kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲

چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی ـ باکو


باکو و دورخیز برای تحقق یک رویا
حمید ترابپور - باکو
از چند روز قبل مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی رسما افتتاح شد تا شهری که پیش از این با میزبانی اولین دوره رقابت‌های اروپایی(۲۰۱۵) کاری بزرگ انجام داده بود، حالا بار دیگر به خودنمایی بپردازد.
رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی که دیروز به میانه راه خود رسید، فرصتی ایده‌آل بود برای باکو تا به سمت تحقق رویایی بزرگ گام بردارد؛ میزبانی المپیک.
فضای کلی شهر با استادیوم‌های غول‌پیکر و مدرن که زیبایی باکو را دوچندان کرده‌اند، گویای این مهم است که در این منطقه، ورزش با زندگی مردم عجین شده و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی ورزش ملموس است.
این موضوع که باکو طی یک دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در ساخت و ساز اماکن ورزشی و استادیوم‌ها داشته اتفاقی مهم و البته جالب است.
آنها کمتر از یک ماه دیگر میزبان رقابت‌های بزرگ و پراهمیت فرمول یک اتومبیلرانی خواهند بود که نصب سکوهای خیابانی در سطح شهر باکو برای تماشاگران از مدت‌ها قبل آغاز شده است.
مراسم باشکوه افتتاحیه رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی در ورزشگاه زیبای المپیک باکو که برنامه‌هایی کم‌نظیر و خلاقانه با رنگ و بوی اسلامی را در دل خود داشت، موید توانمندی‌های آنان در بحث برگزاری چنین رویدادهایی بود.
باکو ۲۰۱۷ نمایشگاهی بزرگ و باشکوه برای نشان دادن علاقه‌مندی مردم آذربایجان به ورزش و حرکت پرسرعت تشکیلات ورزش آنها به سوی کسب میزبانی المپیک است.
این رقابت‌ها هفته جاری به پایان می‌رسد و تا این لحظه در جدول رده‌بندی مدال‌ها ترکیه و آذربایجان رقابت شانه به شانه و جالبی برای کسب رتبه نخست دارند و ایران در رده سوم ایستاده است.
رقابت ترکیه و آذربایجان زمانی جالب‌تر و پراهمیت‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم استانبول نیز برای میزبانی‌های بزرگ و بویژه المپیک خواب‌هایی دیده و این دو کشور همسایه با یک هدف مشترک پیش می‌روند، هرچند تحولات و تحرکات سیاسی ترکیه طی سال‌های اخیر کفه ترازو را به نفع آذربایجان سنگین می‌کند.
پورصادقی به نشان برنز دست یافت
سودابه پورصادقی در وزن ۴۹- کیلوگرم تکواندو بانوان در مرحله نیمه نهایی «آباکاروا» از آذربایجان را پیش رو داشت که در پایان سه راند مبارزه بازنده میدان را ترک کرد و برنز گرفت.  وی دور نخست  استراحت داشت و سپس «هدی اوآلی» از مراکش را ۱۳ بر ۳ شکست داد و به نیمه نهایی راه پیدا کرد.
مدال برنز شنای ۵۰ متر پروانه به انصاری رسید
فینال مسابقات شنای ٥٠ متر پروانه چهارشنبه شب برگزار شد و مهدی انصاری نماینده ایران در این بخش از مسابقات بود که با ثبت زمان ۲۴ ثانیه و ۳۲ صدم ثانیه سوم شد و مدال برنز این ماده را از آن خود و ایران کرد.
مدال باارزش تیم ملی شنا
چهار در صد متر ایران
تیم 4 در صد متر مختلط مردان ایران با ترکیب جمال چاوشی‌فر، آریا نسیمی‌شاد، مهدی انصاری و سینا غلامپور به مقام سوم بازی‌های کشورهای اسلامی و مدال ارزشمند برنز دست یافت. در این مسابقه تیم ایران تا پایان سیصد متر از الجزایر عقب بود اما سینا غلامپور در صد متر آخر این زمان عقب مانده را جبران کرد و تیم ایران را صاحب مدال برنز کرد.
