kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳

تعلیف دام‌ها 4 برابر ظرفیت مراتع چهارمحال و بختیاری است

رئیس‌اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری چهارمحال و بختیاری، دام‌های موجود استان را 4 برابر ظرفیت کنونی مراتع دانست و گفت: تعلیف بیش از اندازه دام‌ها، یک میلیون و 93 هزار هکتار از مراتع این استان را در معرض نابودی قرار داده است.


فرامرز مردانی افزود: با شروع کوچ بهاره عشایر به مناطق ییلاقی، بیش از 3 میلیون راس دام سبک به مراتع این استان وارد می‌شود که این رقم بیش از ظرفیت موجود مراتع برای چرای دام‌هاست.
وی گفت: مراتع این استان ظرفیت چرای 700 هزار واحد دامی را برای مدت 100 روز دارد.
مردانی با بیان اینکه تمام مراتع میان بند استان از بین رفته است، گفت: برای تعلیف دام‌ها صرفا نباید مراتع را در نظر گرفت، بلکه باید علوفه مورد نیاز دام‌ها از منابع دیگر جایگزین کرد.
رئیس‌اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری 350 کیلومتر مرز مشترک با استان‌های همسایه دارد، تصریح کرد: بدنبال خشکسالی‌های اخیر بخشی از مراتع استان از بین رفته که این امر در کنار تعلیف بیش از حد دام عشایر، منجر به انقراض گونه‌های گیاهی کمیاب استان شده است.
وی توضیح داد: هم اکنون 17 هزار بهره بردار با مجوز پروانه چرای واحد دامی در این استان وجود دارد که بدلیل بهره‌برداری بیش از ظرفیت، مراتع استان چهارمحال و بختیاری به سمت فقیر شدن پیش می‌رود.مردانی، بیشترین سطح مراتع این استان را فقیر و متوسط عنوان و تاکید کرد: تنها سه درصد مراتع استان چهارمحال و بختیاری را سطوح غنی و خوب تشکیل می‌دهد. وی وسعت مراتع چهارمحال و بختیاری را یک میلیون و 93 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: با بررسی‌های انجام شده معیشت 22 هزار خانوار این استان از طریق مراتع تامین می‌شود.
عشایر چهارمحال و بختیاری همراه با دام‌های خود از 25 اردیبهشت از مناطق گرمسیر خوزستان به مناطق ییلاقی این استان وارد می‌شوند و با سرد شدن هوا نیز از این استان به مناطق قشلاقی کوچ می‌کنند.