kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بازتاب حماسه انتخابات در رسانه‌های خارجی

کشورهای منطقه دموکراسی را از ایران بیاموزند

رسانه‌های مهم جهان که هفته‌هاست نگاه ویژه‌ای به انتخابات ایران دارند، ضمن اذعان به برگزاری با شکوه انتخابات و مشارکت بسیار بالای ملت ایران تاکید کردند که برخی کشورهای منطقه باید دموکراسی را از ایران بیاموزند.



شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا با پوشش خبر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط خبرنگار خود، از تهران گزارش داد: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالا است.
خبرنگار سی ان ان مسئله اقتصاد در این دور از انتخابات ایران را برای رای دهندگان ایرانی بسیار پراهمیت خواند و گفت: رقابت نزدیکی بین دو نامزد اصلی حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی و ابراهیم رئیسی محافظه‌کار (اصول‌گرا) در جریان است و ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود و یا در همین دور مشخص شود.
شبکه تلویزیونی سی ان ان پیش‌تر انتخابات ریاست جمهوری ایران را در صدر خبرهای خود قرار داده و گزارش داده بود که رهبر معظم انقلاب جز نخستین نفرات در کشور بودند که رای خود را به صندوق انداختند.
شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا با استقرار دو تیم خبرنگاری در تهران در گزارش‌های خود حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری را ستودنی خواند.
فرانس۲۴: رهبر عالی ایران خواستار حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات شد
شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ با قرار دادن خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران در صدر خبرهای روز جمعه خود گفت: رهبر عالی ایران خواستار حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات شد.یورونیوز نیز به پوشش خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت.
رویترز: حضور پررنگ ایرانی‌ها در انتخابات
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از شروع انتخابات ریاست جمهوری ایران با حضور پررنگ ایرانی‌ها خبر داد. این رسانه انگلیسی با اشاره به تشکیل صفوف طولانی مردم ایران در مقابل شعب اخذ رای برای انتخاب رئیس جمهوری آینده کشور نوشت: ۵۶ میلیون نفر از جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی ایران واجد شرایط رای دادن هستند.رویترز افزود: «رهبر عالی انقلاب (رهبر معظم انقلاب) پس از دادن رای گفت همه باید در این انتخابات مهم رای دهند ..  در ساعات اولیه رای‌گیری. مردم سرنوشت کشور را تعیین می‌کنند.»
رسانه‌های الجزایری: انتخابات ریاست جمهوری ایران به خوبی برگزار شده است
اصحاب رسانه و خبرنگاران الجزایری درنخستین ساعات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران تصریح کردند که ایران تجربه بسیار خوبی در دموکراسی دارد و انتخابات مختلف را بدون شائبه و بسیار شفاف برگزار کرده و این انتخابات به خوبی در جریان است‌.
مردم الجزایر و به ویژه اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه این کشور به دلیل اهمیت ایران در جهان اسلام و همچنین تجربه دموکراسی از ابتدای انقلاب اسلامی، توجه خاصی به انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان می‌دهند.
«فیصل مطاوی» روزنامه‌نگار شاغل در روزنامه الوطن (به زبان فرانسوی) و همکار روزنامه الکترونیکی «کل شیء عن الجزائر» گفت: ایران با نظام انتخاباتی خاص خود یک تجربه بسیار خوب در زمینه مردم‌سالاری ارائه می‌دهد.
وی افزود: در ایران دستگاه‌های نظارتی بسیار کارآمدی وجود دارد که برگزاری شفاف و بدون شبهه انتخابات‌، چه انتخابات مجلس و چه انتخابات ریاست جمهوری را تضمین می‌کند‌.
مطاوی تصریح کرد که تحولات ناشی از پرونده توافق هسته‌ای و تلاش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بر هم زدن بازی و کنار گذاشتن این توافق‌، بر این انتخابات سایه می‌افکند و می‌تواند عاملی برای مشخص کردن گزینه انتخابی مردم برای ریاست جمهوری آینده باشد.
«عده فلاحی» پژوهشگر در مسائل جنبش‌های اسلامی و مشاور سابق وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر نیز در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: این انتخابات‌، دمکراسی موجود در ایران را به بهترین نحو ممکن به نمایش می‌گذارد ،نامزدها با آزادی و صراحت تمام به نقد برنامه‌های هم و نقد خود اشخاص می‌پردازند‌.
عده فلاحی تاکید کرد که چنین چیزی در (بیشتر) کشورهای عربی وجود ندارد، باید گفت درکدام کشور منطقه، رقابتی که میان نامزدهای انتخابات ایران می‌بینیم، وجود دارد؟
بازتاب گسترده انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های ترکیه
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های ترکیه بازتاب وسیعی داشت و اغلب رسانه‌های خبری ترکیه این رویداد مهم را منعکس کردند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبر بخش فارسی و ترکی خود از حضور مردم ایران در پای ۱۳۰ هزار صندوق رای در داخل کشورمان خبر داد و اعلام کرد که بیش از ۵۶ میلیون ایرانی امروز می‌توانند در انتخابات رای دهند.
این رسانه در خبر اول خود مشارکت مقام معظم رهبری در انتخابات را در محتوای خبری خود منتشر کرده و نوشت: رهبر ایران مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای فراخواند.
این رسانه همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در برخی کشورهای خارجی از جمله ترکیه نوشت: ایرانیان مقیم چین، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند و برخی کشورهای آسیایی به علت تفاوت افق و ساعت، زودتر از سایرین در رای‌گیری شرکت کردند.