مدال طلا و نقره پرتاب دیسک معلولان
 به ایران رسید
رقابت‌های دوومیدانی معلولان با برگزاری رقابت‌های پرتاب دیسک F.56 در ورزشگاه المپیک باکو و با حضور هشت پرتابگر از کشورهای ایران و امارات (٢ نفر)، سوریه، امارات، آذربایجان، سیرالئون و مراکش پیگیری شد. علی محمدیاری یکی از دو نماینده ایران در این بخش از مسابقات بود که به ترتیب رکوردهای 39/51 متر، 42/21 متر، 33/٤٠ متر، 42/93 متر. 41/34 متر و 43/08 متر را در پرتاب‌های اول تا ششم ثبت کرد.برای علیرضا قلعه ناصری دیگر پرتابگر دیسک کشورمان در این رقابت‌ها نیز در پرتاب‌های اول تا ششم به ترتیب رکوردهای 41/91 متر، 42/17 متر، 41/91 متر، 42/70 متر، 40/33 متر و 37/16 متر ثبت شد. بدین ترتیب پرتاب ششم محمدیاری و چهارم قلعه ناصری به عنوان بهترین پرتاب آنها، ملاک محاسبه برای تعیین رده‌بندی قرار گرفت. بر این اساس و با توجه به مجموع پرتاب‌های انجام شده توسط دیگر شرکت‌کنندگان، علی محمدیاری با قرار گرفتن در رده نخست مدال طلا گرفت و علیرضا قلعه ناصری هم به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. نماینده آذربایجان هم صاحب مدال برنز شد.
مدال نقره تکواندو
برای سید حسین احسانی
سیدحسین احسانی تکواندوکار وزن ۶۸ کیلوگرم تیم ملی کشورمان که با سه پیروزی متوالی راهی دیدار نهایی شده بود، در این مرحله به مصاف «آیخان تقی‌زاده» از کشور میزبان رفت و با قبول شکست  ۹ بر ۸ به نشان نقره دست پیدا کرد. وی با پیروزی ۲۶ بر ۶ مقابل «ارسلان اسدخان» از پاکستان، ۲۲ بر ۱۶ در پیکار با «برکی اکیول» از ترکیه و ۱۵ بر ۴ برابر  «دینگو پرایوگو» از اندونزی به دیدار نهایی راه پیدا کرده بود.
رد پیشنهاد ٢٠هزار دلاری
توسط پرتابگران معلول کشورمان
مسابقات پرتاب دیسک کلاس F.56 با قهرمانی علی محمدیاری و نایب قهرمانی علیرضا قلعه ناصری همراه بود. این دو پرتابگر کشورمان در حالی در این مسابقه صاحب مدال طلا و نقره شدند که پیش از مسابقه با پیشنهاد یکی از کشورهای شرکت‌کننده برای امتناع از حضور در رقابت با انجام پرتاب‌های ضعیف و ثبت رکوردهای پایین مواجه شده بودند. این کشور برای قانع کردن علی محمدیاری و علیرضا قلعه ناصری به آنها پیشنهاد پرداخت ٢٠ هزار دلار داده بود اما این دو پرتابگر کشورمان این پیشنهاد را رد کردند و با حضور پرقدرت در مسابقه، صاحب مدال طلا و نقره شدند. مربیان تیم ملی دوومیدانی معلولان نیز از موضوع این پیشنهاد مطلع بودند.
درویش‌پور باخت و برنز گرفت
علیرضا درویش‌پور تکواندوکار وزن ۸۰- کیلوگرم کشورمان که به مرحله نیمه نهایی رسیده بود، در این مرحله و در پیکار با میلاد بیگی تکواندوکار ایرانی تیم آذربایجان ۲۴ بر ۴  بازنده شد و به نشان برنز دست پیدا کرد.  درویش‌پور دور اول را به دلیل انصراف «ماریو فریرا» از موزامبیک پشت سرگذاشت و سپس  ۱۶ بر ۱۲ مقابل «صالح شربتی» از اردن به پیروزی دست یافت و به نیمه نهایی راه یافت.
