kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۸
سخنگوی شورای نگهبان:

بهتر است نتایج انتخابات تدریجی اعلام شود

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات وزیر کشور مبنی بر یک مرحله‌ای شدن انتخابات تأکید کرد: خواهش می‌کنم عزیزان ما در وزارت کشور بر اساس حدس و پیشگویی صحبت نکنند.


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: شورای نگهبان تلاش می‌کند در بُعد نظارت بر انتخابات، امانتدار آرای مردم باشد و از حق‌الناسی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در آرای مردم وجود دارد، پاسداری کند.
کدخدایی در ادامه از برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان خبر داد و گفت: ایرانیان علاقه‌مند به سرنوشت کشورشان، همگام با هموطنان داخل کشور گام برخواهند شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره امکان نظارت طرف‌های خارجی بر انتخابات در ایران تأکید کرد: نظارت بر انتخابات از سوی نهادهای بین‌المللی یا کشورهای دیگر، یک امر توافقی است و معمولاً در جایی اتفاق می‌افتد که مشکلاتی در کشور مقصد وجود داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در جمهوری اسلامی، انتخابات یک امر مردمی است و ضرورتی برای نظارت طرف‌های خارجی احساس نشده، هر چند ابایی از این موضوع نداریم و می‌توانیم تجارب خود را هم در اختیارشان قرار دهیم.
کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تخلفات احتمالی صورت گرفته توسط نامزدها تاکنون اظهار داشت: شورای نگهبان از ابتدای تبلیغات تا انتهای انتخابات، محل دریافت شکایات است و این شکایات تا وقتی که مربوط به تخلفات عادی باشد، از طریق وزارت کشور به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود که در این رابطه بیش از ۲۰۰ مورد گزارش دریافت شده است.
وی تصریح کرد: تخلف عمده‌ای که مؤثر در سرنوشت انتخابات باشد و شورا بخواهد وارد شود، تاکنون گزارش نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌های وزیر کشور که از قطعی بودن یک مرحله‌ای شدن انتخابات این دوره سخن گفته بود، تأکید کرد: اینکه چه اتفاقی برای انتخابات می‌افتد، من اهل پیشگویی نیستم و خواهش می‌کنم که عزیزان ما در وزارت کشور بر اساس حدس و پیشگویی صحبت نکنند.
کدخدایی افزود: امیدواریم نتیجه‌ای که به خیر و مصلحت کشور است، رقم بخورد و یک یا دو مرحله‌ای شدن انتخابات نیز در روز ۲۹ اردیبهشت مشخص خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات، تبلیغات مرحله دوم از زمان اعلام نهایی نتایج آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز انتخابات دوره دوم ادامه خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تخلفات برخی مدیران دولتی در انتخابات از جمله حضور در روستاها و تهدید روستاییان به قطع یارانه در صورت رأی نیاوردن حسن روحانی تصریح کرد: گزارشات تخلفات به صورت روزانه برای ما ارسال می‌شود و موضوعات آن مختلف است؛ مواردی که مقرون به صحت باشد، به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود و این قوه هم تاکنون پیگیری خوبی داشته است.
به گزارش مهر، کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره اظهارات مجریان انتخابات و تأکید آنها بر اعلام یکباره نتیجه انتخابات تصریح کرد: آنچه در قانون آمده، این است که نتیجه نهایی پس از تجمیع آرا اعلام شود، اما به دلیل تجربه ادوار گذشته و حساسیت مردم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری، پیشنهاد ما این است که نتایج به تدریج اعلام شود و سعی می‌کنیم این رایزنی صورت بگیرد که نتایج تدریجی و به خوبی اعلام شود.