kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳

نگرانی شبکه دولتی انگلیس از فهرست چندگانه اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر(خبر ویژه)

انتخابات شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که شبکه دولتی انگلیس نسبت به انتشار چند فهرست اصلاح‌طلب ابراز نگرانی کرده بود.



وبسایت شبکه دولتی انگلیس قبل از آغاز رأی‌گیری، در تحلیلی نوشت: اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر در حوزه انتخابیه تهران روزهای پر مناقشه‌ای را از سر می‌گذرانند. در روزهای اخیر، انتشار فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران موسوم به لیست امید و نبود برخی چهره‌های شناخته شده و اصلاح‌طلب و انتشار چند لیست دیگر مانند «شهر دیگر» و «امید اصلاحات»، بحث‌های گسترده‌ای را در میان چهره‌ حامیان‌شان برانگیخته است. در این میان برخی از کاندیداها به لیست امید اعتراض کردند و برخی از چهره‌ها هم برای جلوگیری از انشقاق بیش‌تر اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کردند. برخی از حامیان اصلاح طلبان هم در فضای مجازی اقدام به تهیه لیست‌های جداگانه‌ای کرده‌اند که یک تا پنج نفر از 21 نفر معرفی شده توسط لیست امید را با افراد دیگری جایگزین کرده‌اند.
بی‌بی‌سی می‌افزاید: از چهره‌هایی که انتظار می‌رفت در لیست حضور داشته باشند و هواداران اصلاح طلبان پیش از انتشار فهرست، تبلیغات به نفع آن‌ها را آغاز کرده بودند می‌توان به لیلا ارشد، مددکار اجتماعی، یاشار سلطانی سردبیر وب‌سایت معماری نیوز، حسین راغفر، اقتصاددان و محسن سرخو و... اشاره کرد. اعضای کنونی شورا که از قرار گرفتن در لیست اعلامی اصلاح‌طلبان باز مانده‌اند، در فهرست «امید اصلاح‌طلبان» جاگرفتند. فهرستی که باعث بروز برخی انتقادها شد و منتقدان معتقدند باعث شکسته شدن آرا می‌شود دلیلی که به نظر می‌رسد لااقل برای برخی نامزدها قانع کننده بوده است.
همزمان اما اخبار تأیید نشده‌ای هم از فشار روی برخی از نامزدها برای انصراف از کاندیداتوری منتشر شد. نامزدهایی که انصراف نداده و در میدان انتخابات ماندند می‌گویند لیست اعلام شده ساز و کار مشخصی ندارد و شایسته‌ترین‌ها در آن گنجانده نشده‌اند. تندگویان که سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر فعلی تهران و حذف شده از لیست امید است می‌گوید: «شورای عالی اصلاح‌طلبان در این مدت از ما که به عنوان اعضاء اصلی شورای شهر کار می‌کنیم حتی یک بار هم برنامه‌ای نخواستند. حتی از ما سؤال هم نکردند که عملکرد چهار ساله شما در این سال‌ها چه بوده است. یعنی بدون این که بررسی صورت بگیرد لیست را بسته‌اند.»
محسن سرخو هم معتقد است: «در این لیست دو نفر از اعضای فعلی شورا حضور دارند و ظاهراً هر کسی قدرت بیشتری داشته و توانسته لابی کند انتخاب شده است. در واقع وضعیت احزاب، تشکل‌ها و امتیازات را هم در نظر نگرفته‌اند.»
عده‌ای هم گزینش لیست امید را با نظارت استصوابی شورای نگهبان مقایسه کرده‌اند، از جمله یاشار سلطانی که در حساب توییتری خود نوشته است: «گزینش ابهام برانگیز پدر خواندگان و توقع از مردم برای اطاعت و پذیرش 100درصد، بدتر از نظارت استصوابی است.