kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
با تحریم دیوان عالی این کشور

آمریکا رسماً در کنار کودتاچیان ونزوئلا ایستاد

آمریکایی‌ها در ادامه روند دخالت در امور داخلی ونزوئلا و در حمایت آشکار از آشوبگران این کشور ۸ قاضی ارشد دیوان عالی این کشور را تحریم کردند.


اوضاع در ونزوئلا ماههاست که بحرانی است. آشوبگران طرفدار غرب کشور را به آشوب کشیده‌اند. تورم بیداد می‌کند و اقتصاد کشور نیز در حال فروپاشی است، تاکنون 42 نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند. آشوبگران با حمایت‌هایی که از اروپا و آمریکا دریافت کرده‌اند به چیزی کمتری از فروپاشی کشور و برکناری مادورو راضی نیستند.
آمریکا نیز در تلاش برای بین‌المللی کردن بحران ونزوئلا چهارشنبه هفته گذشته نشست شورای امنیت سازمان ملل را برگزار کرد. «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در جمع خبرنگاران پس از نشست پشت درهای بسته شورای امنیت، تاکید کرد: «جامعه بین‌المللی باید به دولت ونزوئلا بگوید به حقوق اساسی مردم خود احترام بگذارید یا در غیر این صورت وارد مسیری خواهید شد که بسیاری از کشورهای دیگر نیز آن را طی کرده‌اند. ما این مسیر را پیش از این در سوریه، کره شمالی، سودان جنوبی و بروندی و برمه نیز شاهد بوده‌ایم.»(!) آمریکا با این جملات در واقع ونزوئلا را تهدید کرد که اگر به مخالفان غربگرا میدان ندهد، این کشور را به «سوریه» تبدیل خواهد کرد!
اما نشست شورای امنیت تنها کار آمریکا برای دخالت در بحران ونزوئلا نبود. وزارت خزانه‌داری آمریکا در حمایت آشکار از آشوبگران، 8 قاضی دیوان عالی ونزوئلا را تحریم کرد.این قضات به همدستی با دولت مادورو در سلب اختیارات پارلمان ونزوئلا در زمستان سال گذشته متهم‌اند.
این تحریم‌های جدید در راستای افزایش فشار علیه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور کنونی ونزوئلا اعمال شده است. ونزوئلا پیش از این اعلام کرده بود آمریکا با استفاده هماهنگ از ابزارهای مختلف درصدد کودتا علیه دولت ونزوئلاست.