kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
پس از اعزام صدها نظامی به سوریه

آمریکا 50 هزار تفنگدار به افغانستان اعزام می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا در راستای راهبرد تقویت نظامیان این کشور در منطقه غرب آسیا، 50 هزار تفنگدار آمریکایی دیگر را به افغانستان اعزام می‌‌کند.



«دونالد ترامپ» که برخلاف وعده‌های انتخاباتی خود، روز به روز بر تعداد نظامیانش در غرب آسیا می‌افزاید، و اخیرا صدها تفنگدار به سوریه اعزام کرده است، قصد دارد 50هزار تفنگدار آمریکایی به افغانستان اعزام کند. اعزام این نیروها در ظاهر، به درخواست ژنرال‌های آمریکایی برای محافظت از کابل مقابل جنگجویان طالبان صورت می‌گیرد. هرچند طالبان در افغانستان قدرتمند شده، ولی اصولا برنامه آمریکا در این کشور، مبارزه با تروریسم و استقرار امنیت نیست. گواه این سخن اینکه اخیرا منابع محلی در شمال و شرق افغانستان گفتند که هواپیماها و هلی‌کوپترهای ناشناس از داعش و یا طالبان حمایت‌های لجستیکی کرده‌اند. شکی نیست که این هواپیماها یا به آمریکایی‌ها و یا به متحدان واشنگتن تعلق داشته‌اند.
طی هفته‌های اخیر آمریکا سه تا پنج هزار نظامی به افغانستان اعزام کرده است. رسانه‌های آمریکایی هم در این میان، مدعی می‌شوند که نظامیان افغان توان برقراری امنیت در افغانستان را ندارند.
ناتو
همزمان با آمریکا، ناتو نیز اعلام کرده قصد دارد نیروهای خود در افغانستان را تقویت کند. به گزارش تسنیم، ژنرال «سکاپاروتی» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در اروپا، ژنرال «دنفورد» رئیس ستاد ارتش آمریکا و ژنرال «نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان به منظور بازنگری در ماموریت خود در افغانستان، پنجشنبه نشست برگزار کردند. در نشست این افراد که «کمیته نظامی ناتو» محسوب می‌شوند، در مورد تقویت نظامی در افغانستان تصمیم گرفته شد.
«سکاپاروتی» در پاسخ به درخواست «نیکلسون» برای افزایش نیروهای خارجی در افغانستان، بر لزوم اعزام هرچه سریع‌تر نیروهای خارجی بیشتر به افغانستان تاکید کرد.وی افزود: «هرچه سریع‌تر خلأ نیروهای خارجی در افغانستان باید پر شود.»
این ژنرال ارشد آمریکایی گفت: «پیشنهاد افزایش نیروهای خارجی در افغانستان مطرح شده است و ما در آستانه برگزاری اجلاس رهبران کشورهای عضو ناتو قرار داریم، فکر نمی‌کنم که توافق در این مورد وقت زیادی ببرد.»