kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹

ادامه پیشروی ارتش عراق در موصل/ حشدالشعبی 2 فرودگاه مهم را از داعش پس گرفت

همزمان با شتاب گرفتن حملات ارتش عراق به آخرین مواضع داعش در «موصل»، نیروهای بسیج مردمی 2 فرودگاه مهم را از تروریست‌های تکفیری پس گرفتند.


داعش در موصل در حال محو شدن است و نظامیان و بسیج هر لحظه، عرصه را بر این گروه تروریستی تنگ‌تر می‌کنند. به گزارش ایسنا، فرماندهان ارتش عراق گفتند، مناطق «الرفاعی» و «الربیع» در غرب موصل هم از کنترل داعش خارج شده است. تکفیری‌ها هم برای جلوگیری از پیشروی، حدود 30 خودرو را بمب‌گذاری و آماده انفجار کردند و در منازل مردم، بمب و مین کار گذاشتند و حتی شماری از غیرنظامیان را در منطقه «الصحه» به عنوان سپر انسانی وارد میدان نبرد کرده‌اند.
اما، علی‌رغم این اقدامات غیر انسانی، تروریست‌ها همچنان در حال عقب‌نشینی به بخش قدیمی موصل هستند.
آزادسازی فرودگاه
همزمان با پیشروی نیروهای دولتی در داخل شهر موصل، نیروهای بسیج مردمی در غرب استان نینوا و حومه شهر «قیروان»، فرودگاه نظامی «سهل سنجار» را از کنترل داعش خارج کردند. برخی گزارش‌ها حاکی است، تعداد فرودگاه‌های آزاد شده به عدد 2 رسیده است. نیروهای بسیج مردمی هفت روز قبل عملیات آزادسازی شهر «قیروان» واقع در منطقه مرزی استان «نینوا» و سوریه را آغاز کردند و طی این مدت، بسیاری از روستاهای منطقه آزاد شده و نیروهای بسیج به مجاورت شهر قیروان رسیده‌اند. در آخرین نبردها نیز 27 تکفیری به هلاکت رسیدند. این عملیات بسیج البته مقامات آمریکا و ترکیه را نگران کرده است. چرا که حضور بسیج در منطقه حساس مرزی، طرح‌های آنها را نقش برآب می‌کند.
پیام عبادی به بشار اسد
به گزارش تسنیم، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق نیز طی پیامی شفاهی به «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، خواستار تقویت همکاری در مبارزه با تروریسم، میان دو کشور شد. عبادی در این پیام، که توسط «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق به اطلاع بشار اسد رسانده شده، خصوصاً از رئیس‌جمهور سوریه خواست، تلاش‌ها برای مبارزه با داعش در مرزهای مشترک را با عراق هماهنگ‌تر کند.در همین حال، «هادی عامری» از فرماندهان بسیج عراق گفته: «عملیات در منطقه مرزی، از نیمه شعبان (جمعه گذشته) تا امروز در جریان است.»«احمد الاسدی» سخنگوی بسیج مردمی نیز به شبکه «المیادین» گفته: «فعال‌سازی اتاق چهارجانبه بغداد (متشکل از سوریه، ایران، عراق و روسیه) برای هماهنگی جهت از بین بردن تروریسم ضروری است.»وی تصریح کرده «باید اتاق بغداد، به ویژه در سایه پیشروی ارتش سوریه به سمت مرز مشترک با عراق و نیز پیشروی نیروهای عراقی و بسیج مردمی به سمت مرز مشترک با سوریه، بیشتر فعال شود. ما طرح‌های راهبردی برای آزادسازی مناطق مرزی عراق با سوریه را تدوین کرده‌ایم.
خبر دیگر از عراق اینکه، «نوشیروان مصطفی امین» رهبر حزب «گوران» کردستان عراق و از مؤسسان حزب «اتحادیه میهنی کردستان عراق» در سن 73 سالگی درگذشت.