برنزی دیگر برای تکواندو
حسین قربان‌زاده در وزن ۸۷+ کیلوگرم تکواندو که با برتری در مرحله یک چهارم نهایی  مقابل«روسلان ژاپاروف» از قزاقستان، به نیمه نهایی راه پیدا کرده بود در این مرحله مقابل «دیمیتری شوکین» تکواندوکار سرشناس ازبکها ۱۹ بر ۹ بازنده شد و به نشان برنز دست پیدا کرد.
خدابنده به نشان نقره بسنده کرد
اکرم خدابنده در وزن ۷۳+ کیلوگرم تکواندوی بانوان برای کسب مدال طلا به مصاف «نافیا کاس» از ترکیه رفت و در پایان با قبول شکست ۷ بر ۴  به نشان نقره دست پیدا کرد. وی طلای دوره قبل این مسابقات را در اختیار داشت.  در این وزن ۵ تکواندوکار حضور داشتند که خدابنده با یک دور استراحت به نیمه نهایی رسید و در این مرحله نیز «آسیپووا» از ازبکستان ۷ بر ۴ صاحب پیروزی شد و به دیدار نهایی راه پیدا کرد.
بانوی پرتابگر ایران
 با رکوردشکنی مدال نقره گرفت  
رقابت‌های دوومیدانی بازی‌های کشورهای اسلامی پنجشنبه با برگزاری مسابقات پرتاب نیزه بانوان پیگیری شد. این رقابت‌ها با حضور ٧ پرتابگر از کشورهای ترکیه و ایران (٢ نفر)، آذربایجان، پاکستان و مراکش برگزار شد. سپیده توکلی و سحر ضیایی دو نماینده کشورمان در این بخش از رقابت‌ها بودند. البته حضور توکلی در رقابت‌های پرتاب نیزه به صورت تشریفاتی بود. طبق قوانین وی برای شرکت در رقابت‌های پرش ارتفاع باید در این مسابقات‌(پرتاب نیزه) حاضر می‌شد تا مجوز شرکت در رقابت‌های پرش ارتفاع را به دست آورد. بنابراین توکلی فقط یک پرتاب انجام داد که آن هم خطا شد. توکلی بعد از این پرتاب، اقدام به پرتاب دیگری نکرد درحالیکه دیگر نماینده کشورمان هر ٦ پرتاب خود را انجام داد و موفق به کسب مدال نقره شد. سحر ضیایی با رکورد 49/15 متر بعد از نماینده ترکیه در جایگاه دوم ایستاد و صاحب مدال نقره شد. پرتابگر دیگری از ترکیه نیز عنوان سوم را به خود اختصاص داد. نکته مهم اینکه سحر ضیایی با رکوردشکنی ملی به مدال نقره مسابقات پرتاب نیزه بازی‌های کشورهای اسلامی دست یافت. این رکورد پیش از این در اختیار امینه کشیری از گلستان بود.
مدال نقره و برنز پرتاب نیزه معلولان از آن
دو ورزشکار ایرانی
رقابت‌های پرتاب نیزه معلولان در کلاس F.13 روز پنجشنبه در ورزشگاه المپیک باکو برگزار شد.در این رقابت که پنج پرتابگر حضور داشتند، سجاد نیک پرست با رکورد 59/18 متر در جایگاه دوم قرار گرفت و به مدال نقره دست یافت. همچنین دیگر نماینده کشورمان به نام سید عرفان حسینی با رکورد 55/79 متر جایگاه سوم و مدال برنز را آن خود کرد. در رقابت‌های پرتاب نیزه کلاس F.13 معلولان بازی‌های کشورهای اسلامی، ورزشکار ازبکستان با رکورد ٧٠ متر قهرمان شد.
مدال برنز خسروی در دوی سرعت معلولان
مرحله فینال مسابقات دوی ١٠٠ متر معلولان کلاس T۱۱ با حضور چهار ورزشکار از کشورهای آذربایجان (٢ نفر) همراه با ایران و ترکیه برگزار شد.آرش خسروی نماینده ایران در این رقابت بود که با ثبت رکورد 11/66 متر در جایگاه سوم ایستاد و صاحب مدال برنز شد. دو نماینده کشور میزبان در این رقابت نیز عنوان‌های اول و دوم را از آن خود کردند.
طلای شیرجه سه متر انفرادی
به ولی پور رسید
مجتبی ولی پور و شهنام نظر پور دو شیرجه روی ایران در فینال مسابقات بودند که در این رقابت مجتبی ولی پور با مجموع امتیاز ۳۳۸ و ۳۵ صدم توانست صاحب مدال طلا شود.ولی پور که در دور مقدماتی با رکورد تاریخی ۳۵۶ و ۶۵ صدم به عنوان نفر اول راهی فینال شده بود در فینال نیز توانست امتیاز کل ۳۳۸ و ۳۵ صدم به ثبت برساند. همچنین شهنام نظر پور دیگر شیرجه روی کشورمان نیز در این ماده با مجموع امتیاز ۳۲۷و ۲۵ صدم به عنوان چهارمی بسنده کرد.
دست پرتابگر چکش کشورمان
به مدال نرسید
مسابقات دوومیدانی روز پنجشنبه با برگزاری رقابت‌های پرتاب چکش مردان در ورزشگاه المپیک باکو پیگیری شد.این رقابت با حضور ٨ پرتابگر از کشورهای قطر و ترکیه (٢ نفر) همراه با ایران، ازبکستان، عربستان و ترکمنستان برگزار  شد. رضا مقدم نماینده کشورمان در این رقابت بود که همچون دیگر شرکت کنندگان ٦ بار اقدام به پرتاب کرد. رضا مقدم در یکی از پرتاب‌های خود (پرتاب پنجم) مرتکب خطا شد اما سایر پرتاب‌های خود را با موفقیت انجام داد. بهترین رکوردی که از مجموع این پرتاب‌ها برای وی ثبت شد، رکورد 70/90 متر بود. این پرتابگر کشورمان با این رکورد در جایگاه چهارم ایستاد و از کسب مدال بازماند.
یوسفی سومین طلای تکواندو را کسب کرد
مهدی یوسفی تکواندوکار وزن ۶۳- کیلوگرم تیم ملی کشورمان در دیدار نهایی «سریکبایف» از قزاقستان را پیش رو داشت که با ارائه یک مبارزه منطقی ۲۷ بر ۷ حریف خود را شکست داد و به نشان طلا دست پیدا کرد. این شانزدهمین طلای کاروان ورزشی و سومین طلای تکواندو در این دوره از بازی‌ها بود.
عملکرد ضعیف توکلی در پرش ارتفاع
رقابت‌های پرش ارتفاع بازی‌های کشورهای اسلامی با حضور ١٠ شرکت کننده از کشورهای ترکیه و آذربایجان (٢ نفر)، ایران، گویان، سوریه، ازبکستان، الجزایر و مالزی برگزار شد.سپیده توکلی نماینده ایران در رقابت‌های پرش ارتفاع رکوردی بهتر از یک متر ۶۵ سانتیمتر به دست نیاورد. توکلی با این رکورد در رده هفتم ایستاد. در رقابت‌های پرش ارتفاع بانوان نمایندگان ازبکستان، الجزایر و گویان به ترتیب اول تا سوم شدند.
محمدی به مدال طلا نرسید
احمد محمدی در دیدار نهایی وزن ۸۷- کیلوگرم تکواندو به مصاف «رامین عزیزاف» از کشور آذربایجان رفت و در پایان سه راند مبارزه ۱۶ بر۱۴ بازنده میدان را ترک کرد و به نشان نقره دست پیدا کرد. محمدی تا دو ثانیه به پایان پیروز این میدان بود که با حمله رقیب و اجرای تکنیک از سوی رقیب، بازنده میدان را ترک کرد.
میرحسینی هم به نقره بسنده کرد
ملیکا میرحسینی در وزن ۷۳- کیلوگرم تکواندو در دیدار نهایی «سود بولات» از ترکیه را پیش رو داشت و در پایان ۱۱ بر ۴ بازنده میدان را ترک و نشان نقره ای دیگر برای کشورمان کسب کرد. این بیستمین مدال نقره کاروان ورزشی کشورمان در این دوره از بازی‌ها بود. میرحسینی دور نخست را  با برتری ۲بر صفر مقابل «چایمائی کریم» از مراکش پشت سر گذاشت و در مرحله نیمه نهایی نیز  دیدار«دنیز کانسل» از قزاقستان ۷ بر ۵ را شکست داد و راهی مبارزه نهایی شد.
خسروفر نیز طلایی نشد
سید احمد خسروفر در دیدار پایانی وزن ۷۴- کیلوگرم تکواندو «نیکیتا رافائلوویچ» از ازبکستان را پیش رو داشت و در حالی که وقت اول را به سود خود خاتمه داده بود نتوانست برتری خود را حفط کند و در نهایت بازنده میدان را ترک کرد و به مدال برنز دست پیدا کرد.  این تکوانوکار کشورمان خسروفر بعد از یک دور استراحت، «قاضی السماری» نماینده عربستان را ۲۲ بر۲ از پیش رو برداشت و به نیمه نهایی راه پیدا کرد و در این مرحله نیز «تاش وان دیک» از سورینام را ۳۰ بر ۱۶ شکست داد و به دیدار پایانی راه پیدا کرد.
تعداد مدال‌های ایران از عدد 67 گذشت
روز ششم چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی درحالی به پایان رسید که مجموع مدال‌های کاروان ایران از مجموع مدال‌های ورزش کشورمان در دوره پیش این بازی‌ها بیشتر شد. ٢ مدال طلا، ٥ مدال نقره و ٥ مدال برنز؛ این حاصل عملکرد ورزشکاران کشورمان در روز ششم از چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی بود که روز پنجشنبه در باکو پیگیری شد. با ١٢ مدالی که امروز سهم کاروان ورزش ایران از بازی‌های کشورهای اسلامی شد، مجموع مدال‌های کاروان ورزش کشورمان به ٦٧ مدال شامل ١٦ طلا، ٢٢ نقره و ٢٩ برنز رسید و اینگونه کاروان کشورمان دست به یک رکوردشکنی زد. این سومین حضور کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی است. کاروان کشورمان در اولین دوره بازی‌ها که سال ٢٠٠٥ به میزبانی عربستان برگزار شد، صاحب ٣٠ مدال (١٠ طلا، ٩ نقره و ١١ برنز) شد. سال ٢٠١٣ و در سومین دوره این بازی‌ها که در اندونزی برگزار شد، کاروان ایران به ٥٩ مدال (٣٠ طلا، ١٧ نقره و ١٢ برنز) دست یافت.
کسب طلا توسط تیم شیرجه سه متر دوبل
تیم شیرجه سه متر دوبل ایران با ترکیب مجتبی ولی‌پور و شهنام نظرپور با کسب مجموع ۳۳۴ و هشت صدم امتیاز توانست مدال طلای این دوره از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص دهد.
تیم چهار در صد متر معلولان مدال طلا گرفت
تیم چهار در صد متر معلولان ایران که با ترکیب حسین سعیدی، وحید علی نجیمی، آرش خسروی و امیر خسروانی در بازی های کشورهای اسلامی شرکت کرده است، دیروز با رکورد ۴۵ ثانیه و ۲۶ صدم ثانیه به عنوان قهرمانی دست یافت و مدال طلا را از آن خود کرد. در این رقابت ها تیم‌های ترکیه در رده دوم قرار گرفت و آذربایجان میزبان هم سوم شد.
طلای میثم نصیری در کشتی آزاد
میثم نصیری عصر دیروز در فینال وزن ۶۵ کیلوگرم رقابتهای کشتی آزاد به مصاف ماگومد مسلم اف از کشور آذربایجان رفت که این دیدار با نتیجه ۵ بر ۳ به سود نصیری تمام شد و نماینده کشورمان به مدال طلا رسید. نصیری در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر ابراهیم عبدالی از عربستان را شکست داد ودر دور بعد نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر عبداله ال اذانی از یمن را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. نصیری در نیمه نهایی هم مقابل الیاس ژومای از قزاقستان به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد.