kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴

افتتاح کارخانه تولید کاغذ از سنگ در آذربایجان شرقی

نخستین کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم در شندآباد شهرستان شبستر افتتاح شد.


سرمایه گذار و مدیرعامل کارخانه تولید کاغذ از سنگ در مراسم افتتاح این واحد تولیدی اظهار کرد: دانش فنی این طرح تنها در اختیار چهار کشور است و توانسته‌ایم این دانش فنی را به آذربایجان شرقی منتقل و 70 درصد دستگاه‌های لازم برای تولید این نوع کاغذ را هم از نظر دانش فنی و فرمولاسیون بومی سازی کنیم.
حمیدرضا ایلخانی ادامه داد: کاغذی که در این کارخانه تولید می‌شود در نوع خود منحصر به فرد در خاورمیانه است.وی افزود: 80 درصد مواد تشکیل دهنده این کاغذ کربنات کلسیم است که به همین دلیل بازیافت آن آسان و مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد.
ایلخانی اضافه کرد: قیمت تمام شده این کاغذ 70 درصد قیمت تمام شده کاغذهای معمولی است و مهم‌ترین مزیت آن این است که دیگر نیازی به قطع درختان نیست.وی گفت: ظرفیت فاز اول این کارخانه سه هزار تن در سال است و 76 میلیارد ریال برای فاز نخست آن سرمایه‌گذاری شده است.۸۰ درصد ماده تشکیل‌دهنده کاغذ سنگی از کربنات کلسیم و 20درصد بقیه از مواد پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن هاست.
بیشترین سنگ موجود روی کره زمین پایه آهکی دارد و ایران مملو از این نوع سنگ‌هاست که به همین دلیل کارخانه‌های سیمان زیادی در ایران بنا شده که می‌توان کربنات کلسیم را از آن استخراج کرد.