پنج نفر از 21 نفر معرفی شده توسط لیست امید را با افراد دیگری جایگزین کرده‌اند.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: از چهره‌هایی که انتظار می‌رفت در لیست حضور داشته باشند و هواداران اصلاح طلبان پیش از انتشار فهرست، تبلیغات به نفع آن‌ها را آغاز کرده بودند می‌توان به لیلا ارشد، مددکار اجتماعی، یاشار سلطانی سردبیر وب‌سایت معماری نیوز، حسین راغفر، اقتصاددان و محسن سرخو و... اشاره کرد. اعضای کنونی شورا که از قرار گرفتن در لیست اعلامی اصلاح‌طلبان باز مانده‌اند، در فهرست «امید اصلاح‌طلبان» جاگرفتند. فهرستی که باعث بروز برخی انتقادها شد و منتقدان معتقدند باعث شکسته شدن آرا می‌شود دلیلی که به نظر می‌رسد لااقل برای برخی نامزدها قانع کننده بوده است.
همزمان اما اخبار تأیید نشده‌ای هم از فشار روی برخی از نامزدها برای انصراف از کاندیداتوری منتشر شد. نامزدهایی که انصراف نداده و در میدان انتخابات ماندند می‌گویند لیست اعلام شده ساز و کار مشخصی ندارد و شایسته‌ترین‌ها در آن گنجانده نشده‌اند. تندگویان که سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر فعلی تهران و حذف شده از لیست امید است می‌گوید: «شورای عالی اصلاح‌طلبان در این مدت از ما که به عنوان اعضاء اصلی شورای شهر کار می‌کنیم حتی یک بار هم برنامه‌ای نخواستند. حتی از ما سؤال هم نکردند که عملکرد چهار ساله شما در این سال‌ها چه بوده است. یعنی بدون این که بررسی صورت بگیرد لیست را بسته‌اند.»
محسن سرخو هم معتقد است: «در این لیست دو نفر از اعضای فعلی شورا حضور دارند و ظاهراً هر کسی قدرت بیشتری داشته و توانسته لابی کند انتخاب شده است. در واقع وضعیت احزاب، تشکل‌ها و امتیازات را هم در نظر نگرفته‌اند.»
عده‌ای هم گزینش لیست امید را با نظارت استصوابی شورای نگهبان مقایسه کرده‌اند، از جمله یاشار سلطانی که در حساب توییتری خود نوشته است: «گزینش ابهام برانگیز پدر خواندگان و توقع از مردم برای اطاعت و پذیرش 100درصد، بدتر از نظارت استصوابی است.

آبرامز: برجام آن معدن طلایی نبود که به مردم ایران وعده داده می‌شد
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا می‌گوید تحریم‌های عمده علیه ایران باقی است.
الیوت آبرامز در گفت‌وگو با صدای آمریکا با وجود حمایت از روحانی در انتخابات ایران، تصریح کرد توافق هسته‌ای آن چیزی نبود که دولت روحانی به مردم می‌گفت.
وی در پاسخ این سؤال صدای آمریکا که «روحانی تلاش کرده که معاملات تجاری را که گفته می‌شود ایران قرار بود در پی توافق هسته‌ای به آن دست یابد، با سر و صدای زیاد بسیار مهم جلوه دهد.  نظر شما چیست؟» گفت: یکی از راه‌هایی که توافق‌ هسته‌ای به مردم قبولانده شد این بود که می‌گفتند ما برای رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری و گسترش تجارت به آن نیاز داریم. بی‌تردید توافق هسته‌ای نتایجی هم داشته و از طریق آن به مقادیری پول دست یافته‌اند ولی این آن معدن طلایی نبود که به مردم وعده داده شد.
( پیش از این جان کری گفته بود در توافق هسته‌ای ادعا می‌شد ایران 100 یا 150  میلیارد دلار به دست می‌آورد اما آنها واقعا چه قدر به دست آوردند؟ 3 میلیارد دلار!)
آبرامز در توضیح ماجرا تصریح کرد: به نظر من یکی از دلایل آن این بود که خوشبختانه آمریکا تحریم‌ها را لغو نکرد و هنوز هم تحریم‌هایی باقی است، بسیاری از شرکتهای اروپایی و دیگر شرکتها به خاطر اینکه بیم آن را دارند که ممکن است مورد تحریم قرار بگیرند از معامله با ایران خودداری کردند. می‌دانید که بعضی از شرکتهای اروپایی نه میلیونها، بلکه میلیاردها دلار به خاطر تخلف از قانون تحریمها متحمل جریمه شدند.
بنابراین بانکهای اروپا باید خیلی با احتیاط عمل ‌کنند. تحریمها به قوت خود باقیست و فکر می‌کنم توسط کنگره حتی تحریمها بیشتر شود.
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در پاسخ این سوال که به نظر شما شانس تغییر رفتار ایران در منطقه پس از انتخابات وجود دارد؟ و آیا ممکن است ایران از حمایت و کمک به حزب‌الله یا گروههای دیگر دست بکشد؟ گفت؛ چنین شانسی وجود ندارد. چون این انتخابات ریاست‌جمهوری است. رئیس‌جمهور در واقع کنترل واقعی روی سپاه پاسداران و سپاه قدس در منطقه ندارد. روحانی به عنوان یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب خود را معرفی کرد. چه فرقی دارد؟ در دوره زمامداری او هیچ تغییری در اوضاع از لحاظ حقوق بشر دیده نشد. موسوی و کروبی هنوز در حبس خانگی هستند.
وی همچنین گفت: بعید می‌دانم با فشار ما برنامه موشکی ایران متوقف شود.

ناراحتی ضدانقلاب از مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات
محافل ضدانقلاب از مشارکت گسترده و چشمگیر مردم در انتخابات که به منزله اعتماد به نظام جمهوری اسلامی و حمایت از آن است، ابراز ناخرسندی می‌کنند.
در همین زمینه «نیک‌آهنگ - ک» همکار متواری نشریات اصلاح‌طلب در توئیتر نوشت: هنر (آیت‌الله خامنه‌ای)، تبدیل مخالفان بدون اراده به سربازان رأی‌دهنده ولایت در انتخابات است... حتی در پراگ و نیویورک و واشینگتن.

کارشکنی در اخذ رأی مردم آخرین حربه دولت بی‌کارنامه
متولیان دولتی انتخابات در برخی حوزه‌های اخذ رأی که احتمال بالا بودن چشمگیر رأی سیدابراهیم رئیسی را می‌دادند، به انواع کارشکنی‌ها و شیوه‌های بازدارنده متوسل شدند.
از جمله گزارش‌های متعدد از مشهد حاکی بود که حوالی ظهر دیروز، تعرفه‌های برگ رأی در برخی حوزه‌های این شهر تمام شد اما متولیان امر تا ساعت 19 بعدازظهر، در رساندن تعرفه تعلل کردند و شهروندان بسیاری رأی نداده برگشتند. این در حالی است که وزارت کشور اعلام کرده بود 200 میلیون تعرفه رأی چاپ کرده و هیچ مشکلی در تأمین تعرفه مورد نیاز حوزه‌های انتخابیه وجود ندارد.
مشهد آخرین مقصد تبلیغات حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی در روز چهارشنبه گذشته و در یک ساعت همزمان بود. اما با وجود هزینه‌های هنگفت دولت در بردن برخی هنرمندان و بازیگران به مشهد، استقبال از برنامه دولت یک سوم برنامه سیدابراهیم رئیسی بود. گویا مقایسه این دو جمعیت متفاوت، برخی اعضای ستاد دولت را به این نتیجه رساند که رأی مردم مشهد حتی‌المقدور باید کم باشد. تعداد آرای روحانی در سال 92 در مشهد نیز به مراتب کمتر از مجموع آرای قالیباف و جلیلی بود.
بنابر گزارش‌های متعدد، مشکل عمدی تعرفه رأی برای مردم در برخی شهرهای دیگر و به ویژه روستاها و بخش‌هایی نیز که احتمال داده می‌شد رأی رئیسی با فاصله بسیاری، بالاتر از روحانی باشد، ایجاد شده است.
تهدید و تعطمیع مردم از دیگر شیوه‌هایی بود که تا ساعت‌های آخر به ویژه در میان مردم مناطق محروم ادامه داشت و گفته می‌شد اگر نام کس دیگری از صندوق‌ها در بیاید، امکانات و بودجه یارانه مردم منطقه قطع خواهد شد. به برخی بخشداران نیز پول‌های هنگفتی داده شد تا در تهدید مردم نقش ایفا کنند.

صالحی امیری وزارت ارشاد را با میدان تره‌بار اشتباه گرفت
وزیر ارشاد فاش کرد هنرمندان را به شکل اتوبوسی در ستادها جابه‌جا می‌کند.
صالحی امیری دیروز در حاشیه رأی دادن و در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد در انتخابات دو طیف هستند، آنها که به گفتمان خشونت و توهین رأی می‌دهند و دسته دیگری که برخلاف آن‌ها به گفتمان عقلانیت و آزادی رأی می‌دهند!
او در ادامه در خصوص حمایت «تتلو» از حجت‌الاسلام رئیسی گفت: این یکی از طنزهای انتخابات بود! به کاندیدای عزیز می‌گویم اگر واقعاً نیاز به هنرمند داشتید به من می‌گفتید برایتان هنرمند می‌فرستادم!
گفتنی است مدتی قبل یکی از بازیگران مطرح سینما گفته بود می‌خواستند مرا با وعده پول بخرند که از آقای روحانی حمایت کنم اما این کار را نکردم!
وزیر ارشاد در این اظهارات فاش می‌کند که نگاه دولت به هنرمندان نگاه ابزاری و کالایی است؛ انگار که در میدان تره‌بار و بنگاه فروش کالا نشسته و می‌خواهد «بار» به این طرف و آن طرف بفرستد.

زمزمه آزادسازی قیمت‌ها یادآور رکورد تورم 49/4 درصدی
در حالی که دولت چندین بار در 4 سال گذشته اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده، یک روزنامه حامی دولت از آزادسازی مجدد قیمت‌ها دفاع کرد!
روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان غلط‌انداز «نه به قیمت دستوری» نوشت: آزادسازی قیمت‌ها، گام بلند خروج از اقتصاد دولتی و افزایش کیفیت کالا و خدمات‌رسانی است.
این روزنامه افزود: حمیدرضا برادران شرکا اقتصاددان معتقد است؛ دولت یازدهم بسترسازی نسبتاً مناسبی برای آزادسازی قیمت‌ها انجام داده و ادامه این مسیر می‌تواند کشور را به اقتصاد آزاد و رقابتی برساند.
آزادسازی قیمت بلیت هواپیما یکی از پر سر و صداترین اقداماتی است که دولت یازدهم در این زمینه انجام داد. اقدامی که گرچه حواشی بسیاری به دنبال داشت و در ابتدا با شوک بازار مواجه شد، اما با حمایت سرسختانه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بازار سفرهای هوایی به سرعت در مسیر کارشناسی شده‌تری افتاد.
گفتنی است ادعای آزادسازی قیمت‌ها با شعار افزایش رقابت و ارتقای کیفیت، ادعایی است که از زمان دولت سازندگی و با منطق تعدیل اقتصادی مطرح شده اما اغلب نتیجه ای جز تحمیل هزینه‌های سنگین بر طبقات فرودست و کوچک کردن سفره‌های آنها نداشته است. پیش از این برخی روزنامه‌های حامی دولت از احتمال افزایش نرخ دلار به بالای 4200 تومان پس از انتخابات خبر داده‌اند که به مفهوم کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.
یادآور می‌شود با همین سیاست‌های غلط، نرخ تورم در دولت سازندگی رکورد شکست و به میزان 49/4 درصد رسید.

اینکه بدهی دولت 3 برابر شد چه ربطی به دولت قبل دارد؟!
یک روزنامه زنجیره‌ای می‌گوید پرداخت‌ بدهی‌های دولت قبل 20 سال طول می‌کشد.
روزنامه آرمان از قول پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی نوشت: وضعیت فعلی اقتصاد ما امکان اینکه بتواند درآمدهای مالیاتی خود را در کوتاه‌مدت افزایش چشمگیری دهد ندارد. افزایش حداکثر 15 تا 20 درصدی مالیات در یک روند دو ساله با قیمت‌های ثابت می‌تواند کمی به دولت کمک کند که بدهی‌های خود را پرداخت کند؛ بدهی‌هایی که دولت اگر بخواهد با این شرایط پرداخت کند حداقل 20 سال طول می‌کشد. دولت به دلیل سوءعملکرد یک دوره 8 ساله حداقل 20 الی 25 سال در این باتلاق گیر کرده است.
آرمان همچنین در یادداشت دیگری مدعی شد: بدهی میلیاردی میراث شوم، دولت قبل است. پیش از دولت یازدهم، دولت بی‌نظمی روی کارآمد که بدهی‌های بسیاری برای دولت به وجود آورد. دولت یازدهم از همان ابتدای کار خود تلاش کرده است به این بدهی‌ها نظم بیشتری بدهد و اطلاعات آنها را به دست بیاورد. متاسفانه هنوز یک مرکز فعال، آزاد و مورد اعتماد وجود ندارد که کل بدهی‌های دولت را مورد محاسبه قرار دهد و مشخص کند دولت چقدر به تامین اجتماعی، بانک‌ها، شرکت‌ها و پیمانکاران دولتی بدهکار است.
این ادعاها و توسل به شگرد همیشگی برای انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل در حالی است که بدهی‌های دولت سابق 200 هزار میلیارد تومان بود اما این رقم در 4 ساله دولت یازدهم بیش از 3 برابر شده و به 700 هزار میلیارد تومان رسیده که در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه است و همزمان و بر اساس آمار، دولت فعلی به اندازه پنج دولت قبل از خود، هزینه‌ جاری داشته است!!
اخبار ویژه