kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
شکر در غذای ایرانیان بیداد می کند

ایران رکورد دار مبتلایان به سندرم متابولیک در جهان

دبیر علمی پنجمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: میزان ابتلا به بیماری‌های سندرم متابولیک در ایران، بالاترین رقم در جهان است و کشورمان رکورددار مبتلایان به این سندرم به شمار می‌آید.


به گزارش ایرنا، سیدعلی کشاورز در این همایش افزود: سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطر است که موجب افزایش بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو، فشار خون، چربی خون و مقاومت در برابر انسولین می‌شود.
کشاورز تاکید کرد: سندرم متابولیک احتمال سکته مغزی و قلبی را تا سه برابر افزایش می‌دهد و اگر امروز می‌بینیم که 50 درصد عوامل مرگ و میر در ایران مربوط به سکته است ناشی از این سندروم است.
وی افزود: اولین رویکرد برای پیشگیری از سندرم متابولیک، تغییر شیوه زندگی، رژیم غذایی سالم و کاهش وزن است؛ ضمن اینکه همچنین رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان و ورزش روزانه در پیشگیری از سندرم متابولیک نقش دارد.
مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش شکر در ایجاد سندرم متابولیک ، گفت: شکر در رژیم غذایی ایرانیان بیداد می‌کند و لازم است مصرف نوشابه، بستنی و آب میوه محدود شود.کشاورز افزود: بهترین رویکرد درمان سندرم متابولیک، دریافت رژیم متعادل سالم و غنی از مکمل‌های غذایی متنوع است.
وی با اشاره به مکمل‌های ورزشی، گفت: بررسی محققان ایتالیایی نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان در فوتبالیست‌هایی که آنتی‌اکسیدان مصرف نمی‌کنند 10 برابر افراد عادی است براین اساس مصرف مکمل‌ها در ورزشکاران امری ضروری به شمار می‌رود.
نسبت به فشارخون بالا بی‌تفاوت نباشید
یک متخصص تغذیه نسبت به بی‌توجهی افراد به فشار خون بالا هشدار داد.
فرشته شهیدفر‌ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروزه بیماری فشارخون به عنوان یک عارضه غیرواگیر در بین مردم دنیا شیوع یافته و همین مسئله سبب بروز مشکلات متعددی در بین مردم می‌شود.
شهیدفر‌ افزود: بیماری فشارخون باعث گرفتگی عروق و مشکلات قلبی می‌شود و افرادی که سابقه چنین بیماری را دارند باید از مصرف غیراستاندارد و بیش از حد نمک خودداری کنند.
وی تأکید کرد: مصرف بیش از حد نمک و حتی چربی می‌تواند بیماری افزایش فشار خون را تحریک کند و افراد مستعد به این بیماری باید مصرف سبزیجات و میوه‌جات را جزو برنامه اصلی و روزانه خود قرار دهند.
این متخصص تغذیه ادامه داد: افرادی که دارای بیماری فشارخون هستند باید از مصرف انواع ترشی و غذاهای شور جلوگیری کنند، زیرا نمک به عنوان قاتل سفید باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی از جمله کلیه و قلب می‌شود و رگ‌های شریانی را تنگ می‌کند.
وی یادآور شد: قرص‌های مختلفی برای کاهش فشارخون وجود دارد که افراد در هنگام بروز چنین عارضه‌ای به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک آنها را مصرف کنند.