kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
آموزش و پرورش:

پرداخت «وجه نقد» و «چک حامل» به مدارس خلاف مقررات است

مدیرکل پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: اولیای دانش‌آموزان از پرداخت وجه نقد و چک حامل به مدارس خودداری کنند و اگر چک هم صادر می‌شود در وجه مدرسه باشد.


سیدرحیم میرشاه ولد با اشاره به اینکه بخش زیادی از شکایات به ماجرای دریافت وجه در مدارس باز می‌گردد، به فارس گفت: مدیران علاقه‌مند هستند که مدرسه را به بهترین شکل اداره کنند که این موضوع خواست همه فرهنگیان است. آنها علاقه دارند که تعلیم و تربیت خوبی را عرضه کنند و از طرفی هم منابع مالی دولت، محدودیت‌هایی دارد.
میرشاه ولد افزود: به همین دلیل مدیران ناچار می‌شوند در جاهایی از کمک‌های مردم استفاده کنند و نکات ظریفی در این ماجرا وجود دارد. باید به مردم ثابت کنیم که می‌خواهیم به فرزندان آنها خدمت کنیم. اثبات این موضوع خیلی مهم است و می‌تواند در جلب اعتماد مردم کمک کند.
وی ادامه داد: وقتی اولیای دانش‌آموز به مدرسه کمک می‌کنند، حق دارند که بدانند این پول کجا خرج می‌شود و این وظیفه آموزش و پرورش است که به مردم بگوید این پول کجا خرج شده است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدیران مدارس موظف هستند بیلان کار ارائه دهند، خاطرنشان کرد: حساب مدرسه از لحاظ مالی باید شفاف باشد. طراحی انجمن اولیا و مربیان در داخل مدرسه به این مفهوم است که بین مردم و مدرسه باید تعامل وجود داشته باشد و با یکدیگر سر موضوعات توافق کنند و کارها را انجام دهند.
وی افزود: انجمن اولیا و مربیان نماینده مردم برای حل و فصل مسائل مربوط به مدرسه در خصوص موضوعات مالی، آموزشی، فرهنگی و فوق برنامه است، زیرا این انجمن اساسنامه دارد و تصمیمات این انجمن برای این است که تعامل کرده و برای مدارس فعالیت‌ها را تسهیل کنند.
میرشاهولد با اشاره به خواسته‌ای که آموزش و پرورش از مدیران مدارس دارد، گفت: مدیران آنچه که در داخل مدارس از کمک‌های مردمی هزینه می‌کنند باید انجمن اولیا و مربیان در جریان آن باشند و بیلان مالی آن را هم در جلسات عمومی اولیا و مربیان در اختیار تمام اولیا قرار گیرد.
این مسئول آموزش و پرورش در خصوص موضوع دریافت وجه در مدارس، عنوان کرد: نکته ظریف قانونی این است که اولیای دانش‌آموزان وجهی را که به عنوان کمک مردمی به مدرسه می‌دهند حتما باید به حساب مدرسه واریز کنند. مرتب تکرار می‌کنیم که از دادن وجه نقد و چک حامل خودداری کنید. اگر چک هم صادر می‌شود در وجه مدرسه باشد، هرگونه دریافت نقدی در داخل مدرسه خلاف مقررات است.
وی با اشاره به اینکه مدیران مدارسی که خلاف این رویه‌ها کار انجام می‌دهند، رفتار آنها وفق قانون نیست، اظهار داشت: اگر مدیری با توجه به شرایطی که توضیح دادم مرتکب تخلفی شود و با توجه به اینکه مدیران از آنها مطلع هستند، نمی‌توانیم از آنها بگذریم و باید حق مردم استیفا شود.
آغاز ثبت نام «مدارس شاهد» از اول خرداد
برنامه زمانبندی ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد مشخص شد.
به گزارش ایسنا، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و سایر افراد متقاضی ثبت‌نام در مدارس شاهد می‌توانند از طریق سامانه «سجا» به نشانی student.sajaa.medu.ir طبق برنامه زمابندی اعلام شده برای ثبت نام اقدام کنند.
بر این اساس، مهلت ثبت نام در پایه اول (دوره ابتدایی) از اول تا 15 خردادماه، پایه هفتم (دوره اول متوسطه) از اول تا 14 تیر ماه و ثبت نام پایه دهم (دوره دوم متوسطه ) از هفتم تا بیستم تیرماه خواهد بود.
تمام دانش‌آموزان در صورت کسب امتیاز لازم، می‌توانند در مدارس شاهد ثبت‌نام کنند.