kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
برای ممانعت از شکست تروریست‌های تکفیری

جنگنده‌های آمریکایی کاروان ارتش سوریه را در مرز عراق بمباران کردند

آمریکا برای مهندسی اوضاع در سوریه و جلوگیری از پیشروی ارتش این کشور، این‌بار سربازان سوری را در مرزهای عراق بمباران کرد.

سرویس خارجی-

تحولات در عراق و سوریه سرعت گرفته است و تروریست‌های تکفیری یکی‌یکی از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کنند. به گفته مقامات غربی از مجموع 30 هزار تروریست وابسته به داعش، حدود نیمی از آنها، از این گروه جدا شده‌اند. علاوه بر آن، شهر موصل در حال آزادسازی است و نیروهای بسیج مردمی عراق در حال نزدیک شدن به مرزهای سوریه هستند. در داخل خاک سوریه نیز اوضاع و احوال برای گروه‌های رنگارنگ تکفیری و غیر تکفیری، چندان مساعد نیست.
اما، سرعت تحولات به حدی است که آمریکا و ناتو را نگران کرده است، و آنها برای تسلط بر اوضاع، تحرکات خود را بیشتر کرده‌اند.
آمریکا قصد دارد، شرایط را در سوریه به گونه‌ای مهندسی کند که ارتش این کشور فقط بر دمشق و برخی مناطق مرکزی این کشور مسلط باشند، از نزدیک شدن نیروهای ارتش سوریه و نیروهای بسیج مردمی عراق به هم، دچار وحشت شده و به همین خاطر، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیروهای ارتش سوریه را در گذرگاه مرزی «التنف» بمباران کردند. در این بمباران هشت سرباز سوری جان باختند.
وزارت دفاع سوریه در واکنش به این تجاوز، اعلام کرده که این حمله، طرح صهیونیستی-آمریکایی را در منطقه برملا می‌کند. در بیانیه وزارت دفاع سوریه همچنین آمده است: «هیچ کس حق ندارد برای ارتش سوریه تعیین تکلیف کند.» مسکو نیز خواستار بررسی این مسئله (حمله آمریکا) در مذاکرات ژنو شده است.
آمریکایی‌ها همچنین، برای اینکه حضور خود را پر رنگ‌تر نشان دهند و جا را برای ارتش سوریه و مقاومت تنگ‌تر کنند، در حومه شهر «البوکمال» و روستای «السیال» سوریه دست به دو عملیات هلی‌برن جداگانه علیه داعش زدند.
خبرگزاری ایسنا در همین رابطه اعلام کرد، نوعی رقابت (اعلام نشده) میان نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و ارتش سوریه برای رسیدن به منطقه مرزی سوریه و عراق شکل گرفته است. براساس این گزارش، برای اینکه محور تهران- دمشق (برای تأمین امنیت جاده ابریشم) شکل نگیرد، نیروهای ائتلاف حضور خود را در منطقه‌ای که در مجاورت «التنف» قرار دارد، گسترش داده‌اند.
به گفته منابعی که ایسنا به نقل از آنها گزارش کرده، فعال شدن نقش ائتلاف تلاش‌های دولت سوریه را برای رسیدن به گذرگاه مرزی «التنف» و تأمین امنیت خط تهران- دمشق تهدید می‌کند.
به گفته یک منبع مخالف دمشق در شرق سوریه، عملیات نظامی نیروهای ائتلاف در این منطقه آغاز شده است.
به نظر می‌رسد که پیشروی بسیج مردمی به سمت مرزهای سوریه و اظهارات مقامات عراقی و فرماندهان بسیج مردمی در مورد احتمال ورود به سوریه جهت جنگ با تروریست‌ها، آمریکا و متحدانش را به شدت نگران کرده است. البته، این نگرانی به جاست، چون اگر چنین اتفاقی بیفتد، همه طرح‌های منطقه‌ای آمریکا نقش برآب خواهد شد.
در این میان، وزرای دفاع کشورهای عضو «ناتو» هم خواستار پیوستن ناتو به ائتلاف آمریکایی ضد داعش شدند. این دومین بار طی سال جاری است که وزرای دفاع ناتو چنین پیشنهادی می‌دهند.
همزمان با این تحولات در سوریه و عراق، بحث در مورد شکل‌گیری یک ناتوی عربی هم رسانه‌ای شده است. گفته می‌شود یکی از اهداف سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و سپس، فلسطین اشغالی، زمینه‌سازی برای تشکیل ناتوی عربی است.
سایر رویدادها
* آخرین گروه از شبه نظامیان مسلح به همراه اعضای خانواده خود، محله «الوعر» شهر «حمص» را ترک کرده و به مناطق شمالی استان حمص رفته‌اند. این جابجایی طبق توافق آنها با دولت دمشق انجام گرفته است.
* گروه تروریستی داعش با حمله به شهرک «عقارب» در حومه «حماه»، 46 غیرنظامی از جمله شماری زن و کودک را سر بریدند و تعدادی غیرنظامی دیگر را نیز ربودند.
* «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت برخی سیاستمداران آمریکا که موافق تحریم‌های بیشتر علیه دمشق هستند، به نفع تروریست‌ها عمل می‌کنند.
* دیده‌بان حقوق بشر سوریه مدعی شد، در حمله عناصر داعش به مواضع ارتش سوریه در حومه شمال شرق «السلمیه»، 50 نفر کشته شدند. 12 تن از این کشته‌شدگان غیرنظامی بودند.