kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲

افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین

طرح شبکه آبیاری و زهکشی ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین در دشت مغان روز سه‌شنبه با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو افتتاح شد.


مساحت پایاب ناحیه عمرانی دوم سد خداآفرین 10 هزار هکتار است که از این میزان ٨٠٠ هکتار باغ‌های مجهز به سامانه آبیاری قطره‌ای، ٦ هزار و ٥٠٠ هکتار مزارع مجهز به سامانه آبیاری به وسیله ماشین‌های سنترپیوت و ٣ هزار و ٢٠٠ هکتار مزارع مابین سنترپیوت‌ها مجهز به سامانه آبیاری کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک است.
طرح ناحیه عمرانی دوم خداآفرین مشتمل بر ١٦ قشلاق است که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار نفر را فراهم می‌کند و اعتبار هزینه شده این طرح ٢ هزار و ٧٠٠ میلیارد ریال است.
وزیر نیرو در آئین افتتاح این طرح گفت: در ناحیه عمرانی دوم خداآفرین در استان اردبیل برای آبیاری منطقه سد بزرگی ساخته شده که آب را بر روی رودخانه ارس ذخیره می‌کند و سد قیزقلعه سی هم برای تنظیم و هدایت آب به کانال اصلی به مساحت 144 کیلومتر احداث شده که 52 کیلومتر آن مربوط به استان آذربایجان شرقی و 92 کیلومتر دیگر در حوزه استان اردبیل است.
حمید چیت‌چیان افزود: صدها بنا، پل، ایستگاه و پمپاژ در طول این کانال‌ها ساخته شده است.
چیت‌چیان افزود: ناحیه عمرانی دوم خداآفرین زمینه‌های اشتغال زیادی را فراهم می‌کند و ناحیه عمرانی سوم و چهارم خداآفرین هم تا نیمه اول سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت: در مجموع طرح خداآفرین پنج هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است، سرمایه‌گذاری عظیمی در این طرح‌ها شده که منشأ تحول اقتصادی خواهد بود و صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار این طرح‌ها نیز می‌تواند زمینه اشتغال زیادی را در استان اردبیل ایجاد کند.
به گفته او، سد عمارت، احمد بیگلو و تازه‌کند سه سد دیگری است که در استان اردبیل در حال اجرا بوده و هر سه سد تا پایان امسال آبگیری خواهد شد.
طرح پایاب سد خداآفرین در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان در محدوده استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد. بخش عمده اراضی این طرح در استان اردبیل در تراس فوقانی دست مغان و در شرق دره رود واقع شده است.