kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
مجری طرح گندم:

ادعای پائین ‌بودن گلوتن گندم ایرانی فقط بهانه‌ای برای واردات است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادعای پایین بودن کیفیت گندم تولید داخل و نیاز به واردات را رد کرد و گفت: از مجموع ۱۴ میلیون تن گندم تولید داخل ۴ میلیون تن گندم ممتاز تولید می‌شود و ۲۰۰ هزار تن هم گندم دروم مازاد بر نیاز صنایع ماکارونی تولید می‌کنیم.



اسفندیاری‌پور در گفت‌وگو با فارس،‌ درباره آخرین وضعیت تولید گندم در سال زراعی جدید اظهار داشت: برداشت گندم از اواخر اسفندماه در مناطق گرمسیر استان هرمزگان آغاز شده و اکنون اوج گرفته است. کشاورزان تاکنون یک میلیون و پانصد هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی و سیلوها تحویل داده‌اند.
وی به قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید اشاره کرد و گفت: هر کیلو گندم 1300 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که به محض ورود به سیلوها وارد سامانه شده و مبلغ آن پرداخت می‌شود، میزان خرید گندم در مدت مشابه سال گذشته نیز به همان نسبت در حال پیشرفت است.
مجری طرح گندم همچنین استفاده از بذور استاندارد در مزارع گندم را یکی از عوامل افزایش تولید دانست و افزود: این رقم نسبت به سال 92، 62 درصد افزایش داشته است و طی یک سال گذشته آخرین سموم روز دنیا که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد در دسترس کشاورزان قرار گرفته است.
اسفندیاری‌پور افزایش آبیاری تحت فشار در مزارع گندم را یکی از مزایای بخش کشاورزی طی چند سال گذشته عنوان کرد و گفت: در این میان استفاده از آبیاری میکرو نیز توسعه خوبی داشته است و در طول سه سال گذشته 500 هزار هکتار از زمین‌های زراعی به روش‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند.
به گفته مجری طرح گندم بیش از 1600 دستگاه کمباین جدید وارد مزارع جدید گندم شده که در هدر رفت محصول هنگام برداشت و افزایش عملکرد در هکتار موثر است.
وی به این نکته هم اشاره کرد با تسهیلاتی که بانک کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده است 60 هزار دستگاه تراکتور و انواع ماشین‌آلات سم‌پاش و خط کار به بخش کشاورزی کشور اضافه شده است.اسفندیاری‌پور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که گفته می‌‌شود گلوتن گندم ایران پایین بوده و برای برخی مصارف باید گندم وارد کنیم با رد این موضوع گفت: معمولاً افرادی که دنبال واردات گندم هستند اینگونه مباحث را مطرح می‌کنند و ما باید مراقب میزان تولید گندم باشیم،‌گندم در کشور ما در چهار اقلیم کلان کشت می‌شود و بیش از 4 میلیون تن گندم ممتاز داریم.
وی تصریح کرد: استان‌های خوزستان، جنوب بوشهر و فارس و استان گیلان، گلستان و کرمان غالباً‌ گندم ممتاز تولید می‌کنند.
طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به این نکته هم اشاره کرد که بیش از 600 هزار تن گندم دروم در کشور تولید می‌شود که کل مصرف صنایع ماکارونی‌سازی ما به 400 هزار تن هم نمی‌رسد.
اسفندیاری‌پور گفت: 44 رقم گندم آبی و 16 رقم گندم دیم در کشور تولید می‌شود که تمام نیاز واحدهای صنفی، صنعتی و آرد مورد نیاز کشور را بدون هیچ کم‌و‌کاستی تامین می‌کند.
وی با اشاره به کیفیت ممتاز نوعی گندم به نام مهرگان در استان خوزستان اظهار داشت: این نوع گندم بالای 13/8 درصد پروتئین دارد که در حد گندم ممتاز دنیا است و آنها که می‌گویند کیفیت گندم تولید داخل پایین است چیزی جز خلاف منافع ملی نمی‌گویند.
وی در مورد متوسط عملکرد در هکتار در مزارع گندم هم گفت: گندم آبی چیزی حدود 4 تن در هکتار و گندم دیم به دلیل آ‌نکه در مناطق خشک جنوب کشت می‌شود 1/4 تن در هکتار برداشت می‌شود.