تلویزیون دولتی عراق، حضور
 رهبر معظم انقلاب در اولین ساعات را مهمترین حادثه انتخاباتی توصیف کرد
تلویزیون دولتی عراق دربرنامه‌ای ویژه با عنوان «نگاهی به انتخابات ایران» روند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در ایران دنبال و حضور مقام معظم رهبری در اولین ساعات رای‌گیری را مهمترین حادثه در انتخابات ایران ذکر کرد.
تلویزیون دولتی عراق موسوم به «العراقیه» اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین ساعات شروع رای‌گیری، در پای صندوق آراء حاضر شد و رای خود را به صندوق ریخت.العراقیه افزود که رهبر معظم انقلاب بعد از اعطای رای خود، خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شد.
خبرنگار نیویورک ‌تایمز: طولانی‌ترین صف را در ۱۵ سال حضورم در تهران دیده‌ام
توماس اردبرینک خبرنگار نیویورک‌ تایمز در تهران در صفحه توییتر خود با اشاره به ادامه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران نوشت: امروز طولانی‌ترین صف را در ۱۵ سال حضورم در تهران دیدم.
مدیر خبرگزاری عراقی: برخی کشورهای عربی باید دموکراسی را از ایران بیاموزند
مدیر خبرگزاری النخیل عراق گفت: برخی کشورهای عربی همچون عربستان سعودی، قطر و امارات باید از دموکراسی ایران بیاموزند و ببینند چه دیدگاه‌های مختلفی در این دموکراسی واقعی شرکت می‌کنند.
«محمدعلی الحکیم» که روز جمعه، شاهد روند اجرایی برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود، در گفت و گو با ایرنا افزود: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار عالی است و ایران همچون همیشه نشان داد بهترین دموکراسی را در خاورمیانه دارد و هیچکس تا این لحظه نمی‌تواند بگوید رئیس جمهوری آینده چه کسی است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: در دموکراسی ایران همه گرایش‌های مختلف چه در داخل و چه در خارج از کشور در انتخاباتی که اسوه برای منطقه است، شرکت می‌کنند.الحکیم گفت: انتخابات با چنین دموکراسی باعث قوی‌تر شدن نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.مدیر خبرگزاری النخیل عراق تصریح کرد: حضور انبوه جمعیت در انتخابات ایران، مشت محکم و شوک بزرگی برای ترامپ، اسرائیل و کشورهای استعمارگر خواهد بود.
گزارش لس‌آنجلس تایمز از صف طولانی ایرانیان برای شرکت در انتخابات در استانبول
خبرنگار روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز مستقر در استانبول در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ایرانیان مقیم استانبول برای شرکت در انتخابات و ریختن رای خود، صف طولانی تشکیل داده‌اند.
این خبرنگار در توییتر خود نوشت: صف طولانی ایرانیان در سرکنسولگری ایران در استانبول در یک ساعت گذشته طولانی‌تر شده است.وی در توییتی دیگر تاکید نوشت: در اطراف سرکنسولگری ایران در استانبول روحیه شادی و نشاط پدید آمده و صدها ایرانی منتظر رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند.
روزنامه سعودی به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری اعتراف کرد
روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط عربستان در شماره روز جمعه مشارکت مردم کشورمان در پای صندوق‌های اخذ رای را با شکوه و پر شور توصیف کرد.
این روزنامه سعودی که به طور همزمان در ریاض و بیروت و لندن چاپ و منتشر می‌شود، ضمن اعلام این مطلب افزود: ایرانیان از ابتدای گشوده شدن صندوق‌های اخذ رای در تهران و سایر مناطق ایران به شدت از انتخابات استقبال به عمل آوردند.
به نوشته این روزنامه سعودی، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران جزو اولین کسانی بود که رای خویش را به صندوق ریختند و از مردم خواستند «در اسرع وقت» مشارکت گسترده‌ای به هم برسانند.
بر اساس این گزارش، آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشت: « سرنوشت کشور دست آحاد مردم است که رئیس قوه مجریه را انتخاب می‌کنند.»
گزارش خبرنگار فرانس ۲۴ از حضور رنگارنگ امروز مردم ایران در انتخابات
خبرنگار شبکه فرانسوی فرانس۲۴ رای‌دهندگان انتخابات امروز را رنگارنگ خواند و در صفحه توییتر خود تصاویری از حضور اقشار گوناگون پای صندوق‌های رای منتشر کرد.
صنم شنتیایی معروف به شنتیه خبرنگار فرانس۲۴ که برای پوشش اخبار انتخابات در ایران به سر می‌برد، با انتشار تصاویری از حضور رای دهندگان در شعب رای‌گیری نوشت: خانمی به من گفت که دلیل اصلی سفرش به ایران، رای به آینده جوانان بوده است.
رای‌الیوم: مردم ایران به طور گسترده
در انتخابات ریاست جمهوری
 شرکت کردند
روزنامه فرا منطقه‌ای «رای‌الیوم» روز جمعه با پوشش خبر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران،‌ نوشت: مردم تهران و سایر مناطق ایران از نخستین ساعات رای‌گیری،‌ به طور گسترده پای صندوق‌های رای حاضر شدند.
رای‌الیوم افزود: ایرانی‌ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق‌های رای حاضر شدند که رقابت اصلی میان حسن روحانی با ابراهیم رئیسی که خواهان تقویت اقتصادی ملی است،‌ می‌باشد.
این روزنامه نوشت: آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران پیش از انداختن رای‌شان در صندوق گفتند:‌ سرنوشت کشور در دستان ایرانی‌هایی است که رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند.
خبرگزاری فرانسه: صفوف طولانی مردم
 حال و هوای جشن و سرور است
خبرگزاری فرانسه نوشت: حال و هوای انتخابات در تهران که با صفوف طولانی مردم در مقابل شعب اخذ رای همراه است، حال و هوای جشن و سرور